ETAPA 2
MARROC
La
travessia amb el ferri des d'Algesires és una mica moguda, bufa el vent i a
fora, a coberta no s'hi està bé. Una hora i mitja després de sortir, arribem a
la terminal de Tànger i el desembarcament i posterior pas per duana és ràpid.
Fins a la ciutat hi ha uns trenta-cinc quilòmetres, que els faig per la
carretera que segueix la costa. Tànger té uns barris perifèrics davant el mar
bonics amb habitatges que estan clarament per sobre de la mitjana del país,
quan et vas acostant cap al centre les olors de les espècies i el tràfic de la
gent et diu que ets a prop de la medina. El meu allotjament està dins la
medina, i deixo la moto en una de les portes per traslladar l'equipatge per
aquests laberíntics carrers. Em van sortint els buscavides oferint-me de tot,
un home m'acompanya fins a l'adreça que li indico i un cop instal·lat a la meva
habitació d'una preciosa casa meravellosament restaurada i decorada, m'ensenya
on puc comprar una targeta telefònica i també un caixer on obtenir efectiu
marroquí. Passejo per la medina al cap vespre, per menjar quelcom i començo a
gaudir d'aquest ambient àrab, tan diferent i tan a prop nostre.
Després d'un deliciós esmorzar
amb confitures, formatges, dolces, ous, iogurt, cafè i té acosto la moto fins a
un indret on m'és més fàcil carregar la moto i emprenc ruta cap a Rabat, per la
carretera nacional, que passa per l'interior i per pobles eminentment rurals.
El dia és gris, però no amenaça pluja i vaig fent camí tranquil·lament, això
sí, vigilant molt més que no ho faria a casa, ja que aquí condueixen, diguem-ne
d'una manera més particular.
A Rabat m'estatjo també en una
casa de la medina, el propietari em ve a buscar quan li dono la meva ubicació
en arribar, és un home molt atent i em porta fins al lloc on passaré dues nits,
una habitació senzilla però suficient.
La ciutat em sorprèn
positivament, les guies i altres diaris de viatgers no en parlen massa, però el
centre està molt ben arreglats. Vaig a veure la Kasbah dels Udayas, el palau
fortificació fundacional de la ciutat.
Esmorzo aquest segon dia a la
capital amb la companyia d'un novaiorquès, pot ser una mica més jove que jo i
que està de viatge per Àfrica amb tren; em pregunta d'on sóc - de Catalunya, li
dic -ah si!, conec Barcelona, i tu?, li dic – de Nova York, americà més o
menys, em contesta amb to humorístic. Ens desitgem bon viatge i cada un segueix
la seva ruta, jo me'n vaig a veure la torre de Hassan, símbol de la ciutat, un
antic minaret que mai va acabar de ser finalitzat, conjuntament amb la mesquita que
pretenia ser la més grossa del món i que va ser promocionada pel xeic Yaqub
al-Mansur al segle XI. A la mateixa esplanada hi ha el mausoleu del rei
Mohammed V, primer rei del Marroc independent. Guarden les dues portes del
recinte dos genets a cada una d'elles.
Avui tinc una ruta curta,
d'encara no cent quilòmetres, fins a Casablanca que transcorren amb calma.
Casablanca és la ciutat més gran del Marroc i només de travessar-la t'adones de
la gran diferència social entre la perifèria i la zona de davant de mar
l'anomenada Corniche. Aquí cal visitar la mesquita de Hassan II, inaugurada el
1993 i construïda sobre uns terrenys guanyats al mar. El seu minaret és el més
alt del món i la capacitat del temple només és superat per la mesquita de la
Meca. Està construïda amb les últimes tecnologies quant a resistència sísmica i
comoditats pels creients.
Segueixo cap al sud, la
destinació d’avui és Essaouira, una bonica localitat costanera. El paisatge ja
va canviant i es torna una mica més aspre, a mig camí aproximadament a l’altura
de Safi, modifico la ruta que tenia prevista inicialment per passar per una
carretera que segueix la costa, cercant un paisatge més amable i em decep
trobar-me amb una gran indústria química, bruta, pudent, més enllà el port que
nodreix la logística d’aquesta gran fàbrica i encarà més enllà una gran central
tèrmica de carbó, després, però l’estreta carretera que ressegueix la costa
sembla tornar-se més agradosa, tot i que el dia rúfol que fa, confon la grisor
del cel amb el mar. Trobo moltes autocaravanes i cotxes de matrícula estrangera
per aquesta carretera que, suposo, també cercaven un camí més bonic.
A Essaouira també m’allotjo a
la medina, m’acosto a una porta i deixo la moto estacionada temporalment en una
rotonda d’un carrer sense sortida. M’acomodo a la meva habitació i tot seguit
torno per portar la moto a un pàrquing; en incorporar-m a l’avinguda principal,
un policia em diu que m’acosti a on és ell, a l’altre costat del carrer, em diu
que he aparcat la moto en un lloc on impedia la circulació dels taxis i a més
he travessat la línia continua quan seguin les seves ordres m’he dirigit cap a
ell. Dues infraccions que pugen a 400 Dh cada una, uns 40 euros, pel cap baix.
El meu coneixement del francès i menys l’anglès de cap manera és suficient per
discutir que la moto estava molt apartada d’on giren els taxis i que no
molestava en absolut i que si he trepitjat la ratlla contínua era perquè ell
m’ho ha ordenat. – Què hem de fer?, em pregunta amb un to cínic; m’està
demana'n una “propina”?, penso jo. Com que no puc ni vull discutir, demano disculpes
per la meva “falta” i ell amb condescendència i com si em perdones la vida diu
que només em posarà una sanció, que li pago en el moment a canvi de la
papereta, escrita en àrab i que encara no sé per què m’ha multat. Encara no
havia acabat amb mi que passen tres nois, francesos, amb motos d’enduro, un
d’ells no porta casc..., els paren, em miren amb cara de circumstàncies i jo
els hi torno també la meva incomprensió.
Aquí m’hi estaré dos dies, ben
bé val la pena gaudir d’aquesta ciutat, que malgrat estar plena de turistes, té
el seu encant, la medina és bonica i animada i el port és un dels principals
pesquers de la zona, amb molta vida quan arriben les barques que provoca una
gran allau de gent que acut a les parades per comprar el peix. Té també una antiga
plataforma d’artilleria del segle XVIII adossada al moll, és testimoni de la
importància que tenia la plaça ja des de fa mot temps.
La següent parada serà a Sidi
Ifni, a uns tres-cents quaranta quilòmetres. La sortida de la ciutat passa per
una zona muntanyosa, l’extrem del Atlas que arriba al mar i fa que la carretera
sigui revirada i entretinguda durant una bona estona. El cel continua gris, com
els dies anteriors, i a dalt el coll la boira és espessa, però el camí és de
bon fer. Passo per Agadir, una població turística amb port per creuers, fa sol
i la temperatura puja fins als 29 °C, però a partir d’aquí cada cop el paisatge
és més desèrtic. La temperatura baixa bruscament amb l’arribada altre cop de la
boira. Sidi Ifni és un poblet petit, antiga colònia espanyola que va ser
retornada el 1969. Els antics edificis colonials, alguns estan arruïnats i
altres s’han reconvertit en dependències de l’estat.
Ahir vaig cometre un error en traspassar arxius a l'ordinador i vaig perdre tots els apunts de viatge, comptes i part de les fotos i vídeos. Mitja tarda intentant recuperar-los infructuosament em va posar de molt mala lluna! Tota la feina de documentació del viatge, fins ara, perduda.
Engego el dia intentant
recuperar-me del mal humor i emprenc via cap a Al-Aaiun, obviant Tarfaya per
falta de trobar un allotjament mitjanament bo. Supero les muntanyes que hi ha a
la sortida de la ciutat i ja pocs quilòmetres més enllà comença una autovia, en
construcció encara en molts talls, que travessa una zona desèrtica i poc
habitada. Les rectes són llarguíssimes i a voltes la sorra del desert ja
envaeix el paviment. Avui és el primer dia que llueix el sol, després que hagi
desaparegut la boira que cobria el coll de sortida, fa bona temperatura i les
condicions porten a fer una mitjana elevada, sense córrer massa, i per això
penso que no arribaré massa tard a destinació, malgrat que els cinc-cents
quilòmetres que haig de fer. A la carretera poc trànsit, camions i moltes
autocaravanes amb matrícula europea, principalment alemanys.
Paro a Tarfaya per dinar i
continuo amb vent a favor cap a Al-Aaiun, els últims cent quilòmetres passen
despresa, però en el control policial que hi ha a l’entrada de la ciutat, un
dels molts que hi ha al llarg del recorregut, em paren a mi i m’interroguen:
d'on vinc, a on vaig, on m’estatjaré, on aniré després, quina és la meva
professió... amb tot, s’adonen que porto l’estelada a la moto i em pregunten
d’on és la bandera – de Catalunya, els hi dic - ah! Barcelona, Xavi Hernández,
el tòpic que m’he trobat a moltes fronteres i controls, assenteixo amb un
somriure. Em tenen parat ben bé deu minuts comprovant les dades del passaport i
jo que sé més!, i em diuen que puc seguir.
He reservat hotel a Tarfaya,
mentre dinava, una habitació individual amb bany compartit, ja em va bé, però
quan arribo la meva habitació està ocupada i em diuen que la puc canviar per
una superior doble i amb bany privat, previ acceptació de l’augment
considerable del preu. Afirmo, quin remei...
La moto me la fan aparcar al
cim de la vorera ben bé davant d’una porta, així estarà vigilada per les
càmeres de l’hotel i pel patrullatge de la policia. És segur, m’afirmen, cap
problema.
L’habitació és realment àmplia
i confortable, hi estaré dos dies, a veure si puc arreglar l’embolic que tinc a
l’ordinador.
A l’hora d’esmorzar em ve a
veure una dona que m’imagino que és la mestressa de l’hotel o com no, la
directora. És de mitjana edat i va vestida de la manera tradicional amb el cap
cobert amb un vel, parla castellà molt correctament i em pregunta d’on vinc amb
la moto i si no em cansa un viatge tan llarg, si estic còmode a l’hotel, si
tinc fred o calor a l’habitació, que necessito per l’esmorzar i si vull
canviar-me a una altra habitació que no doni al carrer per tenir més silenci,
mentrestant ordena al cambrer que em faci un suc de taronja i ella mateixa em
serveix el té. Una persona molt amable.
Estic la majoria del dia
tornant a compondre els arxius de l’ordinador, i recopilant informació, al
migdia arribo fins a un mercat cap als afores, però el trobo tancat i ja
preparant la ruta de demà acaba el dia.
Em fas augmentar les ganes de conèixer Marroc, em ve molt de gust.
ResponElimina