dijous, 25 d’agost del 2022

Preikestolen. Noruega.

Bryggen. Bergen. Noruega.

Bergen. Noruega.

Fantoft stavkirke. Bergen. Noruega.

Evje. Noruega.

Friburg. Alemanya.

Dijon. França

Le Marconnès. França.

Aquest és un viatge pensat per fer-lo lentament en el que el principal objectiu no és la destinació final sinó el valor del trajecte, del dia a dia, de la descoberta de ciutats i paratges que et vas trobant pel camí. Pensat així sortim a començaments d'estiu amb un equipatge polivalent i una direcció una mica capritxosa que si bé ens dirigeix cap al nord d'Europa pot ser canviant en qualsevol moment, cercant sempre els motius que més ens encurioseixin.

Travessem França, parem a Clermont-Ferrand, Orleans i Amiens, voltejant París, ja que fa poc temps hi vàrem fer una estada i ens dirigim cap al primer gran propòsit que es Flandes. Ens establim uns dies a Gant, una ciutat amb nombrosos edificis històrics, un castell al centre de la ciutat i els canals que l'envolten; ens hi sentim bé, la capital de Flandes té la mida justa per passejar-la còmodament i és molt animada. Des d'aquí fem una extensió a Bruges, igualment bonica malgrat que el seu nucli històric és més petit i arribem a Anvers, l'altra gran ciutat de la proximitat.

Continuem cap al nord, ens quedem a Amsterdam i comencem a desgranar tots els punts d'interès d'aquesta ciutat, que són molts, recórrer els canals, menjar en multitud de restaurants ètnics i quedar-te embadalit al mercat de les flors. Deixem a part els museus i trepitgem més el carrer, copsant molt més autènticament el pols de la vida a la ciutat. Un dels dies, ens dirigim cap a Zaanse Schans, un poblet que ha conservat els molins i les granges de vaques com temps enrere i que ara és un pol d'atracció turística.

Travessem el nord d'Alemanya per arribar a Copenhaguen, on ens quedarem uns dies per conèixer-la, descobrir la zona portuària que és el seu nucli històric i fotografiar La Sireneta, l'estàtua icònica de la ciutat. D'aquí partirem en vaixell cap a Oslo, una travessia que durarà gairebé un dia. A la capital de Noruega ens hi estem només dues jornades el just per fer-te una idea d'aquesta ciutat i continuar resseguint la costa, travessant fiords i boscos; fem etapa a Kristiansand i després a Stavanger, un port important, comercial i turístic i bonica ciutat. Des d'aquí i a només quaranta quilòmetres de distància hi ha el Preikestolen, un penya-segat vertical de més de sis-cents metres d'altura sobre el fiord Lysefjord i que s'hi arriba fent un trekking d'unes cinc hores, entre anada i tornada. Una experiència esgotadora però altament recomanable per la bellesa dels paisatges caminats.

Ruta cap a Bergen, la plujosa ciutat de la costa oest de Noruega, portuària, universitària, comercial i turística. Una preciosa plaça on pots recrear-t'hi amb multitud punts històrics i d'esbarjo, tant al seu nucli urbà com a les rodalies. Tal com hem fet a la majoria de les parades anteriors, deixem la moto aparcada i ens movem en transport públic, còmode, eficaç, ràpid i econòmic. La bona planificació de la mobilitat urbana fa que el centre sigui amable amb els vianants.

Aquí comença el punt de retorn cap a casa, ja fa un mes que n'hem sortit, l'Esther torna amb avió, dóna per finalitzada la seva ruta amb la moto, contenta de l'itinerari fet fins ara però massa cansat per fer-lo per carretera. Jo emprenc ruta cap al sud; giro cua cap a Kristiansand travessant les muntanyes de l'interior, tan bonic com la costa i aquí el ferri em deixarà al nord de Dinamarca, una ruta plàcida de tres dies per les planures de la península de Jutlàndia fins a Alemanya i seguir per les ciutats de Bremen, Frankfurt fins als bonics poblets de la Selva Negra. Entro a França per veure Estrasburg i m'hi estic un parell de dies, torno a entrar a Alemanya, fins a Friburg i altre cop a França. Creuar l'Alsàcia ha sigut un altre plaer d'aquest viatge, poblets amb encant, vinyes i boscos es van succeint al llarg dels canals navegables prop de la carretera.

Ja només queden dos dies de ruta, paro a Dijon i després en un petit llogaret rural on sembla que el temps s'ha aturat. L'última jornada abans d'arribar a casa és extraordinàriament calorosa, la faig per vies ràpides i el meu cap va recopilant tots aquests dies viscuts, un somriure s'esbossa dins del casc recordant totes aquestes vivències passades.