divendres, 21 d’abril del 2023

VIATGE A ÀFRICA OCCIDENTAL. LA PENINSULA IBERICA (II)

 ETAPA 12

LA PENINSULA IBERICA (II)



Tarifa




Almodovar del Rio

Còrdova


Cristo de los faroles




Alcazar de los Reyes Catolicos






Mesquita de Còrdova











Terol


Res obert a les vuit del matí, com si de la ciutat hagués desaparegut tota la gent. Torno a l'hostal i faig el comentari amb el propietari i em diu que vagi al mercat - al bar de Jaime i que hi vaig de part seva, que fan uns esmorzars boníssims i si, el bar d'en Jaime és obert i puc perdre una torrada amb un cafè amb llet i en acabat ja amb la moto carregada poso rumb cap a Còrdova. Els primers quilòmetres que passen paral·lels a la costa i fins ben entrat cap a l'interior el vent bufa fort, però després es va calmant fins a fer el camí molt agradable amb una bona temperatura, poc trànsit i la carretera entretinguda en mig de turons no massa alts. Em passen els quilòmetres entretinguts i sense fatiga i pràcticament em faig el recorregut d'una tirada.

A Còrdova m'allotjo en un hostal prou còmode i a bon preu i a la tarda faig una llarga caminada pel barri històric de la ciutat, veig el barri jueu, el pont romà els voltants de la mesquita, que deixo per visitar-la més acuradament per demà i torno cap a casa cansat, però amb la satisfacció d'haver gaudit de tot el que he vist a la passejada.

 

La mesquita era el principal motiu per quedar-me a Còrdova un dia més, ho he guardat per aquest matí per agafar-m'ho amb calma. M'acosto al centre històric després d'esmorzar i a mesura que hi vaig arribant veig la gran quantitat de gent que està fent turisme a la ciutat i també grups d'escolars que fan la visita. Prenc la meva entrada i m'escapoleixo en mig de la gent. Només entrar em quedo meravellat, per la seva grandiositat, pel que va representar en el seu moment històric, per la barreja, indissociable del simbolisme de les dues religions, l'islam primer i posteriorment el cristianisme, per la seva arquitectura i per la seva bellesa. És una de les mesquites més boniques que he vist. Està plena de gent que, independentment de les seves creences religioses, penso que no guarda el respecte que es mereix un lloc de culte ni amb l'actitud personal, entrant en capelles que estan reservades exclusivament per la pregària, ni guardant el silenci que requereix el lloc. És una sensació que ja he tingut en la visita a altres edificis religiosos que he visitat al voltant del món.

Segueixo per aquests carrers típics amb els geranis penjats a les façanes de les cases i pels voltants de l'Alcazar dels Reis Catòlics, que no hi entro en vista de la cua de gent que ho vol fer, m'entretinc veient la gent com passa assegut en un banc sota un taronger en una d'aquestes placetes petites properes i acabo al migdia dinant a l'ombra d'una terrassa.

 

Opto tornar per una variant en el camí que vaig fer a l'anada i segueixo per l'est de la Sierra de Andujar, més a la província de Jaén que no a la de Còrdova i també molt més desconeguda per a mi, amb l'agradable experiència de trobar-me amb les grans extensions d'olivars que durant molts quilòmetres em regalen la vista al meu voltant i fins a l'horitzó; ja entrat a la província d'Albacete els cultius canvien, aquí hi ha cereal i fruiters, però continua intacte la baixa densitat de població que fa que et trobis poblets petits que travesso procurant guardar el silenci i tranquil·litat que s'hi respira. Ja a l'últim terç del trajecte, entro al Racó d'Ademús, un enclavament del País Valencià fora de les seves fronteres i que seguint congostos del curs del riu Túria em fa aquest tram especialment plaent.

Arribo a Terol després de quasi sis-cents quilòmetres de recorregut i em procuro una curta passejada pel centre abans de retirar-me.

 

El matí és fresc i cal tancar les cremalleres de la jaqueta, pujo per alguns colls del Sistema Ibèric, la carretera és bona i gaudeixo de la conducció, evito entrar a Alcanyís i enfilo cap a Lleida per agafar l'eix transversal fins a Girona. Condueixo a un ritme alegre i faig poques parades per poder arribar al migdia a dinar a casa.

Aquí acaba aquest viatge a l'Àfrica Occidental, he fruit de les experiències i descobertes i ara queda el record dels paisatges, de la gent, de les estones viscudes a cada lloc a cada ciutat o petit poblet, de la superació de moments complicats i de l'alegria d'haver-los superat.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada