Canvi de paisatge.
Caiguda sense mes conseqüències.
Parada per dinar.
Reparació
L'Himalaia des del Guest House de Pokhara
Pokhara
Funeral
Estupa per la Pau Mundial. Pokhara
Pokhara i llac Phewa
Llac Phewa
Manteniment
La familia del Guest House de Pokhara.
Perills de la carretera
Ruta a Jamsom
Check Post.
Work in progress
Annapurna
Dana
Rapti River. Parc de Chitwan.
Peacock. Gall d'indi.
L'empremta del tigre
Vida rural
Lumbini, el poble on
va néixer Siddhartha Gautama, Buddha,
l'any 626 aC és el que m'acull avui a mi i als milers de peregrins budistes que
arriben aquí per cantar i meditar.
He arribat al migdia, amb la intenció de quedar-m'hi dos dies, demà vull veure el complex monàstic amb tota la tranquil·litat que demana el lloc.
He arribat al migdia, amb la intenció de quedar-m'hi dos dies, demà vull veure el complex monàstic amb tota la tranquil·litat que demana el lloc.
Aquest vespre he fet un passeig
pels voltants i ja notes la diferència amb la sorollosa Índia, aquí no hi ha
tant de trànsit i es respira un aire molt més relaxat. Camino per la basta
extensió que ocupa el complex de temples budistes, els seus jardins i les zones
arqueològiques, segueixo camins enjardinats, prop de les zones humides que hi
ha dins el recinte, cap al punt on se situa el lloc exacte on va néixer Buda,
ja ha enfosquit i només una tènue llum il·lumina el camí, hi ha silenci i de
lluny se sent piular de les aus que descansen a les basses, et creues amb poca
gent i la tranquil·litat és absoluta. Reculo cap a l'exterior, lentament,
escoltant ara càntics budistes que emanen de les proximitats del monestir.
Fa un dia solejat i la temperatura
és molt bona per passejar. Camino fins al control de visitants per passar a la
zona arqueològica, hi entro després de pagar la taxa preceptiva i deixar res
sabates al lloc habilitat per a tal. En el centre hi ha un recinte tancat on es
preserven les excavacions del temple primitiu i la pedra, on segons la
tradició, va néixer Buda. És un lloc sagrat de peregrinació Budista, de primera
magnitud i es respira a l'ambient aquesta espiritualitat en la gent que hi ha.
Una noia llegeix des del seu telèfon i en veu alta un text de pregàries a peu
de la pedra i amb molt de fervor, altres creients també ho fan, potser una mica
més retirats. Continuo la caminada fins a uns quants dels temples que diferents
nacions han construït i acabo a la pagoda construïda pel Japó a l'extrem oposat
del recinte.
És migdia i cerco lloc per dinar.
Em paro en un lloc freqüentat per famílies locals i per estudiants preadolescents,
està ple però el servei és ràpid i el menjar deliciós, comparteixo taula amb
una família, la filla, d'uns dotze o tretze anys vol establir conversa amb mi,
té curiositat per l'estranger i dificultosament canviem unes paraules. A les
taules del costat hi ha els alumnes d'un col·legi que ha vingut a veure el
conjunt monàstic, mentre esperen l'àpat, s'entretenen amb el mòbil, es fan
fotos i riuen entre ells, els retrato i en adonar-se si posen bé, somrients;
arriba el menjar i s'ha acabat la diversió, tothom va a la idea.
Hi ha boira aquest matí, molt
espessa, costa veure-hi més enllà d'uns pocs metres, procuro posar-me darrere
d'un cotxe que em vagi obrint pas, la sortida de Lumbini està en obres i encara fa més difícil
circular sense empassegar amb algun forat, per sort la boira s'esvaeix
ràpidament i en sortir el sol puc contemplar les muntanyes. Tenia ganes de
canviar de paisatge i en realitat no només he canviat de paisatge sinó que la
percepció d'aquest país és molt diferent de la del seu veí del sud, Índia.
Trobo que Nepal possiblement és més pobre que Índia, però la sensació d'ordre i
neteja al carrer, la urbanització dels pobles, la disminució del soroll dels
clàxons dels vehicles i el tracte amb la gent, el fan molt més agradable.
Vaig fent ruta cap al nord i aviat
deixo el pla per travessar una zona muntanyosa que ja no em deixarà fins a
Pokhara, la carretera s'enfila, vaig seguint valls profundes, veig el riu a
baix i no hi ha cap protecció al voral, un despisti, pot acabar molt malament,
enllaço revolt rere revolt, aquests primers quilòmetres són amb un paviment
molt dolent, sovint de terra i molt transitat, els autobusos que enllacen els
pobles van a la idea, aixecant molta pols, a vegades han de parar per deixar-se
pas mútuament, malgrat tot frueixo de la carretera. En un tram de terra a la
sortida d'un revolt, la moto em patina de davant i me'n vaig per terra, encara
no sé per què, però ha sigut una arrossegada. Sort que anava a poca velocitat i
pràcticament he caigut en peus, s'ha abonyegat una maleta, la que hi porto
l'ordinador i pateixo per si s'ha trencat, però per sort, el mateix equipatge
ha fet de coixí. Un vailet d'una casa veïna m'ajuda a aixecar la moto i
continuo sense més problemes.
M'aturo a dinar en un lloc de
carretera i deixo que em serveixin el que tenen, pollastre, arròs, patates i
fesols. Fa un sol molt agradable i em deixo acariciar per ell mentre prenc un
te i em fumo una cigarreta. Em queden pocs quilòmetres per arribar a Pokhara i vaig
pensant a cercar algun lloc que em repari la maleta. A l'entrada a la ciutat
veig un taller amb vàries Royal Enfield
a fora i em paro a preguntar, com a mínim em diran on puc arreglar-la, si és
que ells no poden, però això no es Europa i si entra un client, l'atenen i ja
es buscaran la vida per donar-li solució. En menys d'una hora tinc altre cop la
moto a punt.
Arribo al Guest House i després de la dutxa per treure'm tota la pols del cim, prenc un te mentre conversem amb l'amo de la casa, una persona extraordinàriament amable. Demà serà dia de passeig i relaxació.
Arribo al Guest House i després de la dutxa per treure'm tota la pols del cim, prenc un te mentre conversem amb l'amo de la casa, una persona extraordinàriament amable. Demà serà dia de passeig i relaxació.
Pujo a la Pagoda de la Pau
Mundial, al cim d'un turo i a peus del llac Pheba,
promocionada per monjos japonesos. M'atanso amb la moto fins al peu de
l'escalinata que després d'uns deu minuts de graons, acabarà de portar-me a
dalt. Des d'allà s'albira una vista immillorable del massís de l'Annapurna i
del Machhapuchhre, que significa cua
de peix; muntanya sagrada i venerada pels locals i prohibida per escalar-la,
mai ningú ha trepitjat el cim. També la vista sobre el llac i la ciutat és
meravellosa. L'estupa, blanca, destaca des
de qualsevol punt de la ciutat i és lloc de culte, la gent es descalça per
circumdar-la i guarda silenci. Un guàrdia cuida de l'ordre del lloc. Uns nois
pugen a la barana per fer-se una foto, immediatament el guarda acudeix a ells i
en unt to molt baix els reprimeix i els expulsa del recinte, els joves,
obeeixen sense replicar i si no fos perquè jo era al costat, ningú s'hi hauria
adonat de la reprimenda.
En baixar altre cop cap a la
ciutat, trobo un taller on en poden rentar la moto, les carreteres són tan
polsoses que de seguida queda bruta i de pas hi queda també la roba i les mans.
Dino a la riba del llac i passejo
per aquesta zona turística però a l'hora calma i relaxada, fins a mitja tarda
que torno al Guest House amb la intenció de llegir una estona
sobre la ciutat. En parar la moto s'acaba de desinflar la roda de darrere, una
punta d'acer clavada al pneumàtic em fa canviar de plans i ara haig de cercar
algú que em repari la roda. Al barri hi ha un petit taller que repara rodes de
bicicleta, m'hi ha portat l'amo de la casa on m'allotjo, és a prop i s'acosta
amb les seves eines fins a on tinc la moto, però no pot reparar-la i decidim
empènyer la moto fins al seu taller on fa una reparació d'emergència de la
punxada i també s’adona que la vàlvula perd aire; la repara amb cola i pols de
talc. Una reparació del tot precària, que a casa no m’atreviria ni a donar la
volta a l’illa. Demà la portaré a un taller de pneumàtics per canviar la
vàlvula i equilibrar.
La preferència d'avui era posar a
punt la roda de darrere, no puc tenir el risc de rebentar fora de cap lloc
habitat, tot i que qualsevol poble, per petit que sigui hi ha com a mínim un
lloc on reparen pneumàtics. El noi de la casa on estic, m'acompanya a un taller
que arreglen motos; no m'ha entès quan li he dit que havíem d'anar a un
distribuïdor oficial de pneumàtics, que com a mínim tindran totes les eines per
desmuntar i equilibrar. En arribar al taller, el mecànic es mira la roda i em
diu que no té l'eina per desmuntar la roda, però com sempre, es busca la vida,
fa una foto del caragol de la roda i l'envia a algun col·lega per si disposa de
l'eina adequada i tot seguit surt a buscar-la. Desmunta la roda i se l'endú a
algun taller on puguin treure el pneumàtic, canviar la vàlvula i equilibrar. Al
cap de poca estona ja ha tornat amb la roda arreglada, la munta i li dic que
també em netegi el filtre d'aire que amb tota la pols que hi ha per aquestes
carreteres ja no deu poder ni respirar. La moto ja està a punt per tornar a fer
quilòmetres.
Me'n vaig a dinar a la zona del
llac, i allà penso que m'agradaria acostar-me a les muntanyes de l'Himàlaia;
acostar-se al camp base de l'Everest és complicat però no ho és tant fer-ho al
de l'Annapurna i Dhaulāgiri que els tinc a cent seixanta quilòmetres de
Pokhara. Cerco informació sobre les pistes que hi porten, parlo amb l'amo de la
casa on estic que com a local té bona informació i entre tot em faig el meu
diagnòstic: La primera meitat del trajecte serà mitjanament tolerable i la
segona, una pista de terra amb molts de sots. Decideixo anar-hi, desmunto el top
case i les maletes per anar el més lleuger possible, només m'enduc
una petita motxilla amb la roba per a dos dies, tot l'altre equipatge queda en
el Guest House fins a la meva tornada, calculo que
necessitaré un dia per anar un altre per tornar i un per estar allà i així li
comunico a l'amo de la casa. Cap problema, em diu, deixa el que no necessitis
aquí per quan tornis.
Estic il·lusionat per acostar-me a
aquestes muntanyes, sé que el camí serà dur, però crec que la recompensa
grossa.
Poso el GPS a la moto que ja està
preparada per marxar cap a Jomsom, són
cent cinquanta-set quilòmetres i em dóna un temps de vuit hores i tres quarts,
una mitjana de divuit quilòmetres a l'hora, encara no, això ja em diu que la
ruta serà difícil. Són dos quarts de nou i si vull arribar abans que fosquegi
no puc entretenir-me. Segueixo les indicacions del GPS i només de sortir de la
ciutat ja m'encara cap a una pista en molt mal estat, penso que només serà un
enllaç per trobar la carretera però faig més de vint quilòmetres de trontoll i
pols. Perdo la cantimplora a no sé on i això que portava l'equipatge molt ben
lligat amb una malla; em sap greu, tot i estar una mica abonyegada m'havia
servit a molts viatges, compro una ampolla d'aigua en el primer poble que trobo
i al cap de poca estona la torno a perdre, en compro una altra en el següent i
dura el mateix temps que l'anterior, desisteixo. Arribo a una carretera
asfaltada, en mal estat, i de continuïtat intermitent, un grup de gent a la
carretera em fa aturar i veig un autobús estimbat al fons del barranc, em fa pensar
en la perillositat de la ruta. A Beni on torno a emplenar el dipòsit de
gasolina, per encarar la zona muntanyosa amb la màxima autonomia, a partir
d'ací la carretera es complica encara mes, tal com em deia l'amo del Guest House,
és una pista en molt mal estat. Vaig per terra un parell de vegades, la primera
puc aixecar la moto tot sol, amb molt d'esforç, però la segona la moto ha
quedat en una posició que ho fa difícil, gent que passa pel camí m'ajuda i
continuo fins al Check point d'entrada a l'Àrea de Conservació de
l'Annapurna, on m'haig de registrar i pagar la taxa de dues mil rupies, que no
és poc; allà em trobo un tot terreny d'on baixa un italià que retorna de Jomson, ens canviem unes paraules i em comenta
que a partir del punt on estem la pista es complica encara mes, em desanimo una
mica però em diu que si he arribat fins allà, puc continuar, amb paciència.
Continuo, trobo la carretera tallada per màquines que estan treballant per
condicionar la pista, espero i un cop lliure re emprenc la marxa, però per poca
estona perquè es repeteix la mateixa situació més endavant i aquí no s'obrirà
la pista fins avançada la tarda. No em queda cap més altre remei que recular,
penso que he vist un refugi uns quilòmetres més avall i allà em dirigeixo per
passar la nit i continuar demà. Estic molt cansat, he fet cent deu quilòmetres
de pistes molt difícils i em queden encara quaranta-set quilòmetres per
arribar; en el refugi puc menjar un plat d'arròs i traurem la pols amb una
dutxa d'aigua glaçada. Penso en demà, com continuar el camí, fer aquest
trajecte amb aquestes condicions requereix un gran esforç físic i valoro la
possibilitat de llogar un jeep i ho comento al responsable del refugi que fa
unes trucades i em diu que l'anada i tornada pot costar unes quinze mil rupies,
uns cent vint euros i evidentment ho descarto per tornar a la idea de continuar
amb la moto, però comentant l'estat de la carretera em diuen que mentre hi hagi
màquines treballant la carretera restarà tancada fins a dos quarts de dotze.
Aquest horari no és compatible amb el temps de ruta que tinc i molt a pesar
meu, demà al matí haig de recular cap a Pokhara sense haver arribat a
l'objectiu que volia.
Des d'aquest refugi aïllat de tot,
sento la remor del riu que passa a prop i contemplo la posta de sol que tenyeix
de rosat el cim de l'Annapurna.
Em llevo aviat i desfaig el camí
fet ahir, el paisatge es veu diferent de pujada o baixada, de fet mai és igual
un paisatge, vaig amb atenció als punts més difícils que vaig trobar ahir i els
supero. Les màquines tornen a tallar intermitentment la pista, una piconadora
arranca la roca de la paret i una excavadora va movent tot el material cap a on
convé més. Es fan murs de contenció per poder eixamplar el camí, amb les mateixes
pedres que treuen del vessant de la muntanya, molta mà d'obra que treballa,
literalment a pic i pala, esmicolen les pedres fins a la mida adequada amb un
mall, i les descàrregues de material es fan a mà, també, un treball ben dur.
Fer els cent deu quilòmetres fins
a Pokhara em porta cinc hores ben bones, hi arribo al migdia, a la tarda
aprofito per fer bugada i rentar tot l'equip de moto, jaqueta, pantalons i
botes estan plens de fang.
Després de reordenar l'equipatge
surto a rentar la moto, com a mínim treure-li tot el fang acumulat; en una
gasolinera propera, un vailet em diu on l'haig de deixar i dóna ordre de
rentar-la, per la manera de moure's endevino que és l'amo. Em fa seure i em
convida a un té, a canvi de conversa, suposo. Ens ajuda el traductor de Google
i parlem del viatge, em diu que té divuit anys, jo n'hi faig més per com es
desenvolupa, em presenta al seu pare, que es queda en un segon pla; al cap
d'una estona em demana si pot conduir la moto per provar-la, a mi em fa por que
se la foti, i li dic que l'assegurança només em cobreix a mi i que per
responsabilitat no puc accedir a la seva demanda, ho entén, però em diu si pot
pujar-hi i engegar-la, per descomptat li dic, ho fa i mana a un empleat seu que
faci un vídeo amb el telèfon, el veig feliç i segur i el convido que porti la
moto del rentador a la gasolinera, que ho fa amb desimboltura, tot i que de ben
segur no ha portat mai una moto similar a aquesta.
Dino a la riba del llac, en una
terrassa tranquil·la i molt agradable, rebo whats apps
d'amics, en Miquel Àngel d'Andratx i en Felipe d'Algorta, em fa il·lusió i tenim petites
converses. Acabo el dia preparant la ruta de demà, tornant a carregar la moto i
planificant els pròxims dies.
Deixo Pokhara amb un bon regust de
boca per la bonica que és la ciutat i per l'hospitalitat del Guest House on
m'he estatjat. Em dirigeixo cap al Parc Nacional de Chitwan per una carretera en bon estat que
segueix llarga estona la vall del riu Gran Gandak, abans però, faig una parada
a Bandipur; haig de desviar-me dotze
quilòmetres per pujar fins al turó on es troba el poble vell, aquí la carretera
és estreta costeruda i molt revirada. Deixo la moto a l'entrada i camino pels
seus carrers empedrats amb cases porxades i balcons de fusta, on pengen flors
de tots colors, el poble està molt ben conservat i té un encant especial, pel
que fa a què sigui parada de molts de turistes. Els baixos de moltes cases són
establiments per donar gust als visitants i ofereixen la seva artesania i
gastronomia. L'oferta per estatjar-s'hi també és notòria. M'assec als graons de
pedra de l'entrada d'una casa on un home fa uns pastissets a la porta de casa
seva, n'hi agafo un, li demano un te i em quedo una bona estona veien passar la
gent i assaborint la dolça.
Arribo a l'hora de dinar a Sauraha, el poble principal dins el parc de Chitwan, aquí sí que tot està orientat al
turisme, restauració, hotels i agencies que t'ofereixen tota classe de tours per
la jungla, amb jeep, elefant, o canoa a fi de poder albirar tota la fauna que
hi ha al llarg del riu: principalment rinoceronts, elefants, cocodrils, gaseles
i tota classe d'ocells. Dedico la tarda a passejar pel poble i acostar-me al
riu per contemplar el paisatge.
Em llevo abans de l'alba, a les
set en punt som amb el guia, a la riba del riu Rapti per baixar un tram amb una
canoa, hi ha boira que dóna a l'entorn un aspecte fred i misteriós, la canoa
llisca prop de la riba i la vegetació es veu perfilada, malgrat la boira, la
visió és suficient per distingir les aus que reposen a les branques, un
majestuós gall d'indi ens veu passar des de la seva atalaia, continuem baixant
en silenci i passem pel costat d'un cocodril, només se li veuen els ulls fora
de l'aigua, la resta la intueixes sota, en acostar-nos s'acaba de submergir. Se
senten els crits de diferents aus en aquesta primera hora del matí, és una
simfonia. Després de més d'una hora de navegació, desembarquem a l'altre costat
del riu per continuar fent un trekking per la jungla, avancem en silenci i ara
tenim una altra perspectiva diferent, un cèrvid fuig en veure'ns, els tucans, a
les parts més altes dels arbres es fan sentir, seguim el rastre de rinoceronts
i ossos, veiem petjades de tigres però no tenim la sort de veure'ls, la fauna
és fugissera.
La boira ja fa estona que s'ha
esvaït i el sol escalfa de valent, portem prop de tres hores caminant pel mig
de la vegetació que és un regal pels sentits, en tornar cap al poble seguim el
riu i encara podem veure una colla d'ànecs que neden a prop. Una canoa ens
tornarà a travessar el riu; mitja dotzena de cocodrils estan parats pocs metres
més enllà, prenen el sol i nosaltres donem per finalitzat el recorregut.
A la tarda, passejo per la zona
rural de la població, són cases petites, aïllades, tenen els animals en
corrals, als estables hi ha búfals i alguns tenen elefants que utilitzaran per
portar els turistes per la selva. La gent resta a la porta fent petar la
xerrada amb el veïnat, en un ambient distes i tranquil.
M'acosto cap al riu, ara per veure
la posta de sol reflectida a les seves aigües, una imatge idíl·lica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada