divendres, 10 de març del 2023

VIATGE A ÀFRICA OCCIDENTAL. SENEGAL (II)

 ETAPA 6

SENEGAL (II)



Joal-Fadiouth





Toubakouta






Ferri riu Gàmbia



Campament de Kachiouane











Cementiri



Camí de Kachiouane a Diébéring




Surto de Dakar per la carretera nacional i aquest ha sigut l'error d'avui, no haver previst que creuar tota l'àrea metropolitana de la capital seria un infern i així ha sigut, obres, autobusos, camions avariats, carretons i tots els impediments s'han ajuntat. Un cop he sortit de la ciutat, la cosa no ha millorat perquè tots els poblets adjacents pateixen del mateix mal que la capital i al final, per fer els primers cent quilòmetres he tardat tres hores esgotadores i per un trajecte gens engrescador. Per l'autopista, hauria escurçat el camí més d'una hora i sobretot molt més tranquil i relaxat.

Faig una parada a Joal-Fadiouth, el poble en si no té res, però la particularitat del seu barri pescador és que està sobre una illa de petxines, comunicada per un pont i és un lloc curiós però no suficient per fer la caminada al costat d'un guia i haver de pagar l'entrada corresponent. Em refresco una mica i continuo per la carretera que rodeja el delta del riu Saloum i en apartar-me de la costa, la temperatura augmenta considerablement i puja fins als 39 °C, el paisatge també canvia i els pobles s'espaien, palmeres i baobabs  conjuntament amb altres arbres, que ignoro l'espècie,  conformen la vista que tinc des de la carretera, pastures on vaques i cabres campen àmpliament i un trànsit més mesurat m'acompanyarà fins a la meva destinació, un poblet petit a la riba del riu. 

 

Toubacouta és una zona plàcida, la sortida, per bona carretera ha estat ràpida i amb molt poc trànsit i en molt poca estona estic a la frontera amb Gàmbia. Com totes les fronteres, està plena de gent que va i bé, faig les pertinents cues per segellar la sortida del Senegal i l'entrada a Gàmbia, aquesta especialment curiosa, ja que el registre d'entrada el portava un noi en un despatx fosc, interior, que il·luminat per la llanterna del seu mòbil registrava en un quadern les meves dades, després el segellat amb la policia en condicions similars. A pocs quilòmetres, hi ha el ferri que travessa el riu Gàmbia a la seva desembocadura i aquí faig cua per comprar el tiquet, però això de la cua és un dir, perquè l'aglomeració de gent davant la taquilla, sense cap ordre estenent els seus braços amb els diners a la mà i en mig d'empentes em fa comprendre que la meva educació i bons modes els haig de deixar per una altra estona i empènyer i estirar el meu braç més que els altres fins a aconseguir el tiquet.

El ferri va ple, atapeït de gent, de cotxes i de camions i la travessa de cinc quilòmetres dura mitja hora.

Banjul no té especial interès i intento passar-lo de la millor manera, sortejant el trànsit fins més enllà de vint-i-cinc quilòmetres cap a la frontera del Senegal altre cop, Gàmbia és un país molt estret i llarg amb sortida al mar i introduït dins del Senegal, la seva amplada va de cinquanta a només vint-i-cinc quilòmetres, aproximadament. El canvi de país és ràpid i fàcil i a partir d'ací la carretera, amb una manca de manteniment significativa, s'endinsa cap a l'interior per una zona poc habitada i planera on els 43 °C, es mantindran per molta estona fins que a prop de Diébéring, altre cop a prop de la costa torna a baixar una mica. Aquí es perd l'asfalt i una pista de sorra fina em porta fins a l'entrada del poble, un vailet em mira estranyat de veure'm allà i li dic si vaig bé per anar cap a la meva destinació i se'n va corrent a preguntar-lo a sa mare que m'indica el camí que haig d'agafar, poc després apareix un home que se'm dirigeix a mi enunciant-me que la ruta a seguir hi ha molta sorra i efectivament ho comprovo al cap de menys de dos quilòmetres quan ja no puc avançar més de cinc metres seguits fins al punt de trobar-me amb la moto enfonsada a la sorra. Mentre penso com treure la moto d'aquell sorral, apareix l'home que anteriorment m'havia mostrat el camí, sospitant l'evidència que tenia davant. M'ajuda a treure la moto del clot i m'aconsella que pel mig del bosc avançaré més còmodament perquè les fulles i les arrels compacten el terreny i ell va tirant endavant obrint camí i apartant-me les branques i matolls fins que l'esgotament em pot després d'haver avançat poc més d'un quilòmetre i quedant-ne encara més de deu per arribar, clarament impossible que els pugui fer pel que decidim tornar al poblat seguint el camp a través fins a casa seva on em proposa deixar la moto allà i arribar al campament amb un 4X4 que cridarà. Em convida a passar a casa seva on té la família. Em presenta la seva dona, que està alletant un nadó de quatre mesos, l'avi, els seus altres dos fills i altres elements de la família que viuen junts, m'ofereix aigua i em diu que la moto estarà allà completament segura. Retiro l'equipatge que puc necessitar i al cap de poca estona arriba el 4X4 que ja porta vuit persones i que em portarà fins al poblat on m'haig de dirigir. Estic cansat, molt fatigat pel conjunt del dia, el pas de fronteres, el ferri, la calor i sobretot pel tall de sorra que he fet. El tot terreny, lentament, avança cap al poblat i ja ven bé de negre nit, em deixa a la porta del campament.

No em puc fer gaire a la idea d'on estic, la llum que il·lumina el cobert que fa de menjador i recepció és una petita llum d'una instal·lació solar de poca potència. No hi ha xarxa elèctrica ni wifi. Demano una ampolla d'aigua i quelcom per sopar, mentrestant em donen la meva cabanya, quatre parets amb un sostre vegetal i un catre, res més. El "bany" és un espai contigu on no hi ha llum i només hi ha un forat a terra per desaiguar, un cossi i una galleda d'aigua per "dutxar-te" i un sanitari.

Deixo l'equipatge que porto i torno al menjador, allà hi ha altres hostes, un home de la meva edat, de Granada, que ja fa tres mesos que viatja per Àfrica, un noi de Cabo Verde i una noia francesa; sopem junts un plat de peix amb arròs i establim conversa animada fins que m'excuso i em retiro. Estic realment molt cansat i malgrat la incomoditat del llit, quedo rendit immediatament.

 

Els primers sons del matí em desperten, el cant del gall anunciant la sortida del sol, la multitud d'ocells que piulen, bramar dels xais que pasturen a prop i més tard els càntics dels nens que van a l'escola, davant mateix del campament.

Em truca en Simon, l'home que em va ajudar ahir, preocupant-se de com estic i si he descansat bé. A l'hora d'esmorzar ho faig amb en Leopoldo, l'home de Granada, viatger infatigable i escriptor aficionat, mengem i ens expliquem els nostres periples i en acabat me'n vaig a donar un tomb per la riba del riu, fins que la calor em torna a casa.

 

Agradablement, el mateix murmuri que ahir em desperta aquest matí i em llevo prest, pràcticament tinc tot l'equipatge preparat per tornar cap a Diébéring. Esmorzo amb en Leopoldo, que també marxa avui amb una piragua, riu amunt, fins a Elinkin, i jo he demanat un transport que em torni al poblat, a on tinc la moto. M'ofereixen anar-hi amb una moto i aquí la paradoxa, jo haig de deixar la meva perquè el camí és dificultós i per tornar ho faig amb un escúter, vell, on el motorista portarà a la part de davant la meva bossa d'equipatge i jo al seient de darrere amb una motxilla petita. El trajecte és hàbilment portat per aquest noi, evitant el camí sorrenc, quan pot, passant pel mig de la vegetació i en els llocs més difícils, en prou feines sense parlar-nos, salto de la moto perquè ell faci el traçat més fàcilment, tornant a pujar un cop passada la dificultat i així arribem a casa d'en Simon, ell no hi és, hi ha la seva dona i l'avi, em reben bé, preguntant-me com ha anat tot, em puc refrescar de l'aigua que mana l'aixeta del seu pati, i carrego la moto. L'Adama, l'avi, m'acompanya fins a una casa on tenen gasolina per reomplir el dipòsit i engego cap a Kolda, on faré parada. L'interior del Senegal és calorós i tot i que la carretera està en perfectes condicions i la mitjana és alta, la calor fatiga. M'allotjo en un hotel bonic, amb piscina i habitació climatitzada i em penso que aquí faré dos dies de parada per organitzar la resta del viatge i anar editant tota la documentació gràfica i escrita que vaig recopilant.

 

No m’he mogut de l’hotel en tot el dia, ahir al vespre em vaig acostar fins a la ciutat, a la recerca d’un caixer i no té cap atractiu important. Aquí he pogut rentar la roba, fer una parada de planificació i aprofitar el temps per escriure el meu diari i actualitzar el blog.




1 comentari: