dimarts, 22 d’octubre del 2019

Santiago de Xile, Valparaíso i Mendoza



Terminal de càrrega de l'aeroport de Santiago





Plaza de Armas. Santiago de Xile.



Santiago desde el Cerro de San Cristobal. (Amb smog...)


La Sebastiana. Casa de Pablo Neruda. Valparaíso


Valparaiso


Els ascensors per pujar als cerros


Els acolorits cerros de Valparaíso.


Museo a cielo abierto







Cementiri anglicà. Valparaíso


Església luterana a Valparaíso




La carcel. Parque cultural de Valparaíso.




Port de Valparaíso


Pas de Puente del Inca. Argentina.




Caserna de l'exercit Argentí.



Mendoza. Argentina





Uspallata


Cerro Aconcagua










Revisió a Santiago.

Manifestació a Santiago.




















Cerro Santa Lucía.




Mercat central

Una mica abans de les quatre del matí, surto de l'hostel i simultàniament arriba el taxi que havia sol·licitat prèviament; em porta fins a Southern Cross Station i prenc el Fly bus que va fins a l'aeroport; arribem molt puntualment, a aquestes hores del matí hi ha molt poc transit, faig el check inn, facturo la bossa que porto i me'n vaig a esmorzar.
El vol surt puntualment, fins a Sydney, d'ací a Auckland a Nova Zelanda i tot seguit cap Santiago de Xile. Tot i que els tres vols han sigut tranquils, el cansament a l'arribada és patent, han sigut moltes hores de viatge i una diferència horària elevada. Recullo la meva bossa i esbrino on són les oficines de Lantam Cargo per poder gestionar la documentació de la meva moto, després d'unes quantes informacions errònies, dos trajectes amb autobús i una llarga caminada sota el sol del migdia obtinc els documents de la companyia aèria per anar a la Duana, allà em comuniquen que m'haig d'esperar una hora perquè el responsable de la gestió no hi és i jo ja estic prou cansat per esperar aquesta estona, penso que m'anirà molt més bé anar al meu hostel i demà acabar de fer la gestió abans treure la moto de les dependències aeroportuàries. Torno cap a la terminal de passatgers, disposo d'una quantitat de diners d'un caixer, compro una SIM card i demano si el bus que va fins a la ciutat em deixarà prop de la Plaza de Armas, a la zona on tinc l'hostel, si, em contesta un empleat "muy cerquita"
El trajecte amb el bus és extraordinàriament lent, a la congestió de trànsit s'hi suma la volta per completar totes les parades i el final del trajecte és a més de tres quilòmetres de la meva destinació. Mentre miro d'empaitar un taxi, penso en el "muy cerquita" que m'ha dit l'empleat. Finalment puc descansar a l'habitació de l'hostel, senzilla, tranquil·la, silenciosa, on caic rendit. Primera nit a América.

A les quatre del matí estic completament despert, el jet lag m'està fent una mala passada, però puc continuar fent petits sons fins que em llevo a quarts de vuit, baixo al menjador a esmorzar i em dirigeixo cap a l'aeroport a recollir la moto. Els tràmits que ahir no vaig completar els he fet aquest matí sense cap complicació, desprès de pagar les corresponents taxes i amb els papers a la mà, m'acosto al magatzem d'entrega de mercaderies i al cap de poca estona un carretó elevador porta la caixa amb la meva moto a dins; me la deixen en un espai exterior del moll i dos treballadors m'ajuden a desembalar-la, la resta de la feina és meva, haig de muntar tot el que varen desmuntar a Melbourne perquè la moto ocupes menys espai: la pantalla, el suport del top case i re col·locar el manillar i miralls. Em porta una mica d'estona anar "reconstruint" la moto, curiosos s'acosten a mi, em pregunten d'on vinc i detalls del meu viatge, alguns fan fotos; a poc a poc vaig tornant les coses al seu lloc i per fi engego la moto i començo a rodar per Sud-amèrica, abans de res però haig d'anar a posar gasolina, per fer el transport aeri buiden el dipòsit i en deixen una quantitat ridícula que aquest cop no n'he tingut ni per arribar a la gasolinera, la moto s'ha parat a escassos tres-cents metres del sortidor. Un cop he emplenat el dipòsit, em dirigeixo cap a un dels concessionaris BMW de Santiago, fa uns dies em vaig posar en contacte amb ells per sol·licitar-los la disponibilitat per fer la revisió i amb molt poc temps em varen contestar oferint-me tota classe d'ajuda, de fet és la primera vegada que un concessionari em contesta la meva sol·licitud, he fet revisió a Islamabad a Pakistan, canvi de pneumàtics a Delhi, revisió a Chiang Mai, a Tailàndia, i altre cop a Jakarta, a Indonèsia, a tot arreu he tingut bon tracte, però ningú havia contestat prèviament a un correu.
En Sebastián, el gerent de motos, em rep amb una encaixada, em pregunta pel meu viatge i per la programació futura, m'ensenya les instal·lacions i entrem en el magatzem de recanvis per triar els pneumàtics; és una persona amable i servicial. Torno cap al meu hostel i cerco un lloc per deixar la moto tancada a les nits, als voltants hi ha dos o tres solars tancats i vigilats habilitats com a pàrquings privats, però a la nit no donen servei ni volen cap vehicle en dipòsit, en trobo un a unes quantes illes més enllà que dóna servei vint-i-quatre hores però a un preu caríssim. Ningú m'ha aconsellat deixar la moto al carrer, el perill de robatori és molt elevat.
Al cap vespre dono un vol per la Plaza de Armas, el centre històric de la ciutat, un lloc on es reuneixen els locals per a fer multitud d'activitats: una filera de taules amb taulers d'escacs són ocupades pels jugadors que absorts del seu voltant es concentren en la seva partida, altres simplement prenen un refresc en alguna terrassa, hi ha predicadors que altaveu en mà alerten que el retorn del Crist no ens enganxi en pecat, rotllanes de gent escoltant algú que explica acudits o escenifica personatges i després passa la gorra, mini manifestacions per reivindicar qualsevol dret o denunciar qualsevol situació i els "top manta" venent els seus variats productes. Al seu voltant hi ha el Cabildo (Ajuntament), la Casa de los Gobernadores (Correus), la Real Audiencia (Museo Histórico Nacional) i l'Església Major (Catedral Metropolitana).

Trec la moto del garatge, deixar-la durant el dia és un luxe que no em puc permetre, camino per la zona comercial del centre, canvio alguns dòlars australians que encara em quedaven i pujo al Cerro de San Cristobal, a pocs quilòmetres del centre. És el parc urbà més gran de la ciutat, té set-centes vint-i-dues hectàrees i està coronat pel santuari i una estàtua de la verge de dotze metres d'altura que es pot veure des de tota la ciutat. Al parc hi ha un zoològic, piscines, camins de natura, miradors, zones de pícnic, àrees esportives i de jocs i un observatori astronòmic. Avui la vista no és clara, hi ha molta contaminació i els Andes es veuen difuminats, però en els dies clars el paisatge que s'albira ha de ser espectacular. Passejo una estona entre escolars i els seus mestres, ciclistes que han suat per arribar-hi i visitants forans, dino allà mateix unes empanades boníssimes que despatxen en un quiosc. Torno a casa a primera hora de la tarda, em sento que comença un constipat.

He passat molt mala nit, el constipat s’ha acarnissat amb mi, m’he llevat diverses vegades en no poder respirar be i el cap em dona voltes. La sortida que tenia prevista per anar al Cajon de Maipo, un paratge natural a menys de cinquanta quilòmetres de Santiago, l’aplaço per un altre dia, si puc, i pràcticament no m’he  mogut de la habitació, només per menjar quelcom.

 Mitjanament recuperat del refredat, surto de Santiago cap a Valparaíso, en un curt trajecte de només cent quaranta-cinc quilòmetres. Un cop fora de l'extensa àrea metropolitana de la capital, travesso un petit port per una carretera ample i en molt bon estat per seguir després per terres de conreu i vinyes fins a arribar a la costa. Deixo la moto dins el pati de la casa on tinc reservada una habitació, em canvio de roba i me'n vaig a veure la casa que Pablo Neruda tenia al cerro Bellavista i que ara és un museu dedicat a la seva figura; la casa és singular, la seva situació privilegiada domina la badia de Valparaíso i estructuralment està dividida en sis nivells que destinava a diferents activitats, menjador, dormitori, estudis i despatxos. Abans d'arribar-hi però has de passar pel "Museo a Cielo Abierto" una iniciativa de l'Institut d'art de la Universitat de Valparaíso on alumnes i posteriorment destacats artistes varen pintar murals als murs de les cases, donant un ambient colorista a tot un conjunt de carrers del cerro Bellavista.

Continuo, avui, amb la visita als "cerros" de Valparaíso, pujo a Cerro Panteon, per veure els dos cementiris que hi ha, un per a catòlics i l'altre per a les altres religions, en general destinat a les colònies angleses i germàniques d'origen protestant, principalment i que pel qual rep la denominació de Cementerio Disidentes, a prop es troba l'antiga presó de Valparaíso, que va funcionar pràcticament tot el segle XX i que després d'un període d'abandonament i degradació es converteix el 2011 en un centre cultural, teatre i seu de diferents agrupacions artístiques. Pujant i baixant carrers costeruts i empinades escales, si no agafes els populars ascensors, arribo a Cerro Concepción, amb bonics carrers de cases acolorides i amb una àmplia vista cap a la badia, els turistes en grups comandats pel corresponent guia, recorren els punts marcats en el seu mapa, artistes locals exposen les seves pintures, escultures i altres treballs, en parades al carrer, i des de l'església luterana se sent l'orgue en el moment de l'ofici dominical. Vaig baixant cap a la Plaza Sotomayor on avui celebra un original concurs d'autobusos. Dino en un bar dels voltants, amenitzat per un saxofonista que toca peces de jazz i torno cap a casa seguint el passeig de davant de mar.

Havia programat, d'ençà que vaig arribar a Xile, anar a Mendoza a l'Argentina, travessant la serralada dels Andes pel pas del Cristo Redentor, a més de tres mil cinc-cents metres d'altura. Consultant amb la gent del país sobre la dificultat de la carretera quant a trobar-la nevada, em responien que en aquestes dades, ja avançada la primavera, no era habitual la neu i que la carretera era bona, malgrat ser un pas de muntanya amb pendents pronunciats i corbes tancades. Ahir vaig consultar la previsió meteorològica del trajecte i confirmava la dels dies anteriors: pluja, neu al coll i temperatures molt baixes. Vaig preparar la roba al vespre per al fred i vaig posar les capes impermeables a la jaqueta i els pantalons.
En llevar-me aquest matí, he mirat per la finestra si plovia i he vist que no ho feia malgrat estar el cel gris, he sortit de Valparaíso amb una temperatura d'una mica més de disset graus i seguint la carretera de la costa, abans d'agafar la seixanta que porta a la frontera, he passat per Viña del Mar, Renaca i Concon, per veure aquestes poblacions turístiques i tot seguit continuar cap a la frontera travessant una zona agrícola molt fèrtil; el terreny es manté amb un molt lleuger pendent fins a la població de Los Andes i a partir d'ací el paisatge canvia radicalment, la carretera s'empina i es recaragola tot ficant-se al mig de les muntanyes, desapareix la vegetació i el temps que fins ara s'havia mantingut estable deixant veure de tant en tant algun raig de sol, deixa caure la pluja que mulla el paviment de manera intermitent.
Condueixo tranquil, gaudint del magnífic paisatge, però alhora penso si aquesta pluja es glaçarà a mesura que vagi pujant. Em paro a l'última gasolinera abans de travessar la frontera i allà pregunto si tenen informació de l'estat de la carretera -"esta nevando intensamente en el lado argentino, pero la carretera esta abierta", em diuen, continuo pujant; em trobo alguns grups de motoristes que van en direcció cap a Xile, i això em tranquil·litza, van ben equipats, em saluden i amb senyes em diuen que vagi amb precaució; la temperatura va baixant i ara el termòmetre em marca dos graus negatius, sento fred a la punta dels dits, tot i portar la calefacció al màxim. A la sortida d'un túnel el paisatge es completament blanc, em paro per a fer unes fotos, un grup de motoristes brasilers està parat al voral, ens saludem, un cotxe patrulla de la policia, es para també per saber si tenim problemes, no, contestem, només volem fer unes fotos. Acabo de fer els pocs quilòmetres que queden fins al lloc duaner compartit pels dos països, de fet comparteixen, fins i tot, la mateixa garita i el tràmit és ràpid. L'alberg on tinc reservada una habitació no és lluny d'ací, segons el GPS, però no trobo cap referència de la seva existència pujo i baixo la carretera uns quants quilòmetres en cada direcció, un home que ha sortit de casa seva al petit poble de Las Cuevas, es dirigeix a mi intuint que no sé on vaig i m'indica, però tampoc té clar que sigui el lloc que cerco, quan estic al punt on hauria d'haver-hi l'alberg només hi ha l'antiga estació del tren, que ja fa anys que no hi passa, a prop hi ha un hostal i demano si tenen allotjament - no, em contesten, però a la caserna de l'exèrcit, dos quilòmetres més amunt, tenen habitacions pels viatgers. Efectivament, a poca distància d'on estic hi ha una companyia de caçadors de muntanya, m'acosto a la porta i surt un cabo, que metralleta en mà, em saluda i afirma que em poden donar allotjament, un soldat em pren les dades i m'acompanya a la meva habitació, simple, senzilla però suficient, em faran sopar, també. A la caserna hi ha pocs soldats i són molt amables, procuren que estigui còmode. Per mil pesos argentins, poc més de quinze euros, tinc habitació amb bany, sopar i esmorzar.

Tal com estava previst a la meteorologia local, el dia s'ha llevat amb un sol radiant, però fa fred, una mica abans de les nou el termòmetre marcava dos graus sota zero. Vaig a esmorzar al menjador de la cantina, tinc la taula parada: torrades, melmelada, dulce de leche, formatge, cafè i té. El soldat que m'ha servit l'esmorzar s'està escalfant a prop la llar de foc i encetem conversa: el viatge, les ciutats del món més boniques, i acaba forçosament amb el futbol.
Emprenc la baixada cap a Mendoza, la carretera em convida a gaudir-la, té poc trànsit, un asfalt en relatiu bon estat per ser una carretera de muntanya i unes corbes que em permeten conduir relaxadament; la temperatura ha pujat fins als set graus i els quilòmetres passen en el més absolut plaer. Em trobo amb diferents grups de motoristes, tots en direcció contrària, i ens tornem unes salutacions, però a mesura que avanço, el cel es va cobrint de núvols i la temperatura, sense la radiació del sol, baixa, fins als tres graus; queden encara mes cent quilòmetres per arribar a Mendoza.
A l'arribada a la ciutat, em dirigeixo cap al centre, no tinc cap reserva d'allotjament i cerco un lloc on poder dinar i connectar-me a la xarxa per cercar-lo.
En una casa de més de cent anys, rehabilitada recentment, on viu una parella jove, tinc una habitació molt bonica en un entresolat. Ells són molt agradables, procuren que estigui a gust i no escatimen en donar-me informació de la ciutat i dels serveis que puc precisar.

Quan em llevo, la cuina fa olor de cafè i ja tinc l'esmorzar preparat a la taula, torrades amb mantega i melmelada i cafè; me'l prenc lentament, fruint de la tranquil·litat de la casa, en Gabriel té una reunió de feina en una habitació contigua, en acabar es pren un cafè amb mi i xerrem una estona, va comprar la casa fa un any i mig i es varen passar molts de mesos restaurant-la, ara fa goig i és un lloc ideal per a rebre viatgers.
Surto cap al centre de la ciutat agafant una de les vies principals, l'Avinguda San Martin, que l'entravessa íntegrament de nord a sud. És un carrer ple de comerços que a aquesta hora està ple de gent i un bon lloc per prendre el pols a la ciutat, em dirigeixo cap a la plaça de la Independència i les placetes que hi ha al voltant, totes ben arbrades igual que la majoria dels carrers, que dóna un toc verd molt agradable, dino en un local dels encontorns i a la tarda torno cap a casa per a llegir una estona i anar processant informació.

M'acomiado d'en Gabriel i la Luisa, he estat molt bé a casa seva, i torno a fer el mateix camí de tornada cap a Santiago, amb la diferència que avui, llueix el sol i la temperatura és molt agradable. Sortint de Mendoza i prenent la carretera que va cap a la serralada dels Andes, travesses una gran extensió de vinyes i de bodegues que donen nom a grans vins internacionalment. Avanço a bon ritme, la carretera puja suaument i es va endinsant cap a les muntanyes nevades. Paro a Uspallata, una localitat al peu de les muntanyes dedicada al turisme de la neu, poso gasolina i faig un cafè a un quiosquet pròxim; mentre estic fent alguna fotografia dels voltants, una parella s'acosta a la moto i no li perd la vista, em dirigeixo a ells i els saludo, la senyora em diu que està meravellada del meu viatge, el seu marit, un senyor amb cabells i barba completament blancs em pregunta que si he estat a Albània, en veure l'escut enganxat a la moto, i que ell és albanes, malgrat que parla l'idioma local perfectament sense cap accent estrany.
El sol que llueix avui, fa diferent el paisatge en contra del qual vaig gaudir en el viatge d'anada, el gris ha donat pas al blanc de la neu i el blau del cel, i les muntanyes despunten perfectament perfilades; em paro al mirador de l'Aconcagua, però no puc entrar-hi perquè no duc suficient moneda Argentina i és l'única manera de pagament que accepten per a entrar al parc, pocs quilòmetres més enllà hi ha la duana Xilena, d'aspecte més modern que l'Argentina, però amb un funcionariat antipàtic, poc agradable, lent i gens de col·laboració; passo rebotit d'una finestreta a l'altre per acabar de completar dos fulls, un, de declaració de béns transportats i l'altre d'importació temporal de la moto per al final ser escrupolosament registrat per altres dos funcionaris que examinant el mateix equipatge cercant objectius diferents, un contraban de qualsevol producte no declarat prèviament i l'altre qualsevol producte d'alimentació no permès; les seves mans s'enfonsen grollerament dins les meves bosses desordenant tot el seu contingut, i amb cara de pocs amics. He tardat gairebé dues hores per fer el mateix que a l'anada, els Argentins van tardar poc més de vint minuts.
La baixada de la vessant xilena, és molt més pronunciada i amb corbes molt més tancades, però que avui estan completament seques. La temperatura, tot sent freda, no és incòmode i el camí el recorro plàcidament fins a arribar a Santiago.

Aviat al matí, vaig cap al concessionari BMW per deixar-hi la moto, fer la revisió i canviar els pneumàtics. En arribar m'adono que falta la tapa d'una maleta, o me l'han pispat o l'he perdut, ja que les tanques anaven una mica fluixes. El recepcionista és molt atent i em diu que m'esperi a la cafeteria de l'exposició i que em dirà si podran acabar-la avui. Al cap d'una bona estona, no m'han dit res encara, veig passar a en Sebastián i m'informa que possiblement acaben la moto avui i que em tindrà informat, malgrat que la tapa de la maleta, diu, té difícil solució, ja que ells no tenen recanvis. Em demana un taxi i torno cap al centre. A mitja tarda rebo un missatge que em diu que ja puc recollir la moto, immediatament surto al carrer per agafar un taxi, però avui els estudiants han fet una vaga per protestar pel preu del transport, han tallat el metro i òbviament la dificultat ha sigut per trobar un taxi lliure, després de molta estona i quan ja em pensava que tancarien el taller un vehicle es para al meu senyal; els carrers són plens de cotxes i avancem molt lentament, però arribo just a temps. La moto encara no està preparada i m'espero una estona, el recepcionista em convida a veure el taller i em quedo allà fins que l'acaben de muntar. Acaben la feina molt més tard del seu horari habitual, em preparen la factura i la pago a càrrec de la meva targeta de crèdit, però un cop fet afectiu el pagament m'adono que em cobren un filtre d'aire que no han canviat, i han de corregir l'import, retrocedeixen el pagament fet amb la targeta però aquest retrocés no serà efectiu fins d'ací a uns dies i ara mateix no em queda més crèdit per tornar a pagar la factura. No trobem cap més solució que esperar fins dilluns i trobar un altre mitjà de pagament. Torno a casa sense la moto i amb la preocupació afegida de com trobar una tapa per la meva maleta.

Esmorzo i surto al carrer immediatament, paro un taxi i li demano que em porti a l'adreça que li dono, és l'importador de Touratech a Xile, me la varen facilitar al concessionari de BMW. No han obert encara, dos empleats esperen a la porta que arribi l'encarregat de l'establiment – ve de la zona més conflictiva de la vaga, em diuen, per excusar el seu retard, i és que a les últimes hores, la vaga ha pres més força, ha deixat de ser una vaga estudiantil per fer-se general i hi ha moltes concentracions als carrers. No tarda però, quan els hi ensenyo la maleta ja sabien que es tractava, des del concessionari BMW els varen posar en antecedents, no tenen recanvis i la solució és canviar la maleta per una de nova, que si en disposen amb el mateix tipus d'ancoratge que la meva, però el preu és elevat, els hi dic que miraré de trobar un llauner que em faci una tapa a mida i que en tot cas, si no el trobés, dilluns muntaríem la nova. El taxista, que m'espera a fora, em porta fins al carrer on tenen el gremi, llauners, torners, i similars; l'home s'ha implicat amb el meu problema, caminem tots dos pel carrer on se succeeixen diferents establiments, preguntem qui ens pot fer una tapa i després de diferents negatives, en un establiment entenen el que necessito i m'asseguren que dilluns al migdia tinc la tapa feta, de retorn cap a casa el taxista em dóna el seu número de telèfon perquè el contacti quan el necessiti.
És migdia, camino cap al centre per cercar un lloc per dinar, hi ha manifestants al carrer que piquen cassoles, fen rotllana al voltant d'un autobús calcinat la nit anterior, es manifesten pacíficament, però la vaga pren un tot molt mes greu; entro en un establiment i menjo el menú del dia, la mestressa que és veneçolana, expressa la seva inquietud pels fets del carrer i no aprova la iniciativa, té por, ha viscut situacions similars sovint al seu país, torno a casa i resto a la meva habitació contestant correus, adhesions del Facebook i llegint; l'habitació dóna a un pati enjardinat, però se sent la remor del carrer, cassolades, crits, sirenes i el soroll d'helicòpters; al capvespre, vull sortir a sopar quelcom, en passar per la recepció el recepcionista em diu que una turba de gent ha passat per davant de l'hostel de manera vandàlica i que vagi en cura pel carrer. Quan surto no puc creure el que veig: militars patrullant, el supermercat que hi ha al costat de l'hostel ha sigut assaltat i saquejat completament, no hi ha cap establiment obert, els posts lluminosos de publicitat estan trencats, han derrocat semàfors i fanals que fan servir com a barricada, els contenidors de reciclatge de vidre han sigut buidats al paviment del carrer i l'escampadissa de vidres trencats és espantosa, crema en una cruïlla una fogata feta amb mobiliari urbà, grups d'incontrolats, amb la cara tapada, llencen pedres contra qualsevol objectiu, només amb el fi de destrossar-lo. La gent que veig pel carrer no té, ni de bon tros, l'aspecte dels manifestants d'aquest matí, són els provocadors que apareixen sempre al final de manifestacions ciutadanes, i això em fa pensar en el que està passant avui mateix a Catalunya.
És gairebé mitjanit quan escric aquestes ratlles i encara se senten les sirenes i l'enrenou al carrer.

Parlo amb el recepcionista de l'hostel sobre l'evolució de la mobilització al carrer, em diu que de moment hi ha calma però que pot ser que en qualsevol moment es trenqui. Surto al carrer, una mica abans del migdia, veig veïns que netegen voluntàriament la via pública de vidres i deixalles, em dirigeixo cap al centre, les marques de la batalla campal de la nit anterior són ben evidents, però de moment sembla que hi ha tranquil·litat; l'autobús calcinat que hi havia en una cruïlla propera ja l'han retirat i els serveis de neteja i bombers intenten recuperar l'aspecte de la ciutat.
Pujo al Cerro de Santa Lucia, un turo enjardinat que hi ha al centre de la ciutat, la gent passeja tranquil·lament, hi ha una relativa bonança, d'ací em dirigeixo cap al Palacio de la Moneda, la seu presidencial, els voltants estan tancats i custodiats pels carabiners, fortament armats; des de la Plaza de la Ciudadania es veu la façana del Palacio de la Moneda, desenes de militars, estratègicament col·locats, fan guàrdia a tota la plaça, de moment no hi ha cap alteració però la gent es va concentrant pacíficament en una cruïlla propera, passen camions amb soldats que són escridassats per la gent del carrer, la presència de policia és més que evident, pugen per l'avinguda dues tanquetes amb canons d'aigua i la gent es dispersa pels carrers adjacents. Em dirigeixo cap a la zona del Mercat Central i allà, la tranquil·litat és absoluta, però continua sent evident l'ocupació del carrer per les forces de l'estat. Entro en un bar per menjar quelcom per dinar, la televisió narra en directe les diferents concentracions de manifestants que hi ha a la ciutat, surten imatges de saquejos d'establiments, principalment supermercats. Tornant cap a casa, travesso per diferents punts on s'han reunit grups de gent que no deixen en cap moment de fer-se sentir colpejant olles i altres elements metàl·lics. La protesta per l'augment del preu del transport públic és només la punta de l'iceberg del conflicte, el decret va ser el detonant per denunciar un augment de l'escletxa social que hi ha al país, pels baixos salaris i pensions, per la manca d'una sanitat i educació publica i per inhibició del govern als problemes reals de la gent.

Ahir al vespre vaig rebre un missatge d'en Sebastián, m'explica que a causa de la situació actual del país no obriran el concessionari, no és una decisió que depengui de la seva gestió, afegeix i es disculpa. Haig d'allargar un dia més, la meva estada a Santiago, sense poder fer gairebé res, ja que el transport públic funciona molt precàriament i els establiments, tant els comercials com els de restauració estan majoritàriament tancats. Faig una caminada de prop de quatre quilòmetres fins al taller on em fan la tapa de la maleta, mes que per recollir-la, ho faig per caminar per la ciutat i veure l'ambient, que sembla tranquil, grups d'estudiants es concentren pacíficament davant les portes de les seves facultats, altres grups marxen junts per alguna de les avingudes que passo, també sense fer cap aldarull, la policia i els militars custodien les entrades d'alguns edificis públics, les entrades del metro i patrullen pels carrers, les tanquetes de canons d'aigua dispersen minúsculs grups de gent. Torno cap a casa un cop comprovat que el taller és tancat, una manifestació, aquesta si més nombrosa, en perfecte ordre, avança pel carrer. M'aturo a dinar en un dels pocs bars que hi ha oberts, l'aparença de l'entorn és més tranquil·la que dies enrere, però ni de bon tros hi ha treva, els mitjans de comunicació parlen d'algunes persones mortes en diferents circumstàncies.
A mitja tarda torno a sortir al carrer, me'n vaig al Parque Forestal, ben bé al centre de la ciutat, està ple de gent que passeja i resta damunt l'herba xerrant en petits grups, gairebé tothom porta algun pot o cassola per fer-se sentir. Al cap vespre hi ha una cassolada davant de l'hostel, un veí ha posat un altaveu a la finestra de ca seva amb música de Victor Jara, molt adient pels moments que està vivint ara Xile, malgrat que ja ha passat l'hora del "toque de queda" que hi ha des de dissabte, no veig policia que dispersi la reunió. 

A l'hora d'esmorzar truco a en Martin, el taxista que em va donar el seu número de telèfon dilluns passat, puntualment a l'hora d'apertura som a recollir la moto, agilitzo el pagament i me'n vaig cap al taller del llauner per poder muntar la maleta amb la seva tapa artesanal; quedo sorprès de la qualitat del treball, es veu, aparentment, ben escairada, ben soldada i ferma; ja torno a tenir la moto a punt per fer molts quilòmetres.
Durant la tarda preparo l'equipatge i la ruta de demà, cap a Los Vilos, una localitat a la costa rumb cap al nord.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada