Santurari de la Verge de Copacabana
Capvespre al llac Titicaca
Copacabana
Estrecho de Tiquina
La Paz desde El Alto
Basilica de San Francisco. La Paz
La Paz maravillosa (I colapsada)
Palacio del Gobierno
Catedral Metropolitana de Nuestra Señora de La Paz
Imatges de La Paz ( I les cinc seguents)
Oruro
A la recerca de la remissió
Parades al carrer. Oruro.
Reparació
Cami a Potosí
Potosí
Resguard al pati del Hostel
Catedral de Potosi
Casa de la moneda
Maquinària original per a l'encunyació de moneda de plata
Cerro rico
Visions de Potosí (I les cinc seguents)
Sucre
Plaza 25 de Mayo
Museo del tesoro
Casa de la libertad
Universidad San Francisco Xavier
Sucre (I les dos seguents)
Mirador de La Recoleta. Sucre
Mercat a Sucre
Colectivos
Uyuni i el salar
Arribant a Uyuni
Monument al Dakar. Salar de Uyuni
Plaza de las Banderas
Cementiri de trens. Uyuni. (I les cinc seguents)
Ruta cap a Argentina
Ha plogut tota la nit, i continua fent-ho al matí amb
certa intensitat, no tinc gens de pressa per sortir al carrer i passo l'estona
editant vídeos per poder-los penjar a you tube. A mig matí para la pluja i surt
el sol i jo també aprofito per arribar al Santuario de la Virgen de Copacabana
un dels llocs més venerats de Bolívia pels cristians. Passejo després pels
carrers de la ciutat on la majoria de comerços estan dedicats al turisme, que
ve atret pel Santuari, els devots i pel llac Titicaca amb les illes del sol i
la lluna, llocs sagrats per les antigues civilitzacions Incas.
Travesso la península de Copacabana en direcció cap a La
Paz; la llum de primera hora del matí dóna un toc màgic al paisatge que es veu
des de dalt el turó, prats i valls verdes de suau pendent fins a la riba del
llac i les aigües blaves del Titicaca que es perden fins a l'horitzó. En arribar
a Tiquina unes plataformes fan el transport de vehicles fins a l'altra riba,
travessant l'estret del mateix nom d'escassos vuit-cents metres. El moviment
d'aquestes barcasses és continuo en ambdós sentits, no hi ha temps d'espera i
la travessia es fa en pocs minuts malgrat l'escassa velocitat d'aquestes
embarcacions. La carretera segueix, no hi ha gaire trànsit, però el paviment
està a mig fer o mig desfet, depèn com es miri. Encara no cent quilòmetres més
enllà d'aquesta carretera arribo a El Alto, la ciutat suburbial de La Paz
situada a l'altiplà i amb més habitants que la mateixa capital administrativa,
la densitat de trànsit, el desordre circulatori i la gran quantitat de mini
vans que paren a qualsevol lloc per carregar o deixar passatge, fa que avançar
sigui una epopeia, l'entrada a La Paz, no millora la situació, els carrers
envaïts per parades de mercaders ambulants, la manca de senyalització i els
anàrquics transports de viatgers col·lapsen els carrers, malgrat tot arribo a
l'hotel, travessant alguna zona de vianants i fent algun carrer contra
direcció. Estic molt a prop del centre de la ciutat, deixo la moto en un solar
que el seu propietari explota com a pàrquing i em fico pels carrerons on hi ha
abundància de restaurants dirigits al turisme, els locals mengen a peu de
vorera en parades que ofereixen senzills plats preparats o bé en locals de plat
únic.
La tarda faig una primera exploració del meu entorn,
arribo fins a la Plaza Mayor i la Plaza Murillo on hi ha
l'Assemblea Legislativa i la Catedral, el carrer és ple de gent que va i bé i
el trànsit continua infernal. Davant de l'església de San Francisco hi
ha una parada de policia militar i al cap de poca estona, baixa per l'avinguda
que travessa la plaça un desfili de soldats, en vestit de campanya i a marxa
ràpida, entonant cançons militars. Aquesta exhibició és, segons la premsa
local, per a operativos de seguridad conjuntos con miras a "garantizar
la paz social" y el "orden público", a pocas jornadas del Día
del Estado Plurinacional, instituido por Evo Morales (el 22 de Gener).
Cerco l'oficina d'alguna empresa asseguradora per poder
contractar el SOAT, seguro obligatorio de accidentes de transito, a prop
en trobo una, un noi m'atén i en poca estona tinc l'assegurança gestionada, a
l'hora de pagar presento la meva targeta de crèdit i no l'accepten, només
efectiu, em diu, i no porto prou diners, el noi em diu que puc anar davant
mateix de l'oficina que hi ha un banc amb caixers automàtics i així ho faig, en
un moment torno a ser a l'asseguradora, pago i retiro la documentació. Em
dirigeixo ara a un consultori oftalmològic per fer-me una visita, ja fa dies
que em cou l'ull esquerre, el tinc irritat i vermellós, la metgessa
m'inspecciona l'ull molt curosament i em diagnostica una petita infecció
produïda segurament per la pols del camí, em recepta una pomada i un col·liri i
em dóna les instruccions per a l'aplicació, tot seguit acudeixo a la farmàcia per
proveir-me el medicament, a l'hora de pagar, m'adono que no tinc la targeta de
crèdit a la cartera i de seguida penso que l'he oblidada al caixer automàtic
quan he retirat efectiu per pagar a l'asseguradora. Sense perdre temps em
dirigeixo, a la sucursal bancaria i explico la meva pèrdua, la noia que m'atén,
immediatament treu la targeta del calaix de la taula del seu despatx i prèvia
identificació i signatura d'entrega, recupero el meu apreciat rectangle de
plàstic.
Vagarejo pel centre de la ciutat, passejo per carrers
plens de venedors de qualsevol article, entro a la catedral i em sorprèn
l'estic neoclàssic amb elements barrocs i les seves cinc naus, és una catedral
relativament moderna, ja que la primitiva es va enderrocar per problemes
constructius que amenaçaven inestabilitat.
Des de la meva habitació de l'hotel sento coets
d'artifici, quan surto a passejar comprovo que l'ambient que hi ha a la Plaza
de San Francisco és de míting polític barrejat amb l'inici del cap de
setmana, pels carrers trobo també algunes rotllanes amb un orador explicant
programes electorals, les irregulars eleccions del passat mes de Novembre es
repetiran el mes de Maig, mentrestant la senadora Jeanine Áñez, s'ha
autoproclamat presidenta de la nació.
Vaig cap al pàrquing on tinc la moto, desmunto les
maletes i el top case, vull fer la Carretera de la Muerte amb la moto el més
àgil i lleugera possible; el propietari del pàrquing em deixa un lloc per
guardar aquest equipatge fins que torni, és una persona amable i simpàtica,
m'acomiado d'ell i intento engegar la moto, sense èxit, la bateria ja fa dies
que flaqueja, el senyor acosta el seu Toyota i amb unes pinces connectem les
dues bateries i la moto es posa en marxa immediatament.
Sortir de la teranyina urbana de La Paz cap a Coroico és
complicat pel trànsit, però un cop fora de la trama urbana, la pujada cap a les
muntanyes t'acosta a pics de més de cinc mil metres d'altura, per una carretera
asfaltada travesses el coll, "La Cumbre", a quatre mil sis-cents
metres, l'ambient és fred, sis graus positius, boirós i humit però un cop
emprens la baixada, torna a lluir el sol i la temperatura puja. Després de
cinquanta i escaig de quilòmetres prens a mà dreta l'encreuament de La
Carretera de La Muerte, o Camino a Los Yungas, una pista que segueix la vessant
de la muntanya i que baixa fins al poble de Coroico amb un pendent vertiginós,
baixa més de tres mil metres, amb una amplada en la majoria dels casos de només
tres metres i amb l'absència gairebé en la totalitat del recorregut de guarda
raïls. Aquesta ruta era fins a començaments de l'any 2000, freqüentada per
camions i autobusos que havien de compartir a la pujada i a la baixada un únic
carril fent extraordinàriament perillosos els encreuaments de vehicles, produint-se
multitud d'accidents fatals, d'ací li ve el nom. A partir de construir-se una
carretera asfaltada per l'altre costat de la vall, aquesta ruta ha esdevingut
només pel gaudi dels turistes que la baixen en bicicleta o moto.
Avui he tingut un dia plàcid de descans i pràcticament no
m’he mogut de l’hotel, llegint, planificant i preparant la ruta per a dema.
A prop de l'hotel hi ha un carrer per a vianants que
baixa per unes escales cap al centre de la ciutat, a ambdós costats, els
restaurants i bars es multipliquen, tots tenen bona oferta però n'hi ha un que
es distingeix, el personal és molt atent, sempre s'avança a les teves
necessitats abans que els hi hagis de demanar, la decoració és agradable, la
música també, la carta és extensa, variada, local i internacional i els plats
són exquisits i excel·lentment presentats; és un lloc freqüentat principalment
per a estrangers. Tant per alguns plats de la carta, com algun detall de la
decoració vaig deduir que el propietari era Australià i ho vaig confirmar en
llegir la web del Higher Ground. Va ser una bona experiència gastronòmica i
sensorial la descoberta d'aquest local.
Em llevo aviat pensant que potser tindré problemes per
engegar la moto, la bateria fa dies que falla, igualment la sortida d'aquest
clot que es La Paz és molt complicat i requereix el seu temps, però la moto
s'ha posat en marxa a la primera. Després de carregar-la, emprenc els costeruts
carrers cap a El Alto i m'omplo de paciència davant de tots els microbusos que
paren a qualsevol lloc sansa cap mena de senyal i de sortejar tota la gent que
circula impunement pel mig del carrer. Em costa gairebé una hora sortir
d'aquest entramat urbà per encarar l'altiplà fins a Oruro. Una autopista
travessa la planura entre aquestes dues ciutats, el paisatge és de pastures
ondulades sempre per sobre dels quatre mil metres d'altura, el cel és gris i
molt amenaçador, no tarda a ploure intensament i gairebé la pluja m'acompanya
tot el camí. Malgrat l'aigua que cau, porto una mitjana alta i la carretera té
poc trànsit pel qual al migdia ja he fet els dos-cents vint-i-tres quilòmetres
que separen les dues ciutats. A l'arribada a Oruro ja ha parat de ploure,
m'instal·lo en un hostel, me'n vaig a dinar i deixo passar la tarda passejant
per aquesta ciutat provinciana.
Quan toca l'alarma per llevar-me, sento ploure
intensament a través dels vidres de la finestra del meu quarto i peso en fer
els preparatius lentament per esperar si amaina. Després d'esmorzar, carrego
els últims elements del meu equipatge a la moto i seguint les indicacions del
GPS, emprenc la sortida d'Oruro cap a Potosí; passo pel costat d'un mercat,
parats de qualsevol manera hi ha les vans que deixen i agafen clients, just
quan en passo una, aquesta arrenca i m'envesteix per darrere, toca la maleta i em
fa caure. Noto una estrebada al tòrax, les costelles en fan mal, m'aixeco i
veig una rotllana de gent al voltant meu, el xofer de la van es disculpa, la
gent dóna la seva opinió i carrega contra el conductor, de seguida s'ofereix en
portar-me a un centre sanitari, en el curt trajecte fins a la clínica, pateixo
el dolor a cada sotrac, entro al servei d'urgències, el metge em fa unes
quantes preguntes, la infermera em pren les constants vitals i el personal
administratiu em pregunta qui paga el servei, explico que ha sigut un accident
de trànsit, i que el senyor que m'ha acompanyat és el responsable de fer-se
càrrec de les despeses, es dirigeixen a ell i assumeix, fins que no ha passat
per caixa, no em fan la radiografia que el metge ha ordenat, no es veu res
trencat, però jo em queixo de dolor, em fan una tomografia per obtenir una
altra imatge per altres procediments i també surt anodina, el metge prescriu un
internament per observació i em condueixen a una habitació, estic connectat a
un sèrum on m'administren antiinflamatoris i calmants i el dolor va cedint a
poc a poc, descanso i dormo a estones, em visita el traumatòleg i la
pneumòloga, al vespre en tornen a fer una altra tomografia per descartar
qualsevol lesió als pulmons. Passo la nit tranquil i sedat per la medicació.
Aviat al matí passa a veure'm el metge d'urgències, venen
també el conductor que em va atropellar i un soci seu, passa visita el
traumatòleg i la pneumòloga i em donen l'alta mèdica. El conductor de la van em
porta a on varen guardar la moto i ara aprecio més que ahir els danys a les
maletes i a tota l'estructura de la pantalla frontal, la moto s'engega i la
portem a un taller per reparar-la, el mecànic diu que no la pot fer avui i que
mirarà de tenir-la llesta demà. Vaig al mateix hostel d'on vaig sortir ahir i
es lamenten de la meva mala sort. Demà iré al taller per aconsellar com
desmuntar les peces que s'han de reparar, els tallers d'ací hi posen bona
voluntat però no tenen ni la preparació ni la tècnica dels de casa.
A les nou, hora convinguda sóc a la porta del taller,
està tancat, una altra persona que també està esperant que obrin em diu que
estan en camí que de seguida venen, passa l'estona i allà no apareix ningú,
penso si he fet bé de fiar-me del taller que m'han portat. A un quart d'onze
apareix el mecànic, obre la porta del minúscul taller i treu un munt de motos
atrotinades i que no n'hi ha cap de sencera, comencem a desmuntar la meva, i un
cop tretes totes les peces que subjecten la pantalla, el far i el quadro de
comandaments veig la magnitud de la tragèdia, els suports de la teranyina s'han
trencat, l'arc d'alumini també s'ha trencat i doblat, el mecànic diu que té
soldadura elèctrica per soldar l'acer però que haurà de buscar un soldador que
treballi amb alumini, les maletes també estan malmeses, per enèsima vegada,
ordenadament es posa a adreçar-les i un cop les ha tornat aproximadament a la
seva forma original anem al taller del soldador i li expliquem les nostres
necessitats, el soldador és un home fort, té cara de bon home però no de tanoca
i abans d'acceptar la feina em diu el preu, la meitat per endavant, el cost de
la reparació és elevat, malgrat no ser un robatori, però no tinc cap més
alternativa, tampoc ho podrà acabar avui pel que hauré de quedar-me un dia més
a Oruro, de fet ja em sembla bé, no em trobo massa bé, em fa mal l'estómac i
penso que és producte de l'antiinflamatori que prenc. Torno al taller i
m'acosto a una casa de recanvis per comprar dos intermitents, trio els que més
se semblen als originals, però amb tecnologia LED i aquí em cobren un preu
absolutament ridícul, millor penso. Deixo el taller i me'n vaig a dinar, demano
una sopa i un tall de pollastre a la planxa, i aigua per beure, avui no hi ha
cervesa. Havent dinat descanso, i a mitja tarda surto per prendre una mica
l'aire. A la porta de l'hostel hi ha arribat dues GS650 alemanyes, també
carregades però no veig els amos, potser demà els trobo.
Sense pressa, m'acosto al taller de la moto per veure
l'evolució de la reparació, quan hi arribo, no hi ha res més avançat que ahir,
l'amo tampoc hi és i no puc anar a buscar les maletes i les peces d'alumini al
taller del soldador. M'espero i em desespero pensant amb la forma de treballar
d'aquesta gent però haig de prendre paciència. Als volts del migdia arriba
l'amo i m'acompanya al taller del soldador: no hi és!! Em quedo a la porta,
suposo que ha anat a dinar i tornarà quan li sembli. Una hora més tard, arriba,
però em diu que encara no té la feina acabada i que li falta mitja hora, espero
pacientment i un cop tot a punt torno al taller, el mecànic munta la moto amb
cura, admiro la capacitat de recordar cada caragol i cada peça a on va tenint
en compte que no va tenir cap mena d'ordre quan la va desmuntar i que l'experiència
amb aquest tipus de motos deu ser nul·la, a última hora de la tarda la moto
està a punt i preparada per continuar viatge.
En llevar-me faig un recompte del meu equipatge i em
falta la bossa on duc la tenda i el sac de dormir, recordo haver-la deixat a
terra quan desmuntàvem la moto al taller, però vaig oblidar de tornar-la a
agafar quan es va acabar la feina. M'acosto al taller quan tot just arriba
l'operari i abans que li digui res, ell em recorda l'oblit i m'entrega la
bossa; torno cap a l'hostel per carregar la resta d'equipatge i em trobo els
dos propietaris de les GS's que vaig veure abans-d'ahir, un home i una dona possiblement
també en edat de jubilació, varen enviar les seves motos des del port d'Hamburg
fins a Viña del Mar a Xile i pretenen recorre sud-americà, tenim una conversa
breu per qüestions d'idioma i ens acomiadem, ells van en direcció contrària a
la meva.
Preparada la moto, emprenc ruta cap a Potosí, sota un cel
blau radiant i una temperatura optima per anar en moto, la primera meitat de la
ruta condueixo en mig d'un paisatge planer amb l'horitzó llunyà i algunes
muntanyes de baixa altura, la carretera recte, poc transitada i sense cap
població d'importància, només petits nuclis de cases de fang amb el sostre de
palla que cuiden el bestiar que pasta per aquestes planures, no hi ha arbres
només mata baixa i de tant en tant se succeeixen salars que donen un aspecte
més àrid al paisatge. Al petit poble de Challapata, el paisatge canvia, haig de
travessar una carena i el relleu és molt més muntanyós, la carretera es revira
i el pendent es pronuncia més, però continua igual la baixa densitat de trànsit
i de pobles. A primera hora de la tarda arribo a Potosí i a l'entrada mateixa
de la població cerco un lloc on estatjar-me. Estic al centre de la ciutat, ben
bé al barri antic, deixo les meves pertinences i surto a fer un vol per tenir
un primer contacte de la ciutat. Visito la Casa nacional de la moneda, el lloc
on es fonia i encunyava la moneda a l'època del colonialisme, amb la plata
extreta del Cerro rico, una de les mines més gran del món d'aquest material
preciós.
Abans de sortir a passejar per la ciutat, he
esquematitzat un recorregut lògic dels principals punts d'interès per visitar.
Consulto algunes webs de viatgers i també les oficials de promoció turística i
a partir d'ací elaboro el meu recorregut segons les meves preferències. Fet
això, començo a caminar pels carrers del centre històric de Potosí, admiro les
cases colonials i les moltes esglésies i convents que hi ha, entro en algunes
per veure la seva decoració i el seu estil, però a totes s'hi celebra ofici religiós
i per respecte, renuncio a passejar-me pel temple i fer fotografies. Tampoc puc
veure el Museo de Santa Teresa, un antic convent de clausura transformat
a museu, el diumenge és l'únic dia de la setmana que no obren. Tot i això, ja
s'ha fet l'hora de dinar, faig l'àpat al mateix hostal on estic estatjat i la
tarda la deixo transcórrer en la més absoluta tranquil·litat, llegint i
preparant ruta.
Per anar a Sucre, haig de desviar-me cent cinquanta-cinc
quilòmetres de la ruta que estic portant cap al sud, però he llegit bons
comentaris sobre la ciutat i no me la vull perdre, per tant la ruta d'avui serà
molt curta. No per això avorrida, ja que el paisatge i la carretera ha sigut
molt agradable, primer per un terreny més planer i poc arbrat i després la
baixada d'uns mil tres-cents metres de desnivell, seguint la carena muntanyosa,
amb zones agrícoles al voltant de petits nuclis habitats. Arribo a la capital
de l'estat a mig matí i m'allotjo en un hostel molt agradable, una casa amb un
pati central i habitacions a diferents nivells al voltant d'aquest pati, les
parets blanques i l'estil rústic el fan especialment bonic.
Tant punt m'he instal·lat, surto a donar un vol pel
centre de la ciutat i fer una primera observació. La plaça 25 de Mayo és el
centre neuràlgic i en els carrers adjacents hi trobo la Universitat de San
Francisco Xavier, una de les primeres d'Amèrica del sud, unes quantes esglésies
i un comerç animat. La sensació que m'ha quedat és el d'una ciutat polida, neta
i que cuiden molt bé el títol de Patrimoni de la Humanitat.
Tinc previst, avui, fer un vol pels principals punts
d'interès de la ciutat, surto havent esmorzat i emprenc la pujada cap al
mirador de La Recolleta, davant del monestir del mateix nom des d'on es veu una
bonica panoràmica de la ciutat. El camí cap al turó, pels costeruts carrers
empedrats, m'ha fatigat més del normal, estic mirant el paisatge i no em trobo
bé, un mal estar i una debilitat general s'apoderen de mi, torno a baixar cap
al centre de la ciutat, lentament, arribo a la plaça i m'assec en un banc,
tanco els ulls i em deixo portar per la melodia que toca una noia amb un saxo,
prop meu. No tinc ganes de menjar res i me'n torno cap a l'hostel, descanso una
estona, em prenc un te de coca i em torno a estirar al llit; al vespre provo de
menjar-me un sadwich al bar de l'hostel, em passa bé i me'n vaig a dormir molt
d'hora.
He descansat bé i em llevo amb més bon humor, el dia s'ha
aixecat solejat i aprofito per fer un tomb pel centre de la ciutat, el mercat i
els carrers del nucli històric, sempre animats de gent. A la tarda, vaig
preparant la ruta de demà cap a Uyuni mentre sento caure una forta tempesta.
La pluja em desperta abans que soni l'alarma, de fet ja
estava previst així a la previsió meteorològica, però en el temps de prendre
una dutxa i baixar a esmorzar ha deixat de ploure. Carrego la moto, m'acomiado
del personal de l'hostel, trec la moto al carrer i la moto no s'engega! La
bateria no té prou intensitat per posar-la en marxa, intento arrancar-la
aprofitant el pendent del carrer, però tampoc ho aconsegueixo, el paviment moll
fa patinar la roda. Un veí m'indica on hi ha un taller de motos a prop i allà
em dirigeixo, l'amo acaba d'obrir quan hi arribo, pren una bateria, unes pinces
i anem cap a on l'he deixada; en connectar la bateria la moto es posa en marxa
immediatament i puc iniciar la ruta d'avui. Als afores paro a omplir el dipòsit
de gasolina, l'estació de servei és de l'estat i no m'accepten fer gasolina
sense factura, que és el truc per no pagar un preu abusiu pel combustible, pel
que haig d'abonar el preu de la gasolina estipulat pels estrangers, els
bolivians tenen el combustible subvencionat a menys de meitat de preu.
A punt ja, emprenc el retorn cap a Potosi, el temps
millora progressivament i faig la ruta a bon ritme, travessar la ciutat és
complicat, el transit i la falta de precisió dels mapes del navegador em
compliquen la sortida, però a la fi, enfilo la direcció cap a Uyuni. El
paisatge canvia, es fa més aspre, passo per mig de muntanyes amb vegetació
baixa amb remats de llames, davant meu tinc una carena que haure de travessar
per un coll, un núvol negre amenaça pluja i a mesura que em vaig acostant es
confirma, comença a ploure i pedregar, la temperatura baixa fins als vuit
graus, els trons acompanyen la tempesta, però per sort aquesta és efímera, tant
punt emprenc el descens, para de ploure, la temperatura torna a pujar i la roba
s'eixuga de pressa.
Paro una estona al costat d'un mirador que aboca a una
vall, per a descansar una mica, passa un veí, acompanyat d'un gos, s'atura i em
saluda, se sorprèn que parli castellà, ell parla aimara, em desitja bon viatge;
al cap d'una estona passa, i també s'atura, un noi bolivià amb una Harley, es
preocupa per si em fa falta alguna cosa, xerrem breument i continua el seu
camí. Al cap de pocs minuts també continuo jo, la carretera descendeix i
apareix davant meu la gran extensió del Salar d'Uyuni i la ciutat, al cap de
pocs minuts he arribat a la meva destinació. L'hostel que he reservat és
decebedor, no s'assembla a la descripció del seu web, el personal és apàtic i
poc servicial, a l'habitació li falta un repàs i no té on deixar la moto
guardada, ni sembla que les dues germanes que el regenten els hi importi el més
mínim, tot i que ofereixen el seu establiment amb parking.
Al vespre, a peu de vorera, comento amb un veí que
regenta un negoci proper, on puc deixar la moto, afirma que no hi ha parking
públic a la zona i que no és convenient que deixi la moto al carrer tota la
nit, però que els hi pregunti als de l'hotel de davant nostre si em deixen
guardar la moto al seu pati, em dirigeixo a la recepció i l'empleat em diu que
és impossible si no hi estic allotjat, però procuro persuadir-lo verbalment i
amb una propina i al final accedeix. Deixo la moto al costat d'una altra GS,
matrícula d'Oregon, USA, mentre l'aparco apareix el col·lega i em saluda amb un
correctíssim espanyol. L'Adam és d'Israel, és enginyer i treballa en contractes
temporals per a tot el món, ell s'adapta a la seva manera els temps de treball
i els de lleure i aprofita aquests últims per viatjar amb la seva moto. Decidim
anar a beure unes cerveses i a sopar junts en algun lloc de la proximitat i
passem una vetllada explicant-nos els nostres plans i les nostres experiències.
Malgrat la precarietat de l'habitació, he dormit bé. Fa
un dia esplèndid, solejat i amb bona temperatura, tant a punt com he acabat
d'esmorzar, prenc la moto i em dirigeixo cap a Colchani, a vint-i-dos quilòmetres
d'Uyuni, des d'on hi ha un accés al Salar. A la temporada humida, les pluges
inunden el salar i sovint l'accés només és possible amb tot terrenys 4x4, però
en els últims dies no hi ha hagut precipitacions intenses i la superfície
salada tot i no ser completament ferma, no estava inundada. Em dirigeixo cap al
monument al Dakar i la "plaza de las banderas" intuint la
direcció indicada per unes persones que volien fer també el recorregut; al
salar no hi ha cap referència més que l'horitzó, l'altre extrem està a cent
trenta quilòmetres. Faig un recorregut de vuit quilòmetres fins al meu
objectiu, conduint amb precaució, ja que el terreny és lleugerament relliscós i
amb zones humides. Gaudeixo de la sensació d'immensitat que tinc davant, em
deleixo fen fotografies i faig mitja volta per tornar cap a Uyuni. Els baixos
de la moto, les meves botes i les cames, estan cobertes per una gruixuda crosta
de sal, que quan ha evaporat l'aigua es torna dura i rígida.
En arribar a Uyuni em dirigeixo cap al cementiri de
trens, un lloc on van quedar atrapades desenes de màquines de tren i altres
ferralles quan es va deshabilitar la línia fèrria que anava fins al port
d'Antofagasta a començaments de segle passat per causes polítiques i
econòmiques. Aquesta línia fèrria va ser la primera de Bolívia i transportava
minerals, principalment salnitre, plata, estany i or.
Ja al migdia, retorno al centre de la ciutat per portar a
rentar la moto i treure-li la gruixuda capa de la corrosiva sal, cerco un dels
molts llocs que es dediquen a aquest afer i pujo la moto per una de les rampes
que, pensades per vehicles de quatre rodes, deixen el cotxe elevat i accessible
a les seves parts baixes per ser rentat. En acabada la feina, vaig per retirar
la moto, rellisco i em cau, topant amb l'altra meitat de rampa elevada i
trencant-se el dipòsit del líquid de frens de davant i altre cop la reparada pantalla
de feia pocs dies.
No queda altre remei que cercar un taller i posar solució
per poder continuar. Evidentment no hi ha peces originals per substituir i en
un tallar de xapa i pintura es comprometen a reparar el dipòsit amb resina i a
adreçar-me, altre cop, l'estructura de la pantalla. Aquest entrebanc em fa
quedar un dia més a Uyuni.
Vaig al taller a les deu del matí, tal com em varen dir
ahir, per veure l'estat de la reparació, tot pensant que no estaria acabada i
efectivament la feina que hi ha per fer encara és molta, em citen per a les
tres de la tarda. Al taller hi ha els mecànics planxistes i un mecànic que té
més traça amb motos, aquest noi és el que es fa càrrec de la meva moto. És un
noi jove, li falta una cama i deambula prou àgilment amb una crossa feta amb
tubs soldats. A la tarda, quan torno, intento ajudar al mecànic, anant muntant
peces i acabant una operació artesanal per reconstituir el vas d'expansió del
líquid de frens, amb resines. En un moment, el mecànic s'adona que li falta un
caragol i que l'ha d'anar a cercar a la ferreteria, sense cap mena de dubte,
agafa una moto del taller, sense engegada elèctrica, hi puja, l'engega amb un
cop de peu, entra una marxa amb la crossa, penja la crossa del mirall i marxa.
Jo quedo meravellat que malgrat que la seva minusvalidesa sigui hàbil conduint
una moto. A última hora de la tarda queda acabada la reparació, no puc provar
els frens perquè les resines són tendres i espero omplir el dipòsit amb el seu
líquid demà, després d'unes quantes hores d'assecatge, i esperar que no tingui
pèrdues i funcioni mínimament bé per poder arribar a Salta a l'Argentina, on hi
ha el concessionari més pròxim.
Retiro la moto de l'espai que em deixa l'hotel de davant
del meu allotjament, aparco davant la porta i omplo el dipòsit del líquid de
frens, carrego la moto i emprenc la marxa. Tantejo el fre de davant, respon
mínimament bé, per fer ruta amb molta calma i sense aspiracions esportives, s'ha
de purgar però ni tinc cap tub ni més líquid per re omplir un cop acabat, a més
que tan aviat com pugui haig de substituir-lo tot pel que prescriu el
fabricant.
La ruta que em porta fins a la frontera amb Argentina
transcorre primer per un terreny planer, amb llargues rectes, per travessar
després una carena muntanyosa amb curioses formacions geològiques. Els gairebé
dos-cents noranta quilòmetres passen en la més absoluta solitud, escassíssim
trànsit, i absència de nuclis habitats, sota un cel seré i una bona temperatura
per viatjar. Arribo a Villazón, l'últim poble abans de la frontera, el carrer
principal, és ple d'oficines de canvi i de botigues, com gairebé tots els
pobles fronterers del món, aprofito per dinar i en acabat pretenc omplir el
dipòsit de gasolina amb els diners bolivians que em queden, però totes les
gasolineres em volen expedir combustible a preu d'estranger, molt més car que a
l'Argentina i opto per canviar la moneda boliviana per l'Argentina.
El tràmit duaner és fàcil i ràpid, però en ingressar la
moto a l'Argentina el funcionari m'exigeix que tingui contractada una
assegurança, reculo fins al carrer principal de Villazón, pregunto i ningú em
pot donar raó d'on puc contractar-la i menys en diumenge; faig una recerca per
internet per contractar-la "on line" però no trobo l'opció per a
estrangers. Torno a l'oficina de la duana i els hi explico que avui és
impossible obtenir l'assegurança, però que no pateixi perquè em quedo a passar
la nit a La Quiaca, la ciutat fronterera argentina i que demà al matí sense
falta la contracto allà mateix. Els funcionaris es miren i donen per vàlida la
meva proposta.
La Quiaca és una població sense cap encant, cerco un
allotjament i demà continuaré la ruta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada