Bagua
Riu Marañon.
Hostal a Nuevo Tingo
Fortalesa de Kuelap. (I les cinc següents)
Nueva Cajamarca.
Cascades d'Ahuashiyacu
Riu Huallaga
Laguna Azul. Sauce.
"Balsa flotante"
Ruta a Pucallpa
Parada per a dinar
Catedral de Pucallpa
Mercat a la riba del riu. Pucallpa
Laguna Cashivococha
Mercat de Nanay. Iquitos.
Embarcador de Nanay
Riu Amazonas.
Boa Arcoiris
Alba al riu Amazonas
Tucan
Oso perezoso
Anaconda
Comunitat Yaguas
Tempesta al Amazonas
Parada en el cami
Mercat de Tingo Maria
Cueva de las lechuzas
Laguna de los Milagros
Cerro de Pasco.
Ticlio
Mentre preparo l'equipatge, sento ploure, surto al carrer
i efectivament cau una pluja lleugera. No esperava que plogués arran de costa,
tanmateix sí que ho podia fer en travessar les muntanyes o bé ja arribant a
destinació a Bagua, a prop de la selva. Poso el forro impermeable a la jaqueta
i començo la ruta d'avui que virarà cap a l'interior per anar a buscar les
zones humides selvàtiques i deixar el desert de la costa. Ja des dels primers
quilòmetres el panorama canvia totalment del vist fins ara, travesso terres
fèrtils, i a poc a poc vaig acostant-me a la serralada, els núvols s'han
escampat només sortir de la ciutat i fa sol, malgrat que dalt dels cims se'n
veuen alguns d'amenaçadors. La carretera, tret d'alguns petits trams que no
estan en bon estat és molt agradable de seguir-la, corbes ben peraltades i un
pendent constant que culmina en un coll a dos mil cent cinquanta metres, per
tornar a baixar seguint les valls dels rius. Gaudeixo conduint, però haig
d'anar amb compte, ja que darrere d'una corba pots trobar-te una vaca, un porc,
o un escampall de pedres producte d'una esllavissada del talús. De cop comença
a ploure i cau un xàfec intens i curt que fa augmentar la xafogor, no em paro
però fins a uns quants quilòmetres més endavant en un encreuament de carreteres
on hi ha diversos llocs que preparen àpats. Ja estic a prop de destinació i
penso en què la ruta d'avui no té res a veure amb les que he fet els dies
anteriors, aquí hi ha humitat, calor i paisatge verd.
Esmorzo tranquil·lament al pati de l'hotel i preparo
alguns punts per veure a la ciutat, en un moment que estic repassant la moto,
se m'acosten dues persones que són periodistes d'una emissora local, em
pregunten pel meu viatge i em sol·liciten fer-me una entrevista sobre la meva
experiència i sobre la meva visió del Perú, cultural, paisatgística, i
gastronòmica, accedeixo si ells consideren d'interès el que jo els hi pugui
explicar i tenim una conversa davant a la gravadora. L'emetrem avui, a l'una,
em diuen i ens acomiadem, amb el desig de tota classe de sorts pel meu viatge.
Dono un vol pel poble, m'acosto a la riba del riu
Utcubamba, i m'adono de la fertilitat d'aquestes terres al costat de la riba,
dino en un local freqüentat per parroquians i a la tarda arribo fins a Pongo de
Rentema, on conflueixen l'Utcubamba amb el cabalós riu Marañón, que és un dels
principals tributaris del riu Amazones en els seus primers quilòmetres de
recorregut. Els terrenys riberencs són plantacions d'arròs, els pagesos,
llauren i planten el cereal i els camps tenen un verd intensíssim.
Abans de les vuit del matí ja estic en ruta, direcció cap
a Nuevo Tingo, segueixo la vall del riu Utcubamba on se
succeeixen petits pobles agrícoles en mig de les muntanyes que cauen
verticalment en una vall profunda i estreta, és realment un paisatge molt
bonic, el verd s'enfila fins als cims i conjuntament amb la carretera que
majoritàriament està en bon estat, fa la conducció molt agradable. Arribo
a Nuevo Tingo a mig matí, aquí tinc una habitació en un alberg
molt agradable que el porta una parella jove d'Estrasburg, immediatament em
canvio de roba i em dirigeixo cap al bus d'enllaç que m'ha de portar en un curt
trajecte al peu del telecabina i que salvant la gran vall i mil metres de
desnivell, et deixa a l'inici del corriol que porta fins a la Fortalesa
de Kuélap.
Kuélap és una ciutadella fortificada corresponent a
la cultura Chachapoya i que va ser ocupada des de l'any 500 fins al
1570. Està situada a la cresta del turo Barreta a tres mil metres d'altura i la
seva organització comprenia habitatges, temples i edificis polítics. Els seus
murs perimetrals s'alçaven en alguns llocs fins a vint metres d'alçada i els
seus habitatges eren de forma circular amb parets de pedra tallada i amb un
sostre vegetal de forma cònica. El conjunt ocupa una extensió de set hectàrees
i està descrit com a Zona Arqueológica Monumental.
El dia s'ha anat ennuvolant fins a deixar caure una pluja
no massa intensa que en prou feines molestava, la temperatura dalt el cim, era
fresca, però en tornar a baixar fins al poble ha tornat a ser molt agradable.
Sopo un menú vegetarià en el mateix alberg i preparo la ruta de demà abans
d'anar a dormir.
El sol entra per la finestra del meu quarto abans que
toqui el despertador, perfecte, penso, malgrat que el temps en aquesta zona
tropical canvia amb molta rapidesa. Esmorzo les delicioses creps que han
preparat la parella que regenta l'alberg, carrego la moto i emprenc ruta de
retorn fins al poble de Pedro Ruiz, per poder agafar la carretera 5N en
direcció cap a l'est; a la gasolinera del poble, empleno el dipòsit de la moto
i poso la capa impermeable a la jaqueta, s'endevina pluja a la muntanya. La
carretera enfila cap a la serralada, travesso uns paratges forestals molt
frondosos, la pluja fa acte de presència però no és massa intensa, de fet és
intermitent, condueixo amb molta prudència; passada la Laguna de Pomacochas
torna a ploure i aquest cop amb molta més intensitat, la jaqueta aguanta bé
però no he posat la capa impermeable als pantalons i al cap d'una estona
l'aigua ha calat completament; per la carretera travessen dolls d'aigua que
baixen de la muntanya, tantejo amb el peu l'adherència de l'asfalt i em recorda
que haig de portar el gas i el fre amb molt de tacte, giro un revolt i trobo un
autocar que ha sortit de la carretera i ha queda estintolat al talús de la
muntanya, no deu fer gaire estona, els passatgers són a peu de carretera
aguantant la intensa pluja que cau, no sembla haver-hi lesionats, hi ha tres o
quatre pickup's que han parat i jo continuo, encara amb més prudència, si cal.
Els quilòmetres passant lentament a la velocitat que vaig, però puc accelerar
una mica en sortir de les muntanyes i parar la pluja, no massa estona però,
perquè s'hi torna a posar. Decideixo parar a Nueva Cajamarca, no era la meva
destinació però vaig moll i incòmode, tot i que no fa gens de fred, tot al
contrari, molta xafogor. Trobo un hostal a peu de carretera a la sortida de la
ciutat, demano una habitació, em canvio de roba i una moto taxi em porta fins
al centre per dinar. A la tarda repasso, altre cop els caragols del suport del
top case, que tornen a estar fluixos, no tinc volanderes de blocatge ni puc fer
força amb les eines que porto, però em fa por que es trenquin altre cop els
caragols i perdi la maleta.
He estès la roba per l'habitació i eixugat tot el que
portava a les butxaques, i espero que demà tingui un dia més tranquil, tot i
que les previsions meteorològiques d'aquesta zona donen pluja cada dia.
Continuo la ruta que vaig avortar ahir, surto però amb el
cel cobert i amb núvols baixos que tapen les muntanyes properes, ha plogut tota
la nit. La primera part de l'etapa fins a Tarapoto és planer i el temps es va
aclarint; a l'hostal on he passat la nit no oferien esmorzar i paro a menjar
quelcom en un petit poblet un cop fets uns quants quilòmetres; m'assec sota el
porxo que empara una petita botigueta de queviures i compro uns brioixos, unes
galetes de coco i un suc de taronja que vaig menjant mentre descanso; s'acosten
uns treballadors d'una obra propera i pregunten les mateixes qüestions que fa
molts de mesos vaig contestant a tots els curiosos que s'apropen. Abans de
marxar repasso el suport del top case i veig que el caragol que vaig repassar
ahir s'ha trencat, tot plegat s'aguanta ara pels dos caragols laterals, ho
lligo amb brides per evitar que es mogui i apunto mentalment portar la moto a
un taller quan sigui a destinació. Segueixo i vaig passant poblets amb curiosos
noms indígenes, la carretera es recaragola ara per travessar una carena,
l'asfalt és bo i sec i puc conduir com a mi m'agrada, a diferència d'ahir.
L'arribada a Tarapoto és fluida i en poca estona estic a la porta del meu
allotjament. Fa calor i el fet de portar l'equip impermeable m'ha fet suar de
valent.
Em vesteixo de civil i cerco un lloc per a dinar i la
tarda l'aprofito per fer una primera exploració de la ciutat.
Localitzo
una illa de cases on hi ha molts tallers de motos, tots tenen el mateix aspecte,
una planta baixa amb un teulat de xapa i els justos mitjans per arreglar motos
petites, a prop també cases on venen els recanvis més elementals. Entro
intuïtivament, en el que em sembla més adequat sense valorar res més; el
mecànic està assegut a la porta esperant l'encàrrec d'algun client, li dic si
pot arreglar-me el suport del top case i li explico el que necessito:
substituir tots els caragols que el subjecten per altres acerats, d'alta
resistència i amb volanderes de blocatge, immediatament accepte, entrem la moto
al taller, desmunta el suport i tots els elements que impedeixen accedir-hi, em
dóna un caragol per a mostra i m'indica la botiga on en despatxen de nous, em
proveeixo els perns i metòdicament iniciem el muntatge de nou, aparentment ha
quedat ben fixat i espero que aquests siguin prou resistents per aguantar les
vibracions de carreteres dolentes i dels exagerats limitadors de velocitat que
hi ha sobre l'asfalt a l'entrada de cada poble.
Entre una
cosa i l'altra s'ha fet gairebé, l'hora de dinar, ho faig en un petit local del
centre i en acabat em dirigeixo a les cascades d'Ahuashiyacu, a quinze
quilòmetres del centre per una carretera revirada que puja per una vall
selvàtica preciosa; a peu de carretera hi ha l'entrada a un camí empedrat que
arriba fins a la gorga de l'imponent salt d'aigua en pocs minuts de caminada,
gaudint d'una vegetació exòtica i exuberant.
A la Plaza
de Armas, el centre neuràlgic de la ciutat, hi ha una agència de viatges
que ofereix un Tour al Parc de Pacaya Samiria, entro a preguntar en què
consisteix i quins són els serveis que donen, de fet anar a la selva i veure la
flora i fauna era un dels objectius que tenia per l'interior del Perú. Miraré
d'encaixar la visita pels pròxims dies.
Agafant la carretera 5N en direcció sud i després d'uns
quaranta quilometres hi ha un pas on es pot travessar el riu Huallaga amb una
"balsa flotante" segons la denominació local. Es tracta d'una
plataforma amb un motor forabord apta per travessar el riu amb vehicles. El
riu, té una amplada d'uns dos-cents cinquanta metres i porta un gran cabal
d'aigua que baixa a bona velocitat, la plataforma, navega tot el temps a
contracorrent i pràcticament a la mateixa velocitat que baixa l'aigua, virant
lentament cap a la riba oposada. El passatger, quan pren per referència la
riba, té la sensació de no estar en moviment, però si el que mira és el corrent
de l'aigua la sensació és d'una gran velocitat. Arribat a l'altre costat, una
pista de setze quilòmetres condueix a la petita localitat de Sauce, a la riba
del llac del mateix nom, malgrat que comercialment li diguin "Laguna
Azul"; és un lloc turístic per la seva bellesa paisatgística i la
tranquil·litat del voltant. Hi he arribat a mig matí, passejo per la riba i
gaudeixo de la zona.
Havent dinat, re emprenc el camí de tornada cap a
Tarapoto, vaig a l'agència que oferia el tour a la reserva de Pacara Samiria i
no puc contractar la sortida, ja que requereixen un cert temps d'anticipació,
no em preocupa però perquè des de Pucallpa i altres punts també puc fer visites
a la selva amazònica.
Muntar les maletes i l'equipatge de la moto m'ha portat
una bona estona i tot que m'he llevat aviat, no em posava en ruta fins a les
deu del matí; quan he sortit de Tarapoto plovia i ho ha fet durant mitja hora,
després ha amainat i a poc a poc ha sortit el sol fins a fer-se abrasador. La
carretera està en obres i els talls de la circulació són freqüents, en algun
cas ha sigut en les dues direccions durant més d'una hora, però la gent s'ho
agafa bé, els que ens hem trobat atrapats a prop meu hem fet petar la xerrada i
l'estona ha passat entretinguda. La ruta de totes maneres ha sigut molt bonica,
l'intens verd dels camps i els boscos m'han acompanyat tota l'estona i el
terreny ha combinat planer i muntanya. A mitja tarda paro a Tocache, després de
tres-cents quilòmetres de ruta, m'allotjo en un hostal per continuar demà fins
a Pucallpa, a la porta de la selva.
A la sortida de Tocache la carretera està tancada
temporalment, com ahir, hi ha un horari de pas a les obres d'asfaltat, espero
cinquanta minuts xerrant amb els altres conductors i un cop ens donen pas,
inicio la marxa per un paviment fangós en alguns trams i amb grava solta en
altres durant uns quinze quilòmetres, sota la pluja i amb força dificultat per
avançar; deixada la zona d'obres la carretera és bona a excepció d'alguns punts
on no hi ha asfalt o bé les esllavissades han enterrat part de la calçada en
algun cas o al revés , el paviment ha cedit en el talús cap al riu. Penso que
en els projectes de construcció d'aquestes carreteres, no van tenir en compte
els estudis geotècnics adequats, ja que aquestes alteracions són molt freqüents
i sovint sense advertència prèvia. Quan les terres baixen de la muntanya i
envaeixen la ruta, alguns veïns, voluntàriament amb les seves pales i
carretons, obren pas amb un feixuc treball manual per restablir un mínim espai,
i així puguin circular els cotxes, per això, esperen una propina dels
conductors, que no tots donen. Quan el paviment ha cedit, normalment s'ha
format un enorme forat d'uns quants metros cúbics que simplement queda aïllat
per una tanca, en el millor dels casos. La retolació a aquestes incidències a
vegades és prou curiosa en el seu redactat, ja que, "zona de asfalto de
calidad limitada" vol dir simplement que no hi ha asfalt ni cap mena
de paviment estable i que els clots són de dimensions descomunals, "zona
de hundimientos" significa que el paviment està molts centímetres per
sota del seu estat primitiu i amb "carril cerrado" volen fer
entendre que el "carril" ha desaparegut muntanya avall i que durant
uns quants metres la carretera només té una sola via. Aquesta situació anòmala
de l'estat de carreteres, que estan fetes, sembla ser, des de fa ben poc temps,
no es corregeix ràpidament, ja que la vegetació ja ha crescut en aquestes zones
malmeses.
La pluja persisteix i mirant el cel no sembla que vagi a
parar, tot al contrari, l'aparença és que la situació empitjorarà, tant és així
que paro en el primer lloc que trobo on puc prendre un cafè i descansar una
estona; em poso els pantalons d'aigua i continuo, la pluja s'intensifica i haig
de conduir amb molta precaució.
Una nova parada interromp la meva ruta, ara però, no veig
cap senyal d'obres ni gent treballant ni maquinària a la carretera, si molta
gent que bada cap a un lloc concret de la cuneta, pregunto a un jove que passa
i amb un to molt burleta i simple em diu: - "que le han pegado dos
tiros a un tio". Espero, amb la preocupació de saber si estic entrant
en alguna zona conflictiva, mentrestant s'acosta un jove cap a mi, molt més
amable i educat que l'anterior i m'explica que avui, la policia i els jutges,
estan fent la reconstrucció d'un crim que hi va haver aquí fa tres mesos.
Continuo la ruta, encara sota la pluja, ara en una zona
muntanyosa on grans cascades d'aigua cauen arran de carretera i vessant al
cabalós riu. Faig una parada per dinar en un senzill "restaurant" de
carretera, bàsicament és un cobert amb una cuina on et serveixen un menú
elemental; sembla a la represa que ha
parat de ploure, faig una cinquantena de quilòmetres amb la carretera seca i
gaudeixo d'aquest parèntesi, però ja se sap que al tròpic mai hi ha res segur i
efectivament torna a caure un gran xàfec abans no he arribat a Pucallpa.
Deixo tot l’equip d’anar en moto a la bugaderia de l’hostal, la pluja
d’ahir i el fang que llançaven els vehicles que tenia davant, van acabar de
deixar la jaqueta i els pantalons indecents.
Em guarneixo amb un barret i surto al carrer, avui fa sol
i molta calor, arribo fins al Museo Manuel Rivas, on hi ha una petita exposició
d’escultures de essers mitològics amazònics, fetes amb arrels de Renaco, un
arbre de ribera i que l’autor exposa en el segon pis d’una casa cèntrica de la
població. Tot seguit m’acosto a la riba del riu Ucayali, hi ha el mercat del
peix i també els embarcadors on surten bots i vaixells transportant passatgers
i mercaderies al llarg del riu. Hem quedo mirant l’intens corrent que hi ha i
la forma de navegar de les diferents embarcacions que l’han de vèncer molt a
poc a poc o es veuen empeses pel mateix, agafant gran velocitat. La zona portuària
es rònega, bruta, poc amable pel passeig, diferents locals ofereixen àpats amb
una higiene mes que dubtosa i l’ambient, en ple migdia, em sembla poc
recomanable. A la zona del mercat xarlatans amb la seva megafonia a tot volum
ofereixen remeis que asseguren curar la ceguesa i el càncer, i d’altres
demanen ser escoltats per obtenir la
salvació eterna.
M’acosto altre cop cap el centre de la ciutat i veig com
s’acosta una tempesta que no tarda ni cinc minuts a descarregar un intens
ruixat que m’obliga a protegir-me sota el voladiu d’un balcó i tal com ha
arribat ha marxat, torna a lluir el sol i la xafogor es molt intensa.
Abans de sortir cap a les Lagunas, organitzo
l'excursió que des d'aquí em portarà a Iquitos, la ciutat més gran del món on
no es pot arribar per via terrestre, compro un vol, reservo una habitació en un
hostal i contracto un tour que em portarà tres dies pels llocs més emblemàtics
del riu Amazones i poder veure la flora i fauna, paisatges i les tribus
natives. Són les onze, aproximadament, quan em dirigeixo cap a Laguna
Cashibococha Laguna de Yarinacocha, són dos llacs als afores de Pucallpa en
una zona rural on la població viu en unes senzilles cases de fusta. Ja cap a
l'hora de dinar, torno a la ciutat i cerco un lloc per fer l'àpat. Avui la
calor és elevada i estar-se al carrer és fatigós, havent dinat, em refugio a la
meva habitació i preparo l'equipatge pels pròxims dies a la selva.
Deixo la moto i part de l'equipatge a l'hostel de
Pucallpa i amb una bossa i l'indispensable per passar tres dies a la selva,
surto cap a l'aeroport. Una moto taxi travessa el caòtic trànsit de la ciutat i
en deu minuts, em deixa a la terminal aèria.
El vol cap a Iquitos dura una hora escassa, l'aproximació
a la ciutat és fantàstica, els rius Nanay, Itaya i el colós Amazones inunden la
planícia selvàtica, els meandres vistos des de l'aire semblen una serp que
s'arrossega sobre el tapís verd.
Iquitos, està en zona equatorial i a poc més de cent
metres d'altura sobre el nivell del mar, la humitat és molt elevada pel que la
sensació de xafogor és molt intensa.
M'allotjo en un hostel i em prenc una estona de descans
abans d'anar a veure el centre de la ciutat. La zona de la Plaza de Armas i El
Bulevard em sorprenen pel seu comerç, animació i oferta gastronòmica i em
plauen especialment, no ho havia trobat a cap altra ciutat de les visitades
anteriorment. Passejo pel malecon a la riba del riu Amazones, és una zona
agradable, hi ha terrasses de bars on poder prendre un refresc o un deliciós
Pisco Sour i també diferents restaurants on poder degustar una cuina més
sofisticada que els típics llocs de menjar d'altres ciutats.
Puntualment el guia de l'empresa que havia contractat per
fer un vol per la selva em passa a buscar al meu hostel, anem a la seva oficina
per finalitzar els tràmits burocràtics pendents i ens dirigim cap a
l'embarcador de Nanay a vint de minuts de moto taxi; a peu de l'embarcador hi
ha un curiós mercat de peix i queviures amb la mercaderia ben exposada i amb
llocs on fer un àpat del qual vénen directament de les parades. Aquí, una barca
que comparteixo amb altres viatgers que fan la mateixa ruta, empren la navegació
riu avall fins a la confluència del riu Amazones i segueix uns trenta
quilòmetres fins a l'alberg que hi ha al mig de selva. El trajecte em fascina,
naveguem relativament a prop de la riba esquerra i podem observar la vida de
les comunitats que hi viuen, els seus ramats de búfals d'aigua, les cases de
fusta amb sostre de palma i la selva. La barca entra en un canal que ens apropa
fins a l'alberg, para en un embarcador i caminem uns deu minuts per arribar a
una esplanada on hi ha una sèrie de cabanyes repartides entre zones comunes,
menjadors i habitacions. Immediatament després d'instal·lar-nos sortim a fer un
primer contacte a l'entorn. Havent dinat sí que emprenem un trekking pel mig de
l'espessor selvàtic, plou encara una mica, després de la intensa tempesta que
ha caigut dues hores abans, les botes d'aigua que m'ha cedit em protegeixen del
fang i l'aigua que inunda bona part del sol, l'espessa vegetació filtra la
llum, però el verd intens és ben viu, caminem per un minúscul corriol i quan és
necessari, el guia obre pas amb el seu matxet; observem plantes, bolets, arbres
gegants amb extenses arrels superficials, insectes, papallones i de cop, una
gran boa arco iris de més de tres metres d'allargada travessa el camí, la
troballa és excepcional, ja que és molt difícil de veure, igual que l'anaconda.
Els recs van plens d'aigua i travessar-los per damunt d'un tronc moll no és
tasca fàcil, continuem caminant fins a tornar a l'alberg, gairebé amb l'última
llum del dia.
Abans de sopar tornem al bosc, els sorolls de la selva es
multipliquen i es poden veure també alguns animals que de dia no surten, tornem
cap a casa al cap d'uns quaranta o cinquanta minuts i hem pogut veure
taràntules, petits rosegadors i alguna papallona nocturna.
Escric això ja havent sopat i escoltant la simfonia de
sons selvàtics que entren a la meva cabanya, grills, granotes, ocells, ...
Vaig anar a dormir poc després de les nou i m'he llevat a
les cinc, el canvi d'horari m'ha trasbalsat una mica el son, però he dormit bé.
Tot punt clareja quan ens dirigim cap a l'embarcador per anar cap a unes
llacunes, que en aquesta època que el riu va més ple, estan comunicades amb el
corrent principal; aquí per l'abundància de peixos es poden veure els dofins
rosats i els delfins grisos, però jo no he tingut gaire sort i només els he
pogut veure fugaçment, malgrat tot, la sortida matinera ha sigut molt bonica,
ja que l'entorn era preciós, la natura en estat pur il·luminada pels primers
rajos del dia. A la riba, aliens a nosaltres, uns pescadors llencen les seves
xarxes a l'aigua per poder recuperar algun peix.
A la tornada esmorzem i tot just acabat, tornem a
l'embarcador per agafar aquest cop una petita canoa a rem i recórrer un dels
canals que envolten el nostre alberg; aquesta via fluvial travessa el bosc i
comunica algunes comunitats properes; aquí veiem algunes aus de vius colors,
groc, vermell, taronja, blau, que es mostren esplendoroses quan emprenen el
vol, igual de fascinant és seguir unes papallones d'un intens color blau.
Al migdia ha arribat més gent que s'uneix amb mi, fins
ara, les activitats les feia jo sol amb el guia i a l'alberg compartíem àpat
amb una parella de València molt agradables i simpàtics; els nouvinguts són un
noi jove de Taiwan, dos nois holandesos i un matrimoni mexicà, tots fent bona
companyia. Havent dinat, tots anem fins a La Isla de los Monos, a trenta minuts
de navegació riu avall on una associació es cuida del centre d'acollida i
recuperació de primats que hi ha i a on podem veure una gran varietat de
diferents espècies de simis que procedeixen de donacions o bé d'individus que
necessiten recuperació i que, un cop estan en bones condicions de viure en
llibertat i han pogut aparellar-se, tornen a la selva o a algun altre hàbitat
que sigui més adient. La visita resulta interessant i és una tasca lloable mes
i quan moltes tribus indígenes els cacen per a la seva subsistència.
Com a anècdota i ja per segona vegada des de l'episodi de
l'orangutan a l'illa de Sumatra, he hagut de barallar-me amb un mico que volia
prendrem la motxilla en un moment de confiança i fiant-me de la seva docilitat.
Durant el trajecte de tornada tenim darrere nostre una tempesta que cau damunt
el riu i davant nostre també, nosaltres estem navegant en mig d'una illa de
calma amb les fosques visions davant i darrere nostre, però sense pluja.
Abans de sopar encara hem tingut temps de fer un passeig
nocturn amb canoa pels voltants i intentar veure la fauna més activa a aquestes
hores.
M'ajunto amb els nou vinguts a les cinc del matí per
tornar a veure els dofins rosats, gairebé de fosc encara, naveguem contra
corrent per la riba esquerra de l'Amazones fins a les llacunes; l'absència de
núvols fa que gaudim d'una sortida del sol preciosa i que els colors de la
vegetació riberenca siguin molt més vius. A les llacunes, avui tinc més sort i
puc veure exemplars de dofins, també estan més actives les aus aquàtiques que
es capbussen per aconseguir el seu aliment. A l'hora d'esmorzar tornem al campament
per tornar a marxar un cop fet l'àpat; ens dirigim riu amunt per veure una
reserva d'animals que necessiten atenció, aquí trobem una tortuga prehistòrica,
papagais, tucans, monos i per fi, l'anaconda, un exemplar de quatre metres de
llarg que uns pescadors varen trobar a les seves xarxes i que aquí, un cop
recuperada tornaran al riu; seguim amb la barca i a prop ens aturem per pescar
piranyes, un embarcador ens serveix de base per la nostra experiència, jo en
trec dues de l'aigua i les torno vives al riu. Les piranyes són peixos
carnívors amb una potent mandíbula d'afilades dents que han alimentat molt la
literatura escrita i cinematogràfica però la realitat és lluny de la ficció i
els natius es banyen en el mateix lloc on nosaltres pescàvem.
Continuem riu amunt fins a la comunitat indígena dels
Yaguas, són autòctons de la zona i reben viatgers al seu poblat per
ensenyar-los les seves formes de vida, com eren els seus costums, les seves
danses, les armes de cacera i la seva artesania, malgrat que ara, evidentment,
s'han acomodat a les opcions que els hi dóna el progrés. Veiem la representació
d'una dansa de benvinguda i ens ensenyen el funcionament de les sarbatanes que
utilitzen per a la cacera, ens fan una demostració i ens deixen provar la
nostra punteria, disparant un dard contra un tòtem.
Tornem cap al campament per a dinar i en acabat, una
barca ens torna cap a Iquitos al matrimoni mexica i a mi. Els holandesos i el
senyor noruec amb el seu fill, es queden al campament. En el trajecte observo
la tempesta que cau riu avall i mirant a proa en veig venir un altre que
s'acosta i que no tardarà a descarregar al cim dels nostres caps. Així és, en
poca estona s'ha ennegrit el cel, el vent s'ha fet més violent i una tromba
d'aigua es desploma sobre nosaltres, la visibilitat s'ha reduït enormement i
les onades que s'han format obliga a la barca a navegar molt a poc a poc i a
prop de la riba fins a haver-se de refugiar en un embarcador conjuntament amb
altres embarcacions. El vent bufa fort i fa petar amb contundència una barca
amb l'altre, el motorista ens explica que navegar amb pluja per l'Amazones no
és perillós, però si quan el vent aixeca aquestes onades que poden tombar
fàcilment la barca. Estem prop d'una hora aturats fins que el vent s'encalma
una mica, les aigües tornen al seu lloc i nosaltres continuem el camí. A Nanay
desembarquem, m'acomiado dels mexicans i vaig cap al meu allotjament.
Ahir va ser un dia intens des de molt aviat al matí i al
vespre vaig voler aprofitar l'oferta gastronòmica que m'oferia la ciutat
d'Iquitos, arran del malecon o El Bulevard, com li diuen ells, prendre un Pisco
Sour i menjar "lagarto", denominació local del caiman. Bona
experiència gastronòmica per l'últim dia.
Aquest matí m'he llevat descansat, només havia d'esperar
que m'entreguessin la roba que vaig deixar a la bugaderia, fer l'equipatge i
anar cap a l'aeroport. El vol surt amb una hora i quaranta-cinc minuts de
retard, els procediments d'embarcament són manuals i una mica desorganitzats,
cosa que provoca encara més retard en l'enlairament de l'avió.
A Pucallpa em dirigeixo directament a l'hostel que vaig
estar a arribar-hi per primer cop i a on tinc la moto. M'acomodo i provo
d'engegar-la i tal com sospitava la bateria està baixa de càrrega i la moto no
es posa en marxa, demà miraré un mecànic que la carregui; surto al carrer i
cerco una oficina d'assegurances per poder renovar la de la meva moto i tampoc ho
aconsegueixo, em diuen que allà és una delegació i que per estrangers hauria
d'anar a l'oficina principal a Lima, em sembla una mala excusa però no li
discuteixo. Em posaré en contacte amb la companyia que vaig contractar en
primer lloc i demanaré que em renovin la que m'ha caducat.
Havent sopat em poso a organitzar els pròxims dies, mirar
el correu i baixar les fotos i vídeos que he fet aquests dies, em quedo però
sense poder fer la majoria de les coses perquè avui, no funciona internet.
Demà serà un altre dia, penso.
Ha plogut intensament tota la nit, i part del matí. Avui
és un dia que dedico a organitzar-me, necessito solucionar l'assegurança de la
moto, carregar la bateria i també restituir saldo a la meva targeta telefònica.
Acabat l'esmorzar surto al carrer en cerca d'un mecànic, el trobo a dues illes
d'on estic i immediatament bé per desmuntar-me-la i endur-se-la per carregar,
també aconsegueixo carregar de megabytes la targeta telefònica i al final puc
parlar amb la companyia d'assegurances que em diuen que en cap de setmana no
poden fer la renovació, però em prometen que dilluns, sense falta a primera
hora del matí, em diran quelcom. Espero que siguin així...
Bona part del dia l'he passat a la meva habitació fent
tasques d'organització i classificació de fotos i vídeos. Penso també, que haig
de quedar-me un dia més aquí, necessito tenir reservat els llocs que volem anar
per Nadal amb l'Esther i, a més, em sobren dies per poder arriar a Lima.
Al vespre vaig a la plaça a sopar, avui és dissabte i la
gent ha sortit a esbargir-se. Hi ha una petita fira dels productors de cafè i
cacau amb parades de degustació i un petit escenari on fan actuacions musicals.
Aquest matí no ha tocat l'alarma del telèfon, de fet s'ha
apagat per manca de bateria, no hi ha hagut corrent en tota la nit ni n'hi
haurà en tot el dia, em diuen, estan fent una reparació de manteniment a la
xarxa elèctrica, tampoc hi ha l'esmorzar, "la cocina no funciona sin
luz" ni un cafè! Vaig a la plaça i esmorzo un cafè un suc de mango i unes
torrades amb mantega i melmelada i torno a l'hostel, m'acomodo en un
distribuïdor on hi ha un sofà i una finestra que em dóna llum per poder
utilitzar l'ordinador.
He estat gairebé tot el dia acabant de recopilar
informació pels dies vinents, havent dinat ha tornat la llum i ara ja tinc
totes les bateries carregades i les fotos i vídeos classificats i editats.
Demà torno a la carretera, d'ací a Lima tinc uns vuit-cents
quilometres, els faré lentament, i esquivant la pluja que cada dia deixa anar
un bon xàfec.
S'ha aixecat el dia amb clarianes que deixen passar els
rajos de sol entre els núvols, però ràpidament la nuvolada agafa protagonisme,
són les vuit del matí que surto de l'hostel amb la moto preparada per fer ruta
cap Tingo Maria, propera parada. Penso, però, que abans de sortir de la ciutat
hauria d'acostar-me a la sucursal de la companyia d'assegurances per solucionar
la renovació de la meva; l'oficina és cèntrica i ben equipada com correspon a
una multinacional però l'empleada que m'atén l'agafa una mica fora de joc haver
de contractar una assegurança per a un vehicle estranger i sóc jo el que li
haig d'ensenyar que el que demano és possible, ja que només és una renovació de
la mateixa pòlissa que ja em varen fer a l'entrada al país, després d'algunes consultes
i trucades telefòniques surto amb el document i emprenc la marxa. El cel
s'encapota cada cop més i encara no cinquanta quilòmetres més enllà comença a
ploure, paro en un lloc a peu de carretera que és una mena de botiga i bar, en
un cobert de fusta i sostre de palma, demano que em facin un cafè i em
guarneixo per aguantar la pluja. Continuo, travesso petits pobles agrícoles,
paisatge verd, com correspon a una zona tropical plujosa i els mateixos
problemes que cada dia de ruta anterior, esllavissades i talls que el paviment
asfaltat ha desaparegut o no ha existit mai. M'aturo a dinar al cap de cent
cinquanta quilòmetres si fa no fa en un establiment de característiques
similars a l'anterior, mentre espero l'àpat parlo amb els xofers dels enormes
camions que també s'han aturat pel mateix, la ruta, el temps, la moto, el
camió... són els temes recurrents de conversa. La pluja m'ha acompanyat tota
l'estona i sembla ara que ha parat per fer un parèntesi, però abans d'arribar a
la ciutat ha tornat l'aigua.
Dono un tomb pel centre, observo les parades de Nadal que
hi ha instal·lades a La Alameda, sopo i em retiro.
Sense cap lloc especialment únic o exclusiu, Tingo Maria
té un encant que no tenen altres ciutats, els voltants són bonics, verds,
selvàtics, la confluència dels rius Huallaga i Monzon dóna vida a la zona i la
ciutat té un comerç molt actiu.
El que havia de ser només una parada per continuar
l'endemà, s'ha convertit en una estada més llarga, avui he anat a veure la Cueva
de las Lechuzas situada a sis quilòmetres de Tingo Maria dins el parc
natural del mateix nom i en un penya-segat al límit de la selva i sobre el riu
Monzon, s'hi accedeix per unes escales fins a la immensa boca de vint metres
d'altura per vint-i-cinc d'amplada que dóna accés a una enorme cavitat amb
estalagmites i habitada per unes aus denominades guácharos que poden fer
fins a cinquanta centímetres de llarg i que dins la cova emeten uns sons que
són multiplicats per l'eco de la cavitat d'una manera molt espectacular. El recorregut
passa per una passarel·la de fusta i està limitat al primer tram, després la
cova es fa estreta i no està habilitada per la visita. D'ací vaig al petit
Zoològic que hi ha a la Universidad Nacional Agraria de la Selva i
recorro els camins on tenen una col·lecció de rèptils, micos, aus i fins i tot
una pantera. És un parc sense pretensions i que serveix als alumnes de la
Universitat per completar els seus estudis.
Em retiro cap a la meva habitació al migdia, tot just
havent dinat, ja que la calor al carrer és insuportable, per tornar a sortir on
cop el sol ha baixat una mica.
A poc més de vint quilòmetres d'ací hi ha La Laguna de
Los Milagros, un estany en mig d'un paratge natural i amb una àrea lúdica molt
tranquil·la. El nom del lloc pot venir per l'afluència de xamans de la zona a
la recerca dels elements naturals i espirituals per a les seves pràctiques.
Passejo per la riba de l'estany que a primera hora del matí està molt solitari,
tranquil i silenciós i torno cap a la ciutat després de fer una caminada, aquí
el bullici del mercat central contrasta amb la meva anterior visita, està ple
de gent que fa les seves compres a les minúscules parades dels venedors, cada
un amb la seva especialitat, de fet, en aquest mercat pots comprar gairebé de
tot l'essencial.
Dino als voltants del mercat i torno cap al meu hostel,
avui es juga el partit de lliga entre el Barça i el Real Madrid i els
activistes socials tenen previst fer actes que donin notorietat internacional
als conflictes de Catalunya. Com que el partit serà retransmès per les
principals cadenes esportives internacionals, m'acomodo davant el televisor per
veure l'esdeveniment. Al final no ha guanyat ningú, 0-0. Espero, però, que el
conflicte català no acabi igual.
Ha plogut tota la nit i aquest matí en llevar-me encara
plou, després de la dutxa vaig a buscar la moto al pàrquing, esmorzo, preparo
l'equipatge i surto en direcció cap a Cerro de Pasco, la pluja és lleugera i no
molesta, la carretera està molla i molts dolls d'aigua la travessen, avanço per
una vall selvàtica, molt espessa seguin el cabalós riu amb el corrent molt
ràpid, la carretera va pujant i el riu cada cop es veu més avall, al cap d'una
hora, si fa no fa, la pluja ha minvat molt i quasi no cau aigua, vaig avançant
i gaudint del paisatge, la carretera és bona malgrat els freqüents
esllavissaments de terres; a poc a poc deixo la selva, la vegetació ja no és
tan espessa. Una mica més enllà de Chinchao, la carretera canvia de pendent i
baixa fins a Huánuco, una populosa ciutat, amplia, escampada pels vessants de
la vall del riu Huallaga, no em desperta massa interès i la travesso tan de
pressa com em permet el trànsit, a partir d'ací, amb la carretera seca
condueixo més relaxat, vaig pujant suaument fins als últims trenta quilòmetres
on el pendent es fa molt més costerut, el paisatge canvia al de l'alta muntanya
i arribo a destinació pels volts de les tres de la tarda, fa fresca, el
termòmetre marca deu graus, estic a quatre mil tres-cents vuitanta metres sobre
el nivell del mar. M'instal·lo a un hotel que vaig veure ahir a la xarxa i
cerco un lloc per dinar. Cerro de Pasco és una ciutat minera, des de fa més de
quatre segles, la mina a cel obert és un immens forat al centre de la ciutat de
dos quilòmetres de llarg, un quilòmetre d'ample i gairebé cinc-cents metres de
profunditat, de fet la mateixa mina es va "menjant" la ciutat que ha
de construir barris a la perifèria i es van abandonant els pròxims a
l'explotació, la contaminació de les aigües i la pols tòxica és el principal
problema de la ciutat que implica greus malalties a la població. Hi ha un
projecte, no executat, per traslladar la ciutat però els interessos econòmics
de l'extracció de plata, plom, zinc i coure, poden més que el benestar dels
seus habitants.
La previsió meteorològica d'ahir, en algunes pàgines de
la xarxa, deia que podia nevar lleugerament, però no ha sigut així; aviat al
matí el cel està ben cobert i la temperatura exterior és de set graus. Així
començo la meva ruta cap a Lima, la carretera segueix un altiplà elevat per
sobre els quatre mil metres de vegetació esclarissada. Una horeta de camí més
tard, paro en un llogaret per esmorzar i prendre un cafè ben calent i continuo;
no plou però el cel segueix cobert i fa fresca. Transito per un paisatge d'alta
muntanya, hi ha neu als cims de pics pròxims, la carretera té un anar i venir
de camions de gran tonatge molt elevat i de vegades es fa lent circular si la
visibilitat entre corbes no és bona, a les pujades, molts camions no superen
els vint quilòmetres per hora.
A Ticlio estic a quatre mil vuit-cents cinquanta metres
d'altura i només a cent quaranta quilòmetres de Lima, aquí comença una baixada
vertiginosa, molt bonica, amb corbes molt tancades que va passant per poblets
petits, el paisatge cada cop és més àrid i la temperatura puja. A Chosica, a
escassos trenta quilòmetres de Lima, el GPS em marca una hora i trenta-cinc
minuts per arribar a destinació i penso que és un error en el càlcul del temps,
però no, a partir que entres a l'àrea metropolitana de la capital, el transit
és molt intens, desorganitzat i lent i es compleix la mitjana del GPS.
Vaig reservar un apartament petit, per passar la setmana
de Nadal amb l'Esther, estarem en un barri perifèric però selecte, l'amo ve a
trobar-me immediatament després de rebre el meu missatge d'arribada, descarrego
la moto, m'acomodo i surto al supermercat per proveir-me.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada