diumenge, 5 de març del 2023

VIATGE A AFRICA OCCIDENTAL. SENEGAL (I)



ETAPA 5

SENEGAL (I)



Saint Louis









Riu Senegal a Saint Louis


Platja de Dakar


Place de l'Independance



Marché Kermel



Lac Rose





Ile de Gorée











 

El lloc de Saint Louis va ser fundada pels francesos el 1659 i és la segona ciutat del Senegal. Conserva un caràcter colonial en alguns barris, amb edificis amb balcons amb sostre. La ciutat és patrimoni mundial de la UNESCO. L'ambient al carrer és molt viu, principalment a l'avinguda General De Gaulle, ple de parades on es ven de tot: fruita i verdura, roba, ferreteria, electrònica, calçat i tot el que et puguis imaginar.

Al migdia he buscat una agència d'assegurances per contractar una pòlissa per la moto, un anglès hostatjat allà mateix i que viatjava amb moto em va ensenyar la que havia fet ell i cap allà m'he dirigit amb un taxi, que, per cert, he trobat el cost de la carrera ridícul, ja que el trajecte de tres quilòmetres i mig, amb un trànsit infernal, em va costar l'equivalent a setanta cèntims d'euro. Enllestida la pòlissa torno tot caminant cap al meu barri i encantant-me amb totes les parades del carrer, parant-me a dinar i resguardant-me de la calor.

 

A l'hora d'esmorzar em trobo amb en Constantino, un noi francès de pares xilens, que ahir al vespre va arribar a l'alberg quan jo tornava de sopar i ens vàrem posar a xerrar al passadís on donen les habitacions, fins que un hoste va sortir i ens va convidar que féssim la xerrada a la terrassa. Aquest matí hem continuat la conversa estroncada la nit anterior sobre els nostres viatges i planificacions.

Tenint la moto preparada, la trec al carrer i ja a punt per marxar, surt de l'alberg el senyor que ens va fer callar ahir i tenim una curta i cordial conversa, em pregunta pel meu viatge i em diu que ell és francès, però que viu i treballa a Brazzaville, al Congo i que ara estava de vacances al Senegal. És una persona amable i nosaltres devíem alçar massa la veu o érem al lloc equivocat.

Deixo els ja actius carrers de Saint Louis i emprenc la carretera que va cap al sud; fins a Dakar hi ha 260 quilòmetres que passen per petits poblets i paisatges planers amb mata baixa, arbres escampats que no fan un bosc i els primers baobabs que van apareixent cada cop amb més freqüència. Les cabres surten de per tot arreu, però ja espavilen perquè no les atropelli. Comença a pujar la temperatura de valent i ja fa estona que circulo a més de trenta graus. A mig camí faig una parada en una gasolinera per comprar quelcom fresc per beure i tant punt continuo m'adono que la cartera em molesta a la butxaca dels pantalons i m'aturo un moment per canviar-ne d'ubicació. Tinc gairebé al davant un control de policia de trànsit i crec que la meva parada els ha fet sospitar quelcom que no sé que és i m'ordenen que em pari i que li ensenyi l'assegurança de la moto, els hi mostro i em donen pas sense més requisits.

A mesura que em vaig acostant a Dakar va augmentant el trànsit, cada cop més intens fins que al voltant de l'àrea metropolitana i encara a més de vint-i-cinc quilòmetres de la meva destinació, es fa insuportable. Camions espatllats en el lloc més inoportú, autobusos parats al mig del pas, furgonetes que carreguen o descarreguen al primer lloc que troben, carros carregats fins a dalt de tot tirats per un burret que no pot dir ni fava, obres a la calçada amb passos alternatius insuficients i a tot això la peculiaritat de conducció africana.

Avanço com puc, vaig seguint les petjades de les motoretes que es colen per tot arreu, sempre tenint en compte que la meva és tres vegades més ample i al final arribo a la casa d'hoste, a peu de la platja de Dakar.

 

L'alberg on estic a Dakar és propietat d'una dona alemanya i els negocis regentats per europeus, tenen un altre aire. No dic que hagin de ser més luxosos, ni més cars, simplement que adquireixen un ambient més càlid, acollidor i estètic amb només petits i cuidats detalls. És un lloc on estic bé.

En acabat l'esmorzar, preparo quatre coses i vaig a solucionar la renovació del document "passavant" que m'autoritza a circular amb el meu vehicle per el Senegal, a la frontera me'l varen fer per cinc dies i després s'ha de renovar a la capital. Vaig cap a la Place de l'Independance, al centre de la ciutat, tal com em varen dir a la duana quan vaig entrar, on cop allà pregunta al primer policia que trobis on es renova aquest paper, m'indiquen unes dependències d'un ministeri on passo per dues o tres finestretes perquè al final em diguin que allà no és, que haig d'anar a un altre edifici situat més enllà..., hi vaig i es tornen a mirar el paperet i se'l rellegeixen i em tornen a dir que allà no és, que haig d'anar en un edifici més enllà..., hi vaig i d'aquest a un altre, fins al final trobar el lloc adequat, o quasi. Aquí el funcionari se'l llegeix, amb atenció, i el dóna a un home que em diu que el segueixi, que ell m'ajudarà..., i tot caminant tornem a l'origen, a la Place de l'Independance, pugem a la novena planta d'un edifici d'oficines, i allà tenim el despatx on segellaran la pròrroga del "passavant" després de fer la cua pertinent. Amb els documents a la mà, el buscavides em demana pels seus "serveis" 40.000 CFA, més de seixanta euros al canvi i li dic que ni pensar-hi!, que n'hi dono 4.000 i després d'un estira-i-arronsa quedem en 15.000 CFA, uns vint i escaig, euros.

Tenir la documentació al dia em dóna tranquil·litat i em dedico a passejar pels carrers cèntrics, arribo a un mercat que sempre és un lloc que marca la vida local i dino en un restaurant a prop del mercat. Torno a casa donant un tomb per la primera línia de costa, un passeig on estan els restaurants de moda i els habitatges més selectes per encarar després la complicada circulació de Dakar.

 

No seria bo un viatge a Dakar sense anar al famós llac Rosa, en realitat el seu nom real és Lac Retba, però la referència al seu color es deu al pigment d'una alga i és principalment a l'estació seca quan es pot veure d'aquest color. Avui no he tingut sort i el llac no era rosa. L'anada ha sigut una mica fatigosa, ja que els últims vuit o deu quilòmetres els he fet pels vials de barris perifèrics sobre la sorra i la conducció se m'ha complicat molt perquè a la dificultat de dominar la direcció s'hi afegia la falta de tracció del pneumàtic i he estat patint una estona. A l'arribada al llac, els venedors dels llocs d'artesania t'assalten, ensenyant els seus productes: polseres, treballs amb fusta i corn, teixits, pintures i altres galindaines, els que tenen més gràcia són els que s'enduen el client cap a casa. Faig un passeig pels voltants i dino allà mateix al restaurant d'un càmping. A la tornada, busco una alternativa a la ruta de la sorra, tot i donar una volta molt més llarga, però no ha sigut gaire millor perquè carreteres amb el paviment en pèssim estat i un trànsit increïble han fet aquests primers quilòmetres molt feixucs.

 

Arribo fàcilment a la zona del port, avui el trànsit està molt més pacificat i deixo la moto al pàrquing vigilat de la zona d'embarcament per agafar el ferri que em portarà a l'illa de Gorée, una petita porció de terra de prou feines un quilòmetre de llarg per tres-cents cinquanta metres d'ampla a poc més de tres quilòmetres del port i que pertany al municipi de Dakar, la població de l'illa va ser important a finals del segle XVIII, però la febre, a finals del XIX, la va minvar molt. L'illa ha estat ocupada per Portuguesos, Anglesos, Holandesos i Francesos i va ser un centre importantíssim d'expedició d'esclaus cap a Amèrica. El 1978 va ser declarada patrimoni de la humanitat per la UNESCO.

Actualment, és un lloc de conscienciació i memòria del nefast període del comerç d'esclaus i una atracció turística, no només per aquest fet sinó també per la seva conservació colonial, amb carrers estrets i florejats, tranquil·litat, absència de qualsevol vehicle de motor i bellesa. Artistes i artesans omplen els carrers i l'oferta de restauració també és deliciosa, amb bons plats de peix. Gaudeixo del passeig que recorro d'un extrem a l'altre i visito el museu d'història on es relaten els períodes viscuts en els últims segles. A mitja tarda torno cap a l'alberg, pensant que avui havia sigut un dia molt plaent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada