Antofagasta. La Portada
El Yeso
Playa La Rinconada
Llops marins i pelicans esperant el seu àpat al port.
Catedral d'Antofagasta
El port vell
Casa Gibbs
Ruta a Atacama
El desert florit
San Pedro de Atacama. (I les nou seguents)
El Valle de la luna ( I les set seguents)
Las tres marias. Valle de la luna
Mina Victoria.
Estanys a Machuca.
Geisers El Tatio
Esglèsia de Machuca.
Laguna Cejar.
Ojos del salar
Salar de Atacama
Iquique (I les quatre seguents)
Arica. ( I les dos seguents)
Catedral d'Arica
Es diumenge i decideixo anar a veure els voltants
d'Antofagasta, demà, en dia feiner, la ciutat estarà més animada. Prenent la
carretera que segueix la costa i anant en direcció nord, arribes a uns paratges
naturals protegits que no per ser desèrtics estan exempts de bellesa. El primer
punt on paro es La Portada, una zona de penya-segats amb una roca foradada amb
forma d'arc en un dels seus extrems, a més és un lloc on nient moltes aus i un
camí senyalitzat i retolat amb explicacions de la flora i fauna de la zona,
segueix la línia de la costa. Pocs quilòmetres més al nord, hi ha La Rinconada,
una extensa platja amb la curiositat que en un dels marges a prop de la
carretera hi ha un cementiri popular de mascotes; a primera vista, em va
sorprendre, ja que alguns enterraments tenien una parcel·la ben definida amb
una làpida i amb creus cristianes!, que em varen fer pensar que era un
cementiri per a persones. A tocar hi ha el Parque Nacional Morro Moreno, un cap
muntanyós amb dos nuclis habitats: Caleta Juan Lopez i molt més petit, a
l'altre extrem, El Yeso, davant de l'illa de Santa Maria, amb un aspecte una
mica desolat, deixat, amb cases molt precàries i un bon grapat de vehicles
abandonats, rovellats i escampats per la rodalia.
Torno cap a la ciutat per la mateixa carretera, pel camí,
faig alguna fotografia d'aquest paisatge tan feréstec i ja a dins la ciutat em
paro al port vell, on hi ha el mercat del peix i algun lloc per menjar, està
molt animat, el mercat és ple i molta gent aprofita per passejar i dinar al
lloc. Miro les parades que hi ha al carrer a peu del moll, els peixaters
netegen el peix i les restes les llencen a l'aigua que són immediatament
capturades per llops marins, que han après ràpidament la lliçó del "fast
food", els pelicans també ronden esperant quelcom per empaitar.
Toca fer la bugada i en acabat
d'esmorzar és el primer que faig, la mestressa de la casa em va explicar com
funcionava la rentadora i en un moment l'he posat en marxa, també he repassat
la jaqueta, els pantalons d'anar en moto i el casc, que ja tocava. Acabada la
feina, vaig cap al centre de la ciutat, avui estava molt animat, haig d'anar al
banc per obtenir efectiu, però hi ha cues als caixers, passejo pel centre
històric, la Plaza Colon, entro a la Catedral que no té cap atribut especial
que la faci singular, a prop hi ha l'antic moll, rehabilitat com a mostra del
seu passat on es carregava el mineral que provenia de les mines de Bolívia,
plata, estany i salnitre, quan Antofagasta era territori Bolívia, que després
va perdre a l'anomenada guerra del Pacífic a finals del segle XIX.
Pels carrers del centre trobo una llibreria i entro a
mirar si puc comprar alguna novel·la de butxaca, estic acabant els llibres que
tenia i m'agrada la lectura, curiosament veig algunes novel·les d'Eduardo
Padura, i no dubto ni un moment en continuar amb el mateix autor que estic
llegint ara, a més, també compro dos llibres de Gabriel Garcia Marquez, un dels
altres autors que m'agraden; dino en un bonic restaurant del centre, una casa
antiga on serveixen un menú prou bo.
La Jacqueline i el seu marit, surten per acomiadar-me
quan deixo casa seva, hi he estat bé, tenim una breu conversa i em desitgen bon
viatge. Tot seguit, prenc la carretera que travessa la ciutat per la part alta
i en pocs minuts sóc a fora del nucli urbà i encarat cap a l'autopista que és
l'única carretera per arribar a Calama d'una manera còmoda; qualsevol
alternativa exigeix fer un munt de quilòmetres en excés. La ruta té molta més
densitat de trànsit que les carreteres que havia circulat anteriorment per
Xile, passa en moltes zones paral·lelament a la via fèrria i travessa tota la
zona desèrtica central amb llarguíssimes rectes i molt poques zones poblades on
les úniques referències que trobes són les explotacions mineres de coure. La
carretera va pujant de nivell lentament, i després de Calama, passes un coll a
tres mil cinc-cents metres d'altura, per arribar a Sant Pedro d'Atacama a dos
mil cinc-cents metres sobre el nivell del mar.
San Pedro d'Atacama es troba al mig del desert del mateix
nom, és un lloc on els principals al·licients són els naturals, les formacions
rocoses, els guèisers, els llacs salats i l'extrema aridesa. La manca
d'humitat, la part central del desert ha tingut períodes de quaranta anys sense
pluja, fa que el cel sigui extraordinàriament clar i blau i l'altura sobre el
mar provoca la sensació de cansament per fer qualsevol petit moviment, a causa
de la disminució d'oxigen.
Estic en un hostal amb unes habitacions rústiques però
agradables, dino i dono un vol pel centre del poble que està ple de turistes i
conseqüentment molts dels comerços estan dedicats a oferir rutes i excursions
als principals llocs i atractius de la zona i també a la restauració i
allotjament.
He fet un llistat de llocs interessants, que n'hi ha
molts, i els he ordenat per proximitat, començo avui per un dels principals i
també més pròxim, El Valle de la Luna, una vall dins del desert d'Atacama.
L'entrada al parc és a només vuit quilòmetres del poble, aquí hi ha un centre
d'interpretació i el lloc on després de pagar la taxa d'entrada, et donen un
plànol amb les indicacions de les pistes a seguir i els punts on, fent un petit
trekking arribes als miradors sobre les dunes i les formacions geològiques més
curioses. A la primera parada, mentre aparco la moto, arriba una furgoneta
francesa que aparca al meu costat, el conductor l'Olivier viatge amb la seva
dona i els seus dos fills adolescents, es dirigeix a mi parlant en castellà
molt correctament, són d'un poblet dels Pirineus francesos molt a prop de
Montgarri, volen fer la volta al món: sortint de França varen arribar a Uruguai
i han viatjat per Argentina, Xile i dirigint-se cap al nord, volen arribar a
San Francisco per embarcar fins a Vladivostok i tornar a Europa travessant Sibèria;
un interessant viatge, comentem una mica les nostres rutes i seguim cada un pel
seu camí. Arribo fins a la Duna Mayor des d'on es veu una extensa panoràmica i
continuo per la carena del costat fins a endevinar la vall veïna, el paisatge
és colpidor. Seguin la ruta marcada, vaig fent les parades següents fins a la
mina Victoria, una explotació de sal a cel obert, abandonada i Los Vigilantes o
Las Tres Marias, formacions rocoses amb formes curioses produïdes per l'erosió.
Retorno cap a San Pedro, he caminat unes quantes hores salvant desnivells i per
senders de sorra, que dificulten avançar però el paisatge gaudit ja s'ho valia.
A la tarda desmunto les maletes de la moto, ja que no les
necessito per la ruta de demà i m'alleugeren molt de pes. En fer-ho m'adono que
hi ha un caragol trencat al suport del top case, el pes i algunes carreteres en
mal estat han fet destrosses, he hagut de canviar aquests caragols del suport
algunes vegades durant aquest viatge; miro de reparar-lo però em falten eines
per desmuntar gairebé tota la part de darrere de la moto per poder accedir a la
femella que ha d'anar collat el caragol ho deixo córrer i vaig a buscar un
mecànic. Li explico el que necessito a un dels pocs que hi ha al poble i em
cita per demà a la tarda posar-hi remei.
Lligo al portaequipatge, amb la xarxa elàstica, la petita
motxilla on porto quelcom per menjar, beure i abrigar; també la càmera de fotos
i el kit de reparació de pneumàtics, empleno el dipòsit de gasolina i enfilo la
pista que va fins al camp de guèisers de El Tatio, a uns vuitanta quilòmetres
al nord de San Pedro d'Atacama. El camí s'enfila, la pista és acceptablement
bona, a uns trenta quilòmetres trobo el riu Puritama que baixa per una
escarpada vall i que dóna un color verd intens a les seves ribes, segueixo
pujant i als voltants del petit poblat de Machuca hi ha uns estanys, alimentats
pel riu Grande, que són una reserva d'aus important i la colònia de flamencs
que hi ha ara és prou nombrosa perquè vegis des de la distància la seva
superfície tenyida de color rosa, segueixo pujant i trobo els primers guanacs
que em miren encuriosits. Passo un coll a quatre mil sis-cents seixanta-un
metres d'altura, la pista ha empitjorat notablement, la superfície està
completament arrissada amb uns solcs prou profunds per a fer la conducció
extraordinàriament molesta per les altíssimes vibracions que produeixen; hi ha
però pistes paral·leles alternatives que han anat fet els mateixos conductors a
còpia de passar-hi, però aquestes també acaben en mal estat i es tornen a duplicar
i a dividir per la superfície d'aquest altiplà. Vaig seguint la pista que em
sembla en més bon estat, i al cap d'uns quants quilòmetres m'adono que estic
apartat de qualsevol via convencional, no veig cap rastre de vida i he perdut
l'orientació, el GPS no em dóna cap direcció per on seguir i em deixo portar
per la intuïció. Els camins són cada cop més dolents, el terreny tou em
dificulta la conducció, la moto cau a terra tres o quatre vegades i avanço
sense estar segur d'on vaig, faig i desfaig els camins i ja porto cap a tres
hores vagant per no avançar en cap direcció segura. Paro a l'encreuament de dos
camins que ja pràcticament no tenen ni roderes d'altres vehicles i aconsegueixo
situar al GPS on és la pista principal, a partir d'ací condueixo seguint l'oest
i al cap de vuit quilòmetres trobo la pista. Conduir per un terreny difícil i
aixecar la moto de terra sovint, a l'altura que estic, comporta un gran esforç
físic i la manca d'oxigen accentua el cansament, però el fet de trobar la pista
principal m'anima i en poc més de mitja hora he arribat al camp de guèisers.
Són les dues del migdia, no és la millor hora per contemplar aquest espectacle
geotèrmic, però la visió paga l'esforç que he hagut de fer per arribar-hi.
Menjo una mica de fruita que porto, unes barretes energètiques i bec aigua,
molta aigua. Arriben uns motoristes brasilers, s'aturen i canviem impressions,
sobre ruta que han fet i sobre la que volen fer, ells es queden i jo emprenc el
retorn cap a San Pedro d'Atacama. El camí ha passat factura a la moto, la
pantalla s'ha afluixat i tant càmera, com telèfon i GPS, són impracticables, el
moviment de la pantalla i el seu suport fa que tots els elements que hi van
lligats belluguin tant que no pugui interpretar res del que hi diuen.
Arribant al poble, deixo l'equipatge, em rento la cara i
vaig cap a cal mecànic; a peu de carrer desmuntem el suport de darrere, no
sense esforç, substituïm els caragols i tornem les peces al seu lloc. Reparar
la pantalla ho farem demà, ja s'ha fet tard...
Amb la motxilla a l'esquena portant l'elemental, emprenc
ruta cap a Laguna Cejar, Ojos de Salar i Laguna Tebinquiche; són tres espais
naturals que no estan lluny. Per la carretera que porta fins a la frontera
argentina i a pocs quilòmetres del poble, prenc una pista en bon estat que
arriba fins a Laguna Cejar, un estany salat amb abundant fauna, principalment
flamencs però també altres espècies d'aus. L'espai és gestionat per
associacions indígenes i s'ha de pagar una entrada que es destina a la
conservació del parc natural i a satisfer necessitats bàsiques de la comunitat
local, seguint la pista trobo els Ojos del salar dos estanys de forma
arrodonida i suficientment profunds per poder-s'hi banyar; el bany de fet,
només està permès a molt pocs espais i les normes per la visita són molt
estrictes quant a contaminació es refereix, no es pot fumar, ni menjar ni beure
res que no sigui aigua, no pots sortir dels camins marcats ni extreure cap
element natural. La pista segueix uns catorze quilòmetres fins a Laguna
Tebinquiche, un estany més gran que l'anterior i de característiques similars,
però amb un entorn més salat que li dóna el color blanc característic al
voltant. Torno a dinar a San Pedro i a mitja tarda em trobo amb en Fernando per
acabar d'arreglar la moto, desmuntem la pantalla i observem que el suport està
trencat, les vibracions han partit la pestanya on va ancorat i la soldadura no
es pot fer al poble, pel que procedim a fer una lligada amb filferro per
donar-li rigidesa i sortir del pas. Mentre anem fent la reparació mantenim
conversa sobre la vida aquí i allà, sobre la classe política i la manera de
dirigir el país i realment coincidim en molts conceptes, però acabem resigna'ns
i acceptant la nostra situació i això és realment el que volen els manaires per
mantenir els seus privilegis. A vegades, però, es produeix la revolta i pot ser
que es guanyi quelcom.
Avui tota la família es reuneix a Girona al voltant de
l’avia per celebrar els seus noranta quatre anys, filles, gendres, nets i
besnet es troben al voltant de la taula per fer un àpat festiu, aprofito
l’avinentessa per felicitar a la meva mare i reunir-me amb ells telefònicament,
encara que sigui un breu moment.
Me'n vaig a Laguna de Chaxa, un altre espai similar al de
ahir però amb més abundància de fauna, sobre tot de la colònia de flamencs.
L’entorn al mig del desert i envoltat per un rosari de volcans a l’horitzó es
únic i el dia clar sense ni rastre de cap núvol fa que el sol il·lumini els
salars amb tota la seva potència reflexant a la sal tota la seva lluminositat.
A mitja tarda, torno a muntar les maletes a la moto,
repaso els caragols que es puguin haver afluixat a causa dels mals camins i la
deixo preparada per reiniciar la ruta demà al mati, despres de cinc dies al
desert d’atacama. En acabar, m’acosto al
centre del poble, que esta molt animat, principalment de forasters, els bars
estan plens i els carrers bullen de gent, sopo en un restaurant i m’obsequio
amb un tall de guanaco que m’asseguren que es el millor del poble i ho
acompanyo amb una copa de carménère, molt comú en els vins xilens.
Deixo San Pedro d'Atacama amb un bon regust de boca, és
d'aquells llocs rústics, feréstecs, apartats de qualsevol lloc, però amb un
encant que t'atrapa. De bon matí enfilo la carretera que puja la carena, fa
fresqueta quan travesso el coll, segueixo i em dirigeixo cap a Calama, en una
de les llargues rectes de l'altiplà, em passen quatre GS's amb matrícula
brasilera, em saluden i avancen de pressa, són noves i porten trenta-sis
cavalls més que la meva, paro a Calama per omplir el dipòsit de gasolina i
continuo, la ciutat no té gens d'interès i això que podria ser rica, ja que és
al centre de les principals mines de coure del món, però malauradament els
diners no es queden a la ciutat, continuo i observo al passar per la mina de
Chuquicamata, un enorme núvol de contaminació, segueixo sense parar-me, cap a
la costa, a pocs quilòmetres de Tocopilla la carretera baixa precipitadament en
un fort pendent i corbes molt tancades; Tocopilla és una petita ciutat que el
més important que te és el seu port industrial, a partir d'ací la carretera
segueix enganxada a la línia de la costa i també a l'altíssima carena litoral,
fins a Iquique no hi ha en prou feina cap poble, només petits nuclis habitats
en alguna caleta; el mar pica contra les roques i observo que hi ha moltes
zones que l'aigua té una gruixuda capa d'espuma d'alguna contaminació,
m'estranya, ja que en un lloc despoblat com aquest, l'aigua hauria d'estar neta
però no li trobo cap raonament, intueixo que pot ser provocat pel transport
marítim que hi ha per la zona; mantinc la mateixa carretera amb una bona
mitjana doncs no hi ha trànsit. El marcador de la gasolina em senyala 0, i
encara queden una trentena de quilòmetres per arribar a Iquique, afluixo una
mica la velocitat i aprofito el pendent i el vent a favor per arribar al
sortidor amb el mínim consum i sense haver de recórrer a les garrafes
d'emergència, tinc sort, empleno el dipòsit ja a la ciutat i pocs minuts
després arribo al guesthouse on passaré la nit.
Iquique te l'ambient de tarda de diumenge, la gent omple
el front marítim i pren el sol a la platja; la plaça Arturo Prat també està
animada i com no, com cada dia, una manifestació festiva, reivindicativa, amb
xaranga inclosa, baixa per la zona de vianants fins a l'avinguda de davant de mar.
Arribo fins al port pesquer, observo diferents grups de
llops marins que prenen el sol en unes grades que baixen fins a l'aigua, ja hi
són habitualment, un rètol adverteix que tinguem cura de no acostar-nos-hi.
Allà mateix tres marineres arrien la bandera de la capitania marítima, igual
que el sol, que es pon per la línia de l'horitzó.
El dia es lleva núvol i jo emboirat, ahir vaig anar a
dormir tard, cercant informació del Perú i intentant organitzar els dies que l'Esther
estarà amb mi per Nadal, després de la dutxa i el cafè, però tot es veu
diferent.
Deixo la costa i pujo la carena marítima, la primera part
de la ruta d'avui és avorridíssima, avanço pel mig del no-res per un terreny
pla i solitari, on només em vaig trobant camions i autobusos de línia de llarg
recorregut, després la carretera segueix unes carenes i es revira per
adaptar-se al relleu del vessant de les muntanyes fins a Arica.
Estic en una casa d'hostes regentada per un matrimoni
gran, ell es Neozelandès i ella Xilena, són gent molt agradable amb un fi
sentit de l'humor, m'expliquen que per demà hi ha prevista una vaga general i
que possiblement estarà tot tancat, com que no sé fins on pot arribar l'abast
d'aquesta vaga, decideixo quedar-me un dia més aquí i passar la frontera demà
passat.
La vaga general gairebé te una incidencia del cent per
cent, ben pocs establiments estan oberts i els que ho estan son petits negocis
de supervivència, al carrer però, la gent,
s’esta movilitzant i es van formant grups de manifestants que es
dirigeixen cap el centre on convergeixen en una sola capçalera. El centre de
Arica no te un interès especial, te una catedral molt petita, una zona
comercial formada per dues o tres illes de vianants, un port comercial i para
de comptar res mes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada