Asunción
Catedral
Manteniment de la moto
En Ralph amb la seva moto nova.
Mausoleo de los Heroes. Asunción
Cerro Lambaré
Tastant la terra vermella
Salto del Monday
Presa de Itaipu
Temple Budista Chen Tien
Les cataractes del Iguaçú
Coatí
Sopant amb en Cesar, Cristiano i José
Tranquil·lament baixo al menjador per a esmorzar, em prenc
el temps necessari per fer-ho relaxadament i tornar a l'habitació per
organitzar el dia. Al migdia surto per fer un recorregut pel centre de la
ciutat, fa molta calor i el carrer no té atractius que facin el passeig
mínimament interessant. No hi ha una zona històrica amb grans monuments ni
l'organització urbana és prou engrescadora per passejar-hi.
Quan vaig portar la moto al concessionari BMW de Salta
per reparar els desperfectes de la caiguda a Bolívia, no disposaven del recanvi
i em varen adreçar a Asunción, dient-me que possiblement aquí el tenen. Avui he
portat la moto al taller i possiblement canviï alguna peça que en altres
circumstàncies no hagués canviat, però analitzant els riscos possibles de
perjudicar l'estat general de la moto, i tenir algun problema en algun altre
lloc molt més inoportú, he decidit fer la substitució del suport de la pantalla,
de la bomba del fre de davant, i altres detalls per tenir la moto totalment a
punt. Al taller han sigut extraordinàriament amables, com a tots els
concessionaris que anat fins ara, tenen els recanvis que necessito i s'han
posat immediatament a treballar amb la meva moto. Mentre comentàvem detalls de
la reparació, del meu viatge i d'altres viatgers mediàtics que han passat per
allà, em presenten a un client, en Ralph, té la meva edat, és un viatger Uruguaià,
d'origen europeu, que acabava de comprar una R Nine 50th anniversary, una
edició limitada d'estil retro, xarrem una estona, de motos i de viatges. Quan
se'n va surto al carrer per escoltar el rumor de la seva moto nova, marxa amb
la seguretat dels motoristes veterans.
Els empleats del taller em comenten que aquest home té 23
motos a casa seva, totes en perfecte estat de funcionament.
Deixo la moto al taller per recollir-la demà, prefereixo
que facin la feina amb tranquil·litat i que tinguin temps de repassar tots els
detalls.
Tranquil·lament al matí m'acosto al taller, la moto és
gairebé a punt, els mecànics han fet una bona feina, totes aquelles cosetes que
no estaven prou al dia, les han repassat, arreglat o substituït i no han sigut
tan estrictes amb les peces que no són originals o de sèrie, com m'ha passat en
altres concessionaris. La moto funciona perfectament i puc confiar-hi, penso,
per molts quilòmetres mes.
Deixo el taller i vaig cap al Cerro Lambaré, un turó a la
riba del riu Paraguai i dins el radi urbà d'Asunción, a cim hi ha un monument
al Cacique Lambaré, un líder indígena a l'època de la Colònia Espanyola. Des
d'ací, s'albira una bonica vista de la ciutat i del riu, també és un lloc de
passeig per a parelles i gent que vol allunyar-se del brogit de la ciutat.
A les set del matí el termòmetre marca 30 °C, la xafogor
al carrer és intensa. Preparo la moto i emprenc ruta cap a l'est, deixo
Asunción per uns carrers que a aquesta hora de diumenge es veuen solitaris, ja
a la sortida de la població, faig un repàs mental del meu equipatge i m'adono
que després de muntar el GPS, el mòbil, la càmera, la bossa sobre dipòsit i les
coses que col·loco al top case, no he carregat la bossa del meu equipatge dins
la maleta, ha quedat a terra del garatge de l'hotel. Giro cua i torno a on he
partit i allà trobo la bossa, tal com l'havia deixat.
Deixada l'àrea metropolitana d'Asunción, transcorro per
paisatges molt agradables, entre zones agrícoles i residencials, com la riba
del llac Ypacaraí, San Bernardino i Caacupé.
Paro a Piribebuy, un petit i tranquil poblet encara no a
cent quilòmetres d'Asunción, és mig matí i em quedo aquí. L'etapa d'avui ha
sigut molt curta, però no tinc pressa i aprofitaré demà al matí, amb una mica
més de fresca, per veure unes zones naturals i uns poblets que he llegit que
han de ser bonics. Ara aprofito la piscina que hi ha en aquest hostel per
fer-me passar la calor tan intensa que fa aquest migdia.
Tinc una ruta marcada amb diferents punts d'interès i amb
destinació final a Ciudad del Este, però sense tenir la necessitat
d'arribar-hi, ja que el temps que necessitaré per recórrer-la és incert, pel
que pararé en el punt que em convingui més.
Surto poc després de les vuit, la temperatura aquest matí
és una mica més baixa que la d'ahir, però el confort no dura gaire i pels volts
de les nou el termòmetre ja puja dels 30 °C, el panorama que m'acompanya en
aquesta primera part del camí és verd, amb boscos frondosos, camps agrícoles i
pastures pel bestiar; travesso eco reserves que semblen paisatges dibuixats. Em
desvio de la ruta principal per arribar a Cabaña Ita Kuá, un paratge natural
especialment bonic, però el GPS no m'orienta bé, o jo no el sé interpretar, tot
sigui dit i estic conduint per pistes de terra que no sent dolentes són
incòmodes pel seu ferm irregular i a talls tou, a causa de les últimes pluges;
no tinc clar que la direcció que porto, sigui la que bona i decideixo anul·lar
la destinació i dirigir-me cap al poble de San Cristobal però la carretera continua
sense asfaltar. Condueixo amb cura i vaig a una velocitat moderada, però la
calor i la sobre atenció em fatiga. Segueixo una pic up que em priva de tenir
una bona visibilitat de la pista, i en un moment, poso la moto en una rodera
que em domina la direcció i caic. De fet cau la moto, la poca velocitat que
portava fa que em quedi dret. La pic up, de ben segur que s'ha adonat de la
meva caiguda, però no s'ha aturat i quedo sol a la pista, provo d'aixecar la
moto i al primer intent no puc, però sempre surten les forces quan més les
necessites i aconsegueixo posar la moto dreta.
Arribo a San Cristobal després de gairebé vuitanta
quilòmetres de pista de terra vermella, molt acalorat i fatigat, paro en una
botiga i menjo quelcom, però sobre tot bec aigua. Un cop recuperat, reprenc per
una ruta empedrada, que no sent bona és millor que l'anterior i aquesta em
retorna a la carretera principal. Decideixo anar a Santa Rita, necessito trobar
un planxista i en aquest poble és més probable que el trobi; pregunto i em
donen una adreça i allà m'adoben les malparades maletes.
Un trajecte molt curt, de només setanta-quatre
quilòmetres, em porta fins a Ciudad del Este, la ciutat fronterera amb Brasil.
És una ciutat nova, fundada l'any 1957 per fomentar la relació comercial amb
Brasil i Argentina i ara convertida en la segona ciutat de Paraguai en
importància, la seva economia es basa principalment en el comerç i és una zona
franca on acudeixen diàriament molts brasilers i argentins a comprar.
El riu Paranà fa de frontera amb Brasil, mes al sud hi ha
dos tributaris, el riu Monday, amb un salt d'aigua de quaranta metres i mes al
sud el riu Iguazú, a on es forma la triple frontera amb Argentina i Brasil i on
hi ha les majestuoses cascades d'Iguazú.
La ciutat, no té molts encants, ha crescut
desmesuradament i sense una planificació ordenada, però els seus voltants tenen
molts punts interessants. A prop hi ha la presa hidràulica d'Itaipu, la segona
més gran del món, després de la The Three Gorges sobre el riu Yangtsé a
la Xina, però la primera quant a producció elèctrica. La presa està situada
sobre el riu Paraná i la propietat és compartida entre Paraguai i Brasil. Hi ha
una recepció per a visitants que gratuïtament fan un tour amb un autobús fins
al mirador on es poden veure les comportes i la gran pressa amb les vint
turbines productores d'electricitat, el recorregut continua per les estacions
transformadores, pel canal de desguàs i per sobre la pressa per tornar cap al
centre de visitants. Les mesures de seguretat són excepcionals, has de
registrar-te abans de començar la visita i no pots baixar de l'autobús en tot
el recorregut, a excepció del mirador habilitat davant les comportes. La
visita, però és prou interessant.
Una mica més al nord, es troba el Refugio Biológico de
Tatí Yupí, un parc natural a la riba de l'embasament, a la porta del parc
un vigilant em diu que haig d'aconseguir el permís de visita a les oficines
situades nou quilòmetres enrere; reculo fins al lloc indicat i un altre
vigilant em diu que haig d'esperar mitja hora perquè encara no han obert;
passats els trenta minuts torno i a l'oficina em pregunten el meu mitjà de
desplaçament – amb moto, els hi dic, i em contesten que no està permès anar-hi
amb moto, només amb cotxe; expresso la meva queixa i faig notar l'arbitrarietat
de la decisió - són las normas, em contesta el vailet. Marxo i penso que
aquesta dispersió de llocs de gestió i la falta d'informació per part dels
vigilants no afavoreix el turisme.
A la mateixa zona hi ha el tercer punt que volia visitar,
el Museo de Itaipú, Tierra Guaraní, una exposició d'història natural i
antropologia ben mostrada i documentada.
Abans d'anar cap a les cataractes d'Iguaçu, faig una
parada al temple Budista de Chen Tien, situat al nord de la ciutat de Foz do
Iguaçu i que fou construït l'any 1996 per la comunitat xinesa de les tres
fronteres.
Deixo la moto al pàrquing que hi ha al costat del centre
de visitants de les cascades, abono la meva entrada i amb un autobús fem un
petit recorregut fins a l'inici d'una ruta senyalitzada per fer-la a peu que
segueix el riu Iguaçu i des d'on tens una perspectiva dels impressionants salts
d'aigua, que es van succeint al llarg d'aquest frontal. La major part dels salts
estan situats a la zona Argentina, però des d'aquest camí de la zona brasilera
tens la millor vista per gaudir-los, a més de trobar-te amb micos, coatís,
llangardaixos i molta varietat d'aus que t'acompanyen tota la caminada. Al
final del camí, unes escales et porten a unes passarel·les per poder observar
el salt més cabalós anomenat La Garganta del Diablo.
Em quedo a dinar en el restaurant que hi ha al final
d'aquest recorregut, damunt de La Garganta del Diablo i poder gaudir de la
vista que s'atalaia des de la seva terrassa.
Torno cap al meu allotjament a mitja tarda, en arribar em
trobo amb en Cesar, el propietari de l'hotel i em comenta per anar a sopar
aquest vespre en un lloc que cada dijous fan una graellada de carn amenitzada
amb música, en viu, m'hi apunto sense pensar-m'ho; a l'hora establerta ens
trobem al pati de l'hotel conjuntament amb dos clients seus i ens dirigim cap
al restaurant, ens serveixen una varietat de carn a la brasa i passem la nit
xerrant i bevent un excel·lent vi de Mendoza.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada