diumenge, 8 d’octubre del 2023

VIATGE A L'EST D'EUROPA. Eslovàquia, Hongria, Romania i Bulgària.

  ESLOVAQUIA, HONGRIA, RUMANIA I BULGÀRIA


ESLOVAQUIA



Bratislava. ( I les cinc següents)







Art al carrer

HONGRIA



Budapest. Parlament


Catedral de Sant Esteve. Budapest


Opera



Mercat





Szabadság híd. Pont de la llibertat


ROMANIA



Oradea. ( I les tres següents)





Sibiu. ( I les quatre següents)





Brasov. ( I les quatre següents)







Cascada Balea


Castell de Bra.


Transfagarasan. (I les quatre següents)



Llac Balea





Ateneu Romanès. Bucarest


Plaça de la Revolució. Bucarest




Esglesia Zlatari. Bucarest



Llibreria Carturesti. Bucarest ( I la següent)




Gradina Cismigiu. Bucarest


Museu Satului. Bucarest



Arc del Triomf. Bucarest


Tulcea (I les dues següents)





Delta del Danubi. Tulcea / Mila 23. (I les set següents)









Constanta. (I la següent)


BULGARIA



Veliko Tarnovo. Bulgària


Tsarevets Fortress (I les tres següents) 





Església de la Nativitat. Arbanasi. (I la següent)



Monestir de la Transfiguració (I les set següents)










Tryavna




Monestir de Sokolov ( I les dues següents)




Shipka. ( I la següent)




Monestir de Troian. (I les cinc seguents)







Koprivshtitsa


Catedral Alexandre Nevski. Sofia (I les quatre següents)







ploshtad "Nezavisimost" Plaça de la Independència. Sofia


Esglesia de Santa Sofia. (I les quatre següents)






Església de Sant Nicolau o Església russa. Sofia


Teatre Nacional Ivan Vazov



Santa Ciríaca o Sveta Nedelya (I la següent)



Парк „Национален дворец на културата“ Parc Nacional del Palau de la Cultura. Sofia.


Vitosha Boulevard. Sofia



Palau de Justícia.


Monestir de Rila. (I les cinc següents)







Teatre romà. Plovdiv


Centre ciutat. Plovdiv.




Sveta Bogoroditsa. Catedral de la Santa Mare de Deu. Plovdiv



Centre historic


Hisar Kapia


Església de Sant Constantí i Helena 




Nessebar. (I les sis següents) 








Dilluns, 18 de setembre

A les deu en punt, tal com havíem quedat, sóc a recollir la roba a la bugaderia, ja preparat per començar la ruta avui. La sortida de Viena ha sigut una mica pesada, com qualsevol gran ciutat de fet, però un cop fora de la zona urbana la circulació ha sigut fluida i els poblets van passant ensenyant la seva vida quotidiana. Arribo a Bratislava per fer un breu tomb pel centre i no em decep, la plaça principal, Hlavné námestie i els seus voltants és una zona només per vianants i amb multitud d'edificis singulars. Hi ha molt per veure, però el final d'etapa a Budapest, afegit a què he sortit molt tard de Viena, no m'ho permet. Faig l'àpat en una terrassa sota uns arbres i segueixo la ruta. Els poc més de dos-cents quilòmetres que falten per Budapest són planers o lleugerament ondulats, agrícoles, amb un trànsit tranquil, l'entrada a la capital no és complicada i arribo al meu allotjament amb facilitat, és un antic vaixell fluvial reconvertit en hotel i té el seu encant dormir a la riba del Danubi.

Dimarts, 19 de setembre

El dia s'ha aixecat plujós, la meteorologia diu que plourà lleugerament fins a mig matí i amb aquesta previsió surto al carrer, sense impermeable, sort que relativament en poca estona s'ha aturat la pluja, perquè començava a estar moll, després els núvols han escampat i el sol lluïa al cel que ha fet un matí perfecte per passejar per la ciutat. Havia preparat una ruta llarga per anar-la fent a poc a poc, passo per l'imponent edifici del Parlament, arribo a la neoclàssica Catedral de Sant Esteve que hi entro per visitar-la, tot i estar plena de turistes, segueixo entre els edificis barrocs i neoclàssics del centre fins a l'òpera, passant pel sumptuós carrer d'Andrassy, on hi ha les millors botigues de luxe de la ciutat, d'ací a Váci utca, el llarg carrer per a vianants on la gent passeja, compra o passa l'estona en alguna de les moltes terrasses que hi ha i ja al final trobes el Mercat Central de Budapest, extens i ben proveït, a la planta baixa, totes les parades de comestibles i productes "gurmets" i a la primera planta, en una anella perifèrica, una multitud de parades d'artesania i tota classe d'articles pel turisme i molts llocs de restauració on a part de vendre el producte per emportar, el pots consumir allà mateix. L'estructura del mercat és similar a la de molts altres, però aquest m'ha agradat especialment per la distribució del seu espai, amb carrers amples que permeten la circulació de la gent i la visió de la mercaderia exposada.

Dimecres, 20 de setembre

Deixo Budapest i prenc ruta cap a la frontera amb Romania, hi ha uns dos-cents cinquanta quilòmetres que passen per terres de conreu planeres i pobles petits, prou separats entre ells que permeten fer una bona mitjana de velocitat. Em paro a fer gasolina i estirar una mica les cames, mentrestant un home em ve a saludar en un castellà correcte i em pregunta pel meu viatge, és romanès, però havia estat vivint deu anys a Roquetes; és un home amable i va traduint als seus companys de viatge les meves explicacions. Seguim tots dos, cada un en la seva direcció. En acostar-me a cap a la frontera, el trànsit de camions s'intensifica molt i alenteixo la marxa. M'ha cridat l'atenció que en el canvi de país, la policia romanesa demanava la documentació a tots els viatgers, no en prenia nota i te la tornava després de donar-li un cop d'ull. Arribo a Oradea a última hora del matí i vaig directament cap al concessionari que ahir vaig enviar un missatge sol·licitant hora per fer la revisió de la moto. Em diuen que m'esperaven a primera hora del matí, possiblement no varen entendre el meu missatge que això no podia ser, però no hi ha cap problema, els hi deixo la moto, allargo un dia més a l'hotel i ja la recolliré demà.

Dijous, 21 de setembre

Una parada no programada però una grata sorpresa en sortir a passejar pel centre de la ciutat aquest migdia. Prèviament, havia buscat informació dels punts d'interès que hi ha i ben segur que la caminada ha sigut plaent. Quan t'acostes al riu, trobes la zona de més afluència de gent, els carrers per a vianants i el centre històric de la ciutat, a les dues ribes, la de la dreta és més comercial i la de l'esquerra és on hi ha tots els edificis nobles, l'ajuntament i un munt d'esglésies, a més de la catedral i una sinagoga. Aquesta zona està ben proveïda de restaurants per fer-hi l'àpat i per seure després d'estar caminant una bona estona.

A primera hora de la tarda recullo la moto del concessionari, ja amb la revisió feta i els olis i filtres nous.

Divendres, 22 de setembre

Tot a punt a les vuit del matí. Tranquil·lament, segueixo la carretera que m'ha de portar fins a Sibiu, la ruta és monòtona, es repeteix el paisatge de dies anteriors, planer, rural, pobles petits, només trenca una mica aquest perfil cap als setanta i escaig de quilòmetres després de la sortida d'Oradea, que travesses una zona amb muntanyes que faran que la carretera es reviri més i el paisatge et canviï. Faig aquest tall seguint a altres cinc motos, tres búlgares i dues poloneses que sembla que vagin juntes, però jo entro a Cluj-Napoca i ells agafant el desvio previ. L'entrada a la ciutat m'endarrereix mica, però volia veure quin aspecte tenia la segona població de Romania. Continuo cap al meu destí, observo la diferència de comportament a la carretera que tenen alguns conductors Romanesos, més agressius, menys respectuosos per les normes, fins i tot temeraris, a vegades; tot al contrari, per exemple, dels conductors suïssos i austríacs, amb un cel exagerat, a voltes ridícul.

A Sibiu m'allotjo en una pensió als afores de la ciutat, una casa impecable, neta i còmode, però una mica apartada. A mitja tarda m'acosto a la ciutat i realment em sorprèn superar les expectatives que en tenia sobre la informació llegida anteriorment. El nucli històric està ple d'esglésies, carrers nets i amb construccions baixes, façanes de colors ocres i torrats i molt agradable de passejar-hi, visito una església ortodoxa, entro a la càtedra evangèlica i trobo a dues noies que estan assajant partitures d'orgue i flauta travessera, m'hi quedo una estona escoltant-les i després pujo fins dalt de tot del campanar des d'on s'albira una bonica vista de la ciutat. M'acosto a la Piata Mare i a la Piata Mica, la plaça gran i la plaça petita, precioses, plenes de terrasses i gent i em trobo amb la sorpresa que hi ha un festival de música, l'escenari està a punt perquè el primer grup de pop i toqui i l'ambient és fantàstic, ple de jovent i famílies.

Dissabte, 23 de setembre

Baixo a esmorzar aviat i al menjador em trobo un home que em pregunta si sóc espanyol - català, li dic jo i ell contesta que també, que és de Sant Feliu de Guíxols, però que fa trenta anys que treballa a Alemanya - podem parlar en català doncs i encetem conversa, m'explica que està casat amb una dona romanesa i que ara estan de vacances a Romania, però que ja se'n tornen cap a casa, parlem de viatjar i de la feina que té a Alemanya i que es pensa que no tornarà, ja que té a vida feta allà i hi està bé.

La distància fins a Brasov és curta, menys de cent cinquanta quilòmetres i abans de les onze del matí ja hi sóc, deixaré l'equipatge a l'hotel, a canviar-me de roba i de seguida m'acosto a la ciutat, també com Sibiu té un centre històric medieval molt bonic, avui diumenge ple de gent recorrent, com jo, els principals punts d'interès i perquè no, vagarejant el dissabte al matí.

Diumenge, 24 de setembre

Malgrat que quan planifico un viatge ho faig tirant una línia aproximada i deixant per la imaginació i la improvisació molts dies, hi ha llocs que ja estan marcats abans de sortir de casa i un d'ells és la carretera de Transfagarasan a Romania i avui ha sigut el dia de fer-la. Prèviament, però he passat per Bran, a prop de Brasov, on hi ha el castell que vivia Vlad Tepes, Dràcula, segons el llibre de Bram Stoker, però no hi ha evidencies que això sigui veritat. El que si és veritat, és que la llegenda ha contribuït a fer aquest castell un dels llocs més visitats de Romania. Hi he parat simplement per la proximitat de la meva sortida de Brasov, per veure'n la ubicació i l'aspecte exterior, però no m'interessava la visita guiada que s'ofereix.

D'ací he anat cap a la carretera de Transfagarasan que travessa els Carpats, una ruta de nord a sud creada pel dictador Ceausescu amb fins militars. La veritat és que és preciosa, s'enfila pel cim dels dos mil metres d'altitud i que només està oberta a l'estiu, ja que a l'hivern queda col·lapsada per la neu. Passes per cascades, llacs, boscos i prats, avui diumenge estava especialment transitat pels locals que hi van a passar el dia. Durant la ruta hi ha miradors i llocs per fer parada, tots proveïts de paradetes que ofereixen productes de la terra i artesania, però el lloc on s'ha acumulat més gent és als voltants del llac Balea, el punt més alt de la carretera, allà he dinat en una carpa que oferien carn a la planxa a dojo i que estava plena de gent.

A la baixada, ja a prop de la meva destinació del meu allotjament d'avui a Capatanenii Ungureni, he trobat molts ossos a peu de carretera, ajaguts o passejant per les proximitats de la cuneta; penso que esperen la fruita que els hi llencen els vianants, tot i que està especialment contraindicada i molts cartells així ho comuniquen.

Arribo a casa d'en Constantin, un vilatà que té habitacions per llogar a casa seva, un home amabilíssim i que de seguida m'ha ofert sopar -sense càrrec, diu, això és una deferència de la casa.

Dilluns, 25 de setembre.

Aquest matí, en Constantin em porta l'esmorzar i se'n va a treballar – quan marxis tanca la porta, em diu. És un home extraordinari. En acabat, jo emprenc la meva ruta cap a Bucarest, avui és curta, només cent setanta-cinc quilòmetres i la faig amb lentitud, badant en els detalls dels primers pobles que em vaig trobant, encara als peus dels Carpats, en la seva gent que es troba i fa petar la xerrada i els pagesos que són al tros, a poc a poc, però arribo a la plana i passo les ciutats de Curtea de Arges i Pitesti fins a Bucarest. Aquí m'hi quedo tres dies i el primer que faig, quan m'he acomodat al meu allotjament, és intentar buscar una bugaderia que em renti la roba, que no és fàcil.

Dimarts, 26 de setembre

Torno, aquest matí, a la bugaderia que tinc més a prop i que ahir ja era tancada i una xicota m'accepta la roba, discutim el dia d'entrega, però penso que no hi haurà cap problema per recollir-la demà. Problema solucionat. I d'ací continuo caminant cap al centre històric amb un munt de llocs per veure, edificis històrics bàsicament. La passejada és entretinguda i passo per carrers comercials, de lleure, que de bon matí estan tancats o tot just obren les portes, esglésies, ortodoxes la majoria, la sinagoga principal de la ciutat, parcs molt ben cuidats i edificis de l'època comunista reconvertits en museus o centres culturals. Un lloc on m'hi he entretingut per la seva singularitat és la llibreria Cărturești, un local molt ben proveït de tota mena d'estils i amb un departament de música, tant en cd com en vinils i amb una lluminositat i una decoració molt agradable. La caminada ha sigut llarga i em quedo una bona estona a l'habitació del meu allotjament descansant i pensant en les rutes dels pròxims dies.

Dimecres, 27 de setembre

Tot caminant vaig fins al nord de la ciutat, passant per la Piata Victoriei, la grandiosa plaça on es troben les principals avingudes de Bucarest i arribant fins al parc Herăstrău un immens espai verd, pulmó de la ciutat on hi ha un llac i diversitat de llocs de lleure i restaurants, també un curiós museu, el Muzeul Satului, el Museu del Poble, inaugurat el 1936 i situat al costat del llac en una extensió que s'han recreat les construccions populars de Romania. Les cases, majoritàriament de fusta, varen ser desmuntades de diferents punts de Romania i traslladades al costat del llac per tornar-les a muntar fidelment, complementant-les amb mobiliari, eines i revestiments tèxtils, daten des del segle XVII al XX i són un excel·lent exponent de l'habitatge rural del país durant aquesta època i és una agradable experiència.

Per fi a la tarda puc recollir la meva roba de la bugaderia i preparo la ruta de demà, cap al delta del Danubi.

Dijous, 28 de setembre

Sortir d'una gran ciutat a primera hora del matí no ha sigut fàcil enlloc i Bucarest no ha estat una excepció, el trànsit lent i caòtic omple els carrers; pateixo perquè tinc poca gasolina a la moto i estic molta estona parat, arrancant i parant a cada moment i és en aquestes ocasions que el consum augmenta i no avances, malgrat tot he arribat a una gasolinera en marxa. Un cop superada l'àrea metropolitana de la capital el trànsit s'ha fluïdificat molt i faig via a bona velocitat per un paisatge planer de camps de conreu immensos, ja segats, més endavant he trobat un camp de pous de petroli, a peu de carretera. Vaig fent quilòmetres, em paro per estirar les cames i torno a la carretera; trobo un accident on intervé la policia, els serveis d'emergència i els bombers, això provoca una retenció de vehicles per ambdues direccions, amb la moto passo lentament i amb precaució la cua de cotxes, un policia m'atura i em fa una repassada per la meva acció, després de la reprimenda em dóna pas sense més ni més. Arribo a la ciutat de Braila, tota ella està en obres, els accessos, part nous i part en construcció, els carrers aixecats per tornar-los a asfaltar i els desviaments per obres "despisten" el meu GPS i em costa sortir de la ciutat, em queden escassos cent quilòmetres, faig una parada ràpida per dinar i per fi arribo a Tulcea. A la pensió on m'allotjo em faciliten també l'excursió que volia fer demà pel delta del Danubi i demà serà un dia totalment de natura.

Divendres, 29 de setembre

Molt més aviat de l'hora convinguda ja era al moll de Tulcea, així he pogut fer una passejada per aquesta riba d'un dels braços del Danubi, el Braţul Sfântul Gheorghe. El delta és una important reserva de natura i patrimoni de la humanitat i ocupa gairebé una superfície de cinc mil quilòmetres quadrats, molts d'ells protegits. Una mica abans de les onze, el patró de l'embarcació ha cridat a tots els que teníem la reserva feta i pugem a la llanxa que ens farà el recorregut pels nombrosos canals i llacs d'aquest espai natural, trobem moltes aus aquàtiques, pelicans, cormorans, i molts altres que no sé identificar, però que m'han captivat igualment, la flora no es queda enrere, frondosos boscos, les ribes amb els típics canyissars i bonics racons amb nenúfars. Al delta hi ha poblacions estables a les quals no es pot arribar amb cotxe i tot està comunicat per vaixell, que partint de Tulcea enllaça aquests pobles. Viuen principalment de la pesca i també de l'explotació turística d'aquesta àrea. Nosaltres arribem fins a Mila 23, a cinquanta-tres quilòmetres de Tulcea, via fluvial i aproximadament a mig camí del Mar Negre, aquí ens espera l'àpat, de peix, és clar: una sopa de verdura i peix, un plat de peix bullit amb patates i un altre de peix fregit amb un puré molt bo, però que no en sabria dir tots els ingredients que portava. Tornem cap a port havent dinat amb la sensació d'haver estat en un lloc únic.

Dissabte, 30 de setembre

La ruta d'avui és més llarga que les anteriors, vull arribar a Veliko Tarnovo a Bulgària i són gairebé cinc-cents quilòmetres. M'ho prenc amb tranquil·litat, paro a Constanta, una de les ciutats més importants de Romania amb un port comercial de primer ordre. Hi ha trànsit i el centre està en obres pel que declino dedicar-hi molta estona que després em faltarà per arribar a destinació i faig un cafè al port esportiu, estiro les cames i continuo cap a la frontera amb Bulgària. En arribar-hi em sorprèn la cua de cotxes que hi ha i penso que no és normal entre dos països de la Unió Europea, quan arriba el meu torn, el funcionari em demana la meva documentació i la de la moto i un cop enllestit el tràmit continuo. Bulgària és diferent, com a país, de Romania, però no de paisatge que continua agrícola i planer i que converteixen la ruta en llargues i avorrides rectes. La retolació és en ciríl·lic majoritàriament. Paro en un restaurant a pocs quilòmetres de la frontera, pregunto a la mestressa si puc pagar amb la targeta de crèdit, ja que no disposo d'efectiu amb la moneda búlgara, impossible, em dirigeix a un caixer. En acabat el dinar demano on puc comprar la "vignette" necessària per circular per qualsevol carretera del país, i m'indica una gasolinera al final del poble, allà la dependenta em diu, o així ho entenc, que no és necessària per a les motos, només els cotxes i amb aquesta explicació continuo, no gaire convençut i cada cop que passava un arc de lectura el cor em feia un esglai, però no tinc altra solució i així vaig avançant per carreteres secundàries molt apedaçades i solitàries, també els pocs pobles que trobo, sense gaire ànima en cap. Arribant a Veliko Tarnovo millora el paisatge, el perfil del terreny és més ondulat, els boscos substitueixen aquestes extensions enormes de terra de conreu que es perden a l'infinit i la carretera, òbviament, més entretinguda. Ja quasi a tocar la ciutat, trobo una gasolinera de la marca que ven les "vignettes" i en demano una per la moto – no és necessària per a la moto, em diu l'empleada i ho corroboren els seus companys i això em tranquil·litza molt. En arribar a la ciutat, aparco la moto sota un rètol de prohibit aparcar, per consell segur del propietari de l'hotel, em dóna la clau de l'habitació i ni tan sols em demana la documentació o que li pagui l'estàdia – demà a l'hora d'esmorzar ho arreglarem, diu. A l'hora de sopar, el cambrer que m'ha atès a la terrassa on m'he assegut em parla en català, és búlgar, però havia treballat uns anys a Mallorca, xerrem una mica de l'anècdota i de com va el món..., penso en aquest home i no m'agradaria fer comparacions, però, quanta gent de parla castellana va a Mallorca o a Catalunya i no tan sols no fa cap esforç per aprendre el català sinó que el nega rotundament. Una llàstima...

Diumenge, 1 d'octubre

Definitivament Veliko Tarnovo m'ha enamorat, l'antiga capital medieval de Bulgària és una ciutat petita, però molt agradable, amb uns carrers ben arreglats, un comerç viu i una oferta pel visitant engrescadora; faig extensió també al seu voltant, pobles, fortaleses i monestirs són dignes de visita. M'he preparat una ruta pel dia d'avui i començo a la Fortalesa de Tsarevets, situada dalt un turó molt proper a Veliko Tarnovo, ocupa una gran extensió i en el seu moment de més esplendor dels segles XII al XIV, tenia més de quatre-cents edificis residencials a més de multitud d'esglésies i convents, a part del palau reial. Els recorreguts entre les ruïnes et donen una idea del que va ser, malgrat que no queda dempeus cap edifici. Des de la part més alta del turó s'albira el riu, la ciutat i una magnífica vista de les muntanyes properes. D'ací vaig al poble veí d'Arbanasi, un llogaret petit, enlairat, un d'aquests indrets on es respira la tranquil·litat més absoluta, passejar per veure les cases amb la seva arquitectura típica i l'església de La Nativitat, un temple ortodox amb uns importants murals a les seves parets. Aquí dino i emprenc la ruta, un cop acabat l'àpat, fins al Monestir de la Santa Transfiguració de Déu a uns deu quilòmetres de la ciutat i dalt un cingle. Les dependències monacals del complex religiós estan en desús i en mal estat, hi ha, però altres edificis annexos que sí que estan habitats. L'església ortodoxa data del segle XI, però ha sigut saquejada, destruïda i reconstruïda unes quantes vegades, actualment hi ha un procés de reconstrucció de les pintures murals. El conjunt m'ha agradat molt, la seva disposició i decoració, el lloc enlairat dalt un cingle i l'entorn natural.

Torno a la ciutat a mitja tarda, amb la sensació d'haver vist llocs bonics i interessants de conèixer.

Dilluns, 2 d'octubre.

Em dirigeixo cap a Koprivshtitsa, com a final d'etapa d'avui, són tres-cests i escaig de quilòmetres tenint en compte que em desviaré un parell de cops de la ruta per arribar a punts que tinc marcats com a interessants de visita, així que amb tot a punt, engego la moto i sota un cel ennuvolat començo el camí. La primera parada, breu, és a Tryavna un poblet amb una arquitectura singular i un centre històric ben cuidat; segueixo cap al monestir de Sokolski per una carretera de muntanya que puja fins a més de mil tres-cents metres i arriba a un lloc apartat de tot, no hi ha gent i això permet veure aquesta petita església tranquil·lament, al costat hi ha el convent i un petit cementiri, el lloc és bonic i relaxant. Reculo una petita part del camí fet per agafar la carretera que creua la carena dels Balcans per uns colls per sobre dels mil cinc-cents metres fins a Shipka, un lloc històric amb un monument gegantí que commemora la batalla victoriosa a la guerra ruso-turca de finals del segle XIX. Més enllà del fet històric i el monument, la vista d'aquest elevat punt abasta un paisatge muntanyós impressionant. Torno a recular part del camí i continuant per carreteres de muntanya, ara en descens, arribo al monestir de Troian, una església ben conservada i un conjunt molt agradable amb les cel·les dels monjos al voltant d'un pati ple de flors. La temperatura s'ha moderat, dalt els colls hi feia fresca. Ja em queden poc menys de cent quilòmetres per arribar al meu allotjament, una casa d'hostes de més de dos-cents anys, construïda en bona part de fusta i rehabilitada amb molt de gust. Recordant el dia, mentre escric aquestes ratlles, penso en aquets llocs que m'han causat una agradable sensació.

Dimarts, 3 d’octubre

Esmorzem junts els quatre hostes que estem a la casa, la mestressa ha preparat un deliciós esmorzar a base de coca amb formatge, típica de Bulgària, melmelades, galetes, suc i cafè. Som una parella búlgara que està de vacances al poble, un home alemany que viatja sol i jo i dins les diferències idiomàtiques establim conversa del que ens uneix allà on som, la mestressa, que parla espanyol, ens ajuda a tots a interpretar-nos, en acabat amb en Julius, l'alemany, ens intercanviem les adreces electròniques, veig que li ha causat curiositat el meu viatge i la meva moto.

He estat a gust a la casa i amb aquesta gent, ens acomiadem i jo segueixo cap a Sofia a només cent cinc quilòmetres d'ací. La ruta és plàcida, la temperatura ha pujat ràpidament dels cinc graus de quan m'he llevat i l'arribada a la capital no ha estat difícil, a mig matí ja hi sóc; dono un vol pel centre abans d'anar a l'hotel, que no puc fer el check in fins a les dues, dino en una cafeteria, i ara si, m'allotjo.

Dimecres, 4 d'octubre.

M'acosto al centre històric de la ciutat i començo la visita per la catedral d'Alexandre Nevski, d'estil bizantí i començada al segle XIX, és una basílica ortodoxa, majestuosa; en el moment que hi entro hi ha força gent que la visita, uns per fer una petita pregària i d'altres per contemplar l'art. A l'entrada hi ha dos vigilants que et fan passar per caixa si ets un visitant que vol fer fotos, t'expandeixen un tiquet que has de portar visible tota l'estona, els fidels estan exempts de pagament, evidentment. A la mateixa plaça hi ha l'església de Santa Sofia, molt més antiga que la catedral perquè data del segle VI i ha rebut moltes modificacions des de la seva fundació, inclús essent mesquita durant l'època otomana. La curiositat d'aquesta església és la necròpolis que hi ha al soterrani, amb tombes amb arcs de canó i algunes amb frescos a dins. Davant l'església hi ha la tomba del soldat desconegut.

D'ací, tot caminant, arribo al Teatre Ivan Vazov, és el teatre Nacional de Bulgària, d'estil neoclàssic, situat al centre i davant els jardins de la ciutat, continuo, però em comença a venir la gana, fa ja molta estona que camino i davant tinc un restaurant que té molt bona pinta per fer un àpat ràpid i demano taula. El descans m'ha vingut bé i sense moure'm gaire de la zona puc veure l'altra catedral ortodoxa de la ciutat Sveta-Nedelya, del segle X i també d'estil bizantí, més petita que la de Nevski, però igual d'interessant quant a iconografies i arquitectura; a prop hi ha la plaça de la Independència, un magnífic exemple de l'arquitectura estalinista, a un extrem l'antiga seu del Partit Comunista de Bulgària i a banda i banda edificis administratius, l'oficina del president i la del Consell de Ministres.

He fet una passejada exhaustiva pel centre de Sofia i en quedo content, és bonic, no està molt massificat, veus la vida de la gent que treballa al centre i que aprofitant el bon temps fan el repòs de migdia als nombrosos parcs per menjar quelcom.

Dijous, 5 d'octubre.

Em quedava la part més moderna de la ciutat, la que envolta Vitosha Boulevard, una avinguda de gairebé tres quilòmetres de llarg que acaba en una zona comercial i de passeig per a vianants ja molt a prop del centre. Entremig hi ha el Parc Nacional del Palau de la Cultura, uns amplis jardins molt ben cuidats, molt agradables de passejar-hi i que un cop els deixes ja entres a la zona on els restaurants, les terrasses i les botigues es deslliuren del trànsit rodat i la gent pot passejar i gaudir de la zona d'esbarjo. Un matí ben tranquil i relaxat. Aquí he dinat; després volia veure el mercat principal, que és un equipament que sempre és interessant en qualsevol ciutat, però el bonic edifici estava íntegrament en rehabilitació, tancat al públic, sí que he pogut veure entre les tanques de les obres les boniques quatre façanes. Ja a la tarda, em retiro per anar preparant la ruta de demà, cap a Plovdiv.

Divendres, 6 d'octubre

Surto de Sofia a bona hora, travesso la ciutat en direcció sud i pateixo els embussos de trànsit matiners per anar a treballar, un cop fora, el paisatge és amable, però no la carretera, que està molt apedaçada, com totes les carreteres secundàries de Bulgària. Encaro les muntanyes del parc natural de Vitosha i pujo fins als 1300 metre d'altitud; aquí fa fresca i haig de parar a posar-me una capa més a la jaqueta. Sense cap més contratemps arribo al Monestir de Rila, es pot ser, el més gran i el més popular de Bulgària i té la mateixa estructura que molts altres, unes cel·les envolten l'església situada al mig d'un gran pati. L'església està profusament decorada amb frescos que expliquen passatges bíblics. Comença a arribar molta gent amb autocars i jo marxo. Sense pressa reculo, tot baixant, part del camí fet fins a Belchin i d'ací ja emprenc direcció a Plovdiv.

Dissabte, 7 d'octubre

La ciutat és la segona en importància de Bulgària i un gran centre cultural; avui els carrers i places estan plens de gent, fa bon temps i es cap de setmana, això fa que l'ambient de la ciutat sigui pletòric. El meu passeig comença a les antigues ruïnes romanes, presents a tot el municipi i amb un gran teatre al centre de la ciutat, molt ben integrat en la trama urbana, segueixo per una de les principals artèries per a vianants, l'avinguda d'Alexader I, on a l'inici, aquest cap de setmana, hi ha un mercat d'artesanies i artistes molt bonic, continuo pel barri de Kapana, ple de terrasses de bars i restaurants a tots els seus carrers estrets, i empedrats i ja, després de dinar, m'enfilo a la part alta de la ciutat, el centre històric on hi ha la porta d'Hisar Kapia, l'església de sveti Konstantin i Elena i la catedral de Sveta Bogoroditsa. Torno cap a casa lentament, passant els carrers del centre històric sense rumb fix, només fixa'm en allò que em crida l'atenció i gaudint de cada racó d'aquesta ciutat.

Diumenge, 8 d'octubre

Carrego la moto aviat al matí, la temperatura a fora és molt suau i el cel està completament net, surto de Plovdiv en direcció est, cap al Mar Negre, el sol és baix i m'enlluerna, només de sortir de la ciutat la temperatura ha baixat molt i el termòmetre em marca vuit graus, fa fresca per la roba que porto, però no és res insuportable, a mesura que passa l'estona va pujant i és més agradable. El camí és planer i porto un bon ritme, que em fa arribar a Nessebar una mica abans del migdia; m'allotjo en un hotel d'aquesta zona turística que el trobo molt bé de preu per ser temporada baixa, descarrego el meu equipatge i me'n vaig cap a la ciutat vella que és la part més atractiva, deixant de banda la zona lúdica turística pels qui vénen a passar les vacances aquí. La ciutat vella està situada en una península que antigament era una illa, però una carretera feta per l'home, de poc més de tres-cents metres l'ha unit a la costa. Les seves edificacions singulars, les nombroses esglésies, moltes en ruïna i altres consolidades com a monument, la peculiaritat de les seves cases, amb la part alta de fusta i l'oferta gastronòmica de restaurants amb unes meravelloses vistes sobre el mar, fan d'aquesta ciutat un lloc especialment bonic i interessant, ja que el seu antic passat i la petjada de totes les cultures que hi ha passat, ha fet que sigui Patrimoni de la UNESCO.

Avui és el meu últim dia a Bulgària, demà arribaré a Istanbul.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada