diumenge, 1 de setembre del 2019

Sydney i Melbourne

La badia de Sydney, amb l'Òpera al fons.

Sydney Harbour Bridge

Secret Garden Wendy Whiteley's

Blue Mountains

Three Sisters

Badu Gili, Llum d'aigua, a l'opera.

Pier a St. Kilda. Melbourne.

Melbourne.

Flinders Street Station.

St. Paul's Cathedral. Melbourne

Melbourne

Royal Botanic Gardens Victoria. Melbourne.

Fitzroy

El nostre autobús cap a Sydney no sortirà fins a dos quarts de sis de la tarda, tenim tot el matí per gaudir de l'ambient de dissabte que es respira en aquesta esplanada de davant de mar, la mainada petita juga en el parc, vigilada pels seus pares, els joves fan esport corrent al llarg del Coastal Walk i la gent gran gaudeix del sol tebi de l'hivern. Passegem pel moll de pescadors on atraquen també les barques que fan sortides organitzades per a pesca esportiva o bé pels albiraments de balenes i anem a comprar al supermercat, quelcom per menjar en el transcurs de les sis hores que durarà el trajecte.
Havent dinat, anem cap a la parada d'autobusos i esperem el nostre tot prenent una cervesa en una taverna irlandesa propera. Quan arrenca l'autobús, fa pocs minuts que s'ha post el sol, no porta molta gent i el viatge és plàcid fins a arribar a Sydney.

Estem en un hostel backpackers cèntric, tenim l'òpera, que és la primera visita que volem fer, a menys de dos quilòmetres tot passejant per una part del port on hi ha atracats dos portaavions i dos vaixells més de la marina australiana, seguint arran de mar travessem una part del Royal Botanic Gardens des d'on s'albira una panoràmica de la badia de Sydney, la magnifica Opera House i el Harbour Bridge. Hi ha molta gent forastera que gaudeix igual que nosaltres d'aquest indret, les escalinates de l'òpera estan plenes de gent, entrem a l'imponent edifici i comprem unes entrades per fer una visita guiada a la tarda, dinem per l'entorn i a l'hora convinguda fem un recorregut per les diferents sales d'aquest magnífic edifici, icona de Sydney. De nit, l'skyline de la ciutat és espectacular, la il·luminació dels alts edificis, el pont i la pròpia opera donen un aire senyorial a l'entorn.

Anem al super del barri per proveir-nos pels àpats que fem a casa i passo per la barberia, que ja feia dies que tocava. Rebo un WhatsApp d'en Miki que ens pregunta quin pla tenim per avui, ells ens proposen anar a un walking tour gratuït que organitza una associació de guies i que només costa la propina que vulguis donar al final. Ens sembla bé i quedem a la plaça de l'ajuntament a les dues de la tarda, abans nosaltres ja hem fet una passejada pel centre de la ciutat, la catedral de Sta. Maria i Hyde Park on hem dinat el nostre entrepà damunt l'herba del gran parc i envoltat del molts veïns de la ciutat que aprofiten així l'hora que tenen per fer l'àpat, abans de tornar a la feina.
Un noi jove, identificat amb un polo com el guia que esperem, reuneix a la quinzena de persones que ens hem aplegat per fer el tour i comencem una caminada pels principals interessos del centre de la ciutat: la catedral de St. Andrews, el Queen Victoria Building, Macquarie street, Rum Hospital, Hyde Park, The Rocks i la zona del Harbour Bridge, amb l'òpera. No hem fet una visita exhaustiva a cada un dels llocs visitats, però sí que hem obtingut una explicació bàsica davant de cada localització.
Ja al cap vespre ens acomiadem d'en Miki i la Maka fins demà que farem junts una caminada per la costa, ha fet vent tot el dia i ara la temperatura ha baixat, fa fresca i ens anem cap a la nostra habitació a preparar el sopar.

Tenim roba per rentar, anem a la Laundry que regenten una parella de xinesos uns metres més enllà del nostre Backpackers, és un autoservei, posem la rentadora i les monedes pertinents perquè es posi en marxa i tornem un cop la roba és neta. Amb la bugada feta i endreçada, caminem cap a la parada d'autobús que ens portarà fins a Coogee Beach, una de les platges que hi ha a Sydney, de fet la ciutat és molt extensa i tret del centre comercial i financer, l'extraradi és d'edificacions baixes. Aquest barri arran de mar, té l'aspecte de qualsevol poblet petit de costa, carrers molt tranquils i habitatges unifamiliars davant el camí de ronda que segueix la costa fins a Bondi Beach, un altre barri sis quilòmetres més enllà. A Coogee esperem en Miki i la Maka asseguts en un banc del passeig, quan arriben, al cap d'uns vint minuts, anem caminant seguint aquest sender, parem per a veure el paisatge i fer fotografies, gaudim del bon temps que fa, avui no bufa el vent i no sentim la fresca d'ahir, ens parem en una de les zones de pic-nic que hi ha habilitades al llarg del recorregut i dinem. Hem fet els sis quilòmetres quasi sense adonar-nos-en, a Bondi Beach ens quedem una estona mirant la gran quantitat de surfistes qui hi ha a la platja intentant fer la millor onada i ja a última hora de la tarda agafem l'autobús que ens tornarà a casa.

Explorem la badia de Sydney amb un fast ferry de la línia regular que uneix diferents punts de la costa, des de Circular Quay anem fins a l'altre extrem, a Manly un barri perifèric autònom situat en una península que tanca la badia, és una zona residencial al nord de Sydney amb boniques platges orientades a la part exterior. Un passeig que surt de la platja principal porta a Shelly Beach, una platgeta petita envoltada de zona verda i d'ací segueix un camí cap a la punta de la península on hi ha diversos miradors amb fantàstiques vistes al mar. A la tornada el sol de la tarda tenyeix les cúpules de l'òpera d'un bonic color daurat; deixem el port per travessar el jardí botànic i tornem cap a casa.

Relaxadament deixem el Backpackers i anem tot caminant cap a l'animada zona del port, volem veure el Museu d'Art Contemporani i el barri de The Rocks, tot allà mateix. El museu, per a mi, va ser una decepció, ja que m'esperava entre les diferents exposicions que hi havia, una de fotografia de viatges i no era més que una performance audiovisual, la resta no em va interessar gens, l'art contemporani no m'agrada.
El barri de The Rocks, està situat a la rodalia del port, és un dels més antics de la ciutat de Sydney, havia sigut, en temps preterits, un lloc de pubs i tavernes freqüentades per mariners i gent portuària, i encara ho és, però en l'actualitat, la clientela és diferent, alguns locals tenen el glamur dels temps passats i altres són luxosos establiments amb preus molt elevats. Els edificis guarden l'estil antic, malgrat que estiguin perfectament rehabilitats i l'aire que es respira al carrer té un to un pèl bohemi. Al barri també hi ha un mercat al carrer de roba i menjar, els dissabtes.
Aprenem la utilització del transport públic per moure'ns més àgilment i amb el tren urbà, tornem cap a casa.

Amb el tren, ens acostem fins als jardins de Wendy Whiteley's Secret Garden, a l'altre costat de la badia; és un espai ombrívol al mig de la ciutat, deliciosament enjardinat, passejar-hi és submergir-te en un recés de pau i tranquil·litat, els seus camins enmig de plantes molt ben cuidades és un regal pels ulls i l'olfacte. Trobem un grup de persones que pinten amb aquarel·les, esquetxos d'alguns racons del jardí, fruïm d'aquest espai fent-hi l'àpat de dinar que portàvem a la motxilla.
Tornem a travessar la badia, aquest cop, caminant pel Harbour Bridge, una construcció d'enginyeria que és símbol de la ciutat i que ens ofereix unes vistes immillorables del transit del port, l'opera i de la zona financera propera.
Havent sopat ens trobem amb en Miki i la Maka, a una zona d'oci propera al nostre allotjament, anem a prendre unes cerveses i xarrem una bona estona, ens crida l'atenció el registre que fan de tots els clients a l'entrada de qualsevol local, a partir de les nou del vespre, has d'ensenyar la teva documentació i quedes registrat també amb una foto. Ens acomiadem, ells esperen trobar feina aviat, després continuaran viatge cap Xile, per visitar la família de la Maka i possiblement tornen cap a Europa d'ací a uns mesos. Ens proposem estar en contacte, han estat uns bons companys de viatge, durant el temps que hem coincidit, espero que tinguin sort.

Abans de les vuit del matí, a prop de l'hostel, ens recull el bus que ens portarà cap a les Blue Mountains, a uns setanta quilòmetres de Sydney. És una serralada granítica que forma el parc natural del mateix nom on les formacions rocoses i alts penya-segats, conjuntament amb els pobles assentats en aquest parc, són un gran atractiu no solament per a la gent de Sydney, sinó també per multitud de visitants forans. Sortim de la ciutat resseguint la badia per una autovia que a l'entrada del parc es converteix en una carretera de muntanya, fem parada a diferents miradors on atalaiem aquesta geografia tan escarpada i també en altres quedem submergits en el cor del bosc humit, on multitud de diferents espècies d'ocells ens regalen la vista. A la zona hi ha un ferrocarril de gran pendent i un telefèric que uneix dos vessants de la vall, però pensem que la millor vista és la que tens quan estàs creuant els camins a peu, travessant el bosc i experimentant la natura des de la proximitat.
Dinem a Katoomba, un poblet tranquil i típic i ja de tornada gaudim de les millors vistes cap a les Three Sisters, tres agulles rocoses que són un dels punts més visitats de la zona i de la vall que canvia el seu color de la broma blavosa del matí pel daurat del sol a l'última hora de la tarda.

Deixarem Sydney per anar cap a Melbourne, ens hauria agradat fer el recorregut per la costa, però la logística de transport públic no ens afavoria fer uns desplaçaments còmodes ni tan sols adequats als diferents punts que haguéssim pogut veure, pel que desistim de fer-ho per terra i prendrem un vol que en poc més de cinc quarts ens deixarà a Melbourne, la segona ciutat més populosa d'Austràlia.
Els dies que hem estat a Sydney, ens han permès conèixer una mica el funcionament del transport públic, que aquí, és modern, ràpid i còmode i amb el temps suficient per no anar amb pressa, prenem el comboi per anar a l'aeroport; passades dues estacions m'adono que he deixat el meu telèfon a l'habitació de l'hostel, baixem del tren i l'Esther pren immediatament el primer que torna en direcció contrària per recollir l'aparell i tornar a on jo m'he quedat custodiant l'equipatge. Hem perdut un temps preciós, fem transbord de línia a pas lleuger i arribem amb el temps just a la terminal domèstica de l'aeroport, més nervis a l'hora de passar la llarga cua al control de seguretat, però al final embarquem a temps.
A Melbourne ens allotgem en un backpackers una mica allunyat del centre de la ciutat, pot ser, l'habitació més senzilla de tots els que hem estat, però té el que és essencial per passar-hi uns dies. Aprofitem la tarda per veure el mercat de St. Kilda, on artesans i artistes exposen i venen les seves produccions, passegem pel Pier i sopem a una formatgeria de la zona.

En Miki, ens va explicar que el Consolat Espanyol de Melbourne ens pot fer una traducció certificada del carnet de conduir i que aquest document, conjuntament amb el permís de conduir original és vàlid per poder llogar un vehicle a Austràlia, així que avui hem trucat a la porta d'aquesta representació diplomàtica per sol·licitar-lo, ens atén una senyora que ens explica el que hem de fer, mentrestant arriba un noi que sol·licita també el mateix document, en Guillem és un jove mallorquí, es Arquitecte Tècnic i ha vingut a treballar, l'empresa que el vol contractar li demana transport propi i es vol comprar una moto. Havent fet la sol·licitud, ens diuen que d'ací a dos dies puc passar a recollir-la, ens acomiadem d'en Guillem i li desitgem sort.
Caminem cap al centre de la ciutat, aquí, les edificacions baixes, les cases espaiades i els grans parcs canvien pels grans gratacels i les avingudes comercials d'una gran ciutat. Malgrat tot, aquest centre té la mateixa pulcritud que qualsevol altra ciutat Australiana. Visitem la catedral anglicana, neogòtica, consagrada encara no fa cent trenta anys, seguim fins a l'estació de Flinders i travessem el barri xinès i passegem lentament pels carrers altament concorreguts a aquestes hores.

A peu des de l'hostel arribem al Royal Botanic Gardens, un gran parc al centre, ben cuidat, harmoniós, passejar-hi és molt agradable i no dóna la sensació d'estar al centre d'una gran ciutat, un estany és la llar de diferents espècies d'aus aquàtiques que conviuen amb els visitants amb naturalitat i en un dels extrems, hi trobem el centre d'interpretació. Sortir del parc implica tornar-se a submergir de cop a la gran ciutat, seguim cap al centre dirigint-nos a Docklands, cerquem un barri mariner però tenim la sensació d'haver-nos equivocat, és un centre de negocis amb alts edificis.

El dia s'ha aixecat núvol i fred, a mig matí comença a ploure i fa la passejada incòmode, anem a una agència de Flight Centre, uns gestors de viatges amb delegacions a tot el país i que tenen molt bon servei, a comprar els passatges per anar a Hobart, a Tasmània; el de tornada a Darwin, per anar a buscar la moto i el del retorn de l'Esther a Barcelona. Continua plovent, no molt intensament, però que ens obliga a refugiar-nos en el nostre camí cap al centre de la ciutat, volem llogar un cotxe per anar demà a Phillip Island, a uns cent trenta quilòmetres de Melbourne, una reserva natural on poder veure els pingüins i altres espècies d'aus, però no trobem res que s'ajusti al nostre pressupost, pel que descartem la visita pensant que a Tasmània també tindrem l'oportunitat de fer aquests albiraments.
Entrem a una botiga d'aparells electrònics a comprar un telèfon nou, el que duc ja fa dies que falla i no em puc quedar sense en el lloc menys inesperat, el vespre m'entretinc a configurar-lo però la falta d'una línia telefònica em priva de disposar de moltes aplicacions, perdo massa temps davant la pantalla i em poso de mal humor, però no serveix de res.

El temps que teníem previst anar a Phillip Island, el dediquem a descobrir el barri de Fitzroy, un indret bohemi on es poden barrejar les botigues d'articles de segona mà amb establiments de productes de primera marca. L'estructura de carrers quadriculada ens facilita l'orientació, la majoria de cases són de planta baixa i els locals comercials tenen un especial encant vintage. Molts carrerons estan decorats amb grafitis de bona traça i la passejada resulta entretinguda. Allarguem la caminada cap al centre, on dinem.