dimecres, 25 d’octubre del 2023

VIATGE A L'EST D'EUROPA. Turquia.

 TURQUIA


ISTAMBUL


Basar Egipci o de les espècies. Istambul





Gran Basar. Istambul





Hagia Sophia



Hipodrom


Sultanahmet Camii o Mesquita Blava




Pescadors al pont de Gàlata



Plaça Taksim. Isatambul



Torre Gàlata. Istambul




Ferri per travessar l'estret del Bòsfor.


ANKARA


Ciutadella d'Ankara






Anıtkabir. Mausoleu de Mustafa Kemal Atatürk

CAPADOCIA. Góreme.

















KONYA


Mesquita Selimiye.


Mausoleu i Museu Mevlana









ESMIRNA


Teatre Romà.






Porta d'Adrià.

PAMUKKALE








Ruïnes d'Hierapolis







ESMIRNA


Torre del rellotge


Agora






Mesquita Konak



ÇANAKKALE 



Dilluns, 9 d’octubre.

Aquest matí ha baixat la temperatura considerablement, si ahir la gent era a la piscina, avui porta un jersei, així que m’equipo per no passar fred. De fet, la temperatura és de dotze graus, però l’absència de sol i el vent fa la sensació de més baixa. Un cop preparat tot emprenc la marxa cap a Turquia, vorejo la badia de Burgas i després d’uns setanta quilòmetres entro en el parc natural de Strandzha, la carretera serpenteja pel mig d'espessos boscos, hi ha poc trànsit i gaudeixo de la conducció fins a la frontera amb Turquia. Es un pas secundari situat en un coll de poc més de set-cents metres d’altura, els tràmits són ràpids i en molt poca estona ja entro al nou país; la carretera canvia, és més ample i l’asfalt en molt bones condicions, emprenc la baixada i paro a fer gasolina a Kirklareli, continuo fins a Luleburgaz i faig una altra parada, busco un caixer per obtenir efectiu amb moneda turca i entro en una fleca per fer un mos, ens entenem bé amb les dues dependentes sense parlar ni un borrall dels idiomes propis de cada un. Ja em vaig aproximant al Mar de Màrmara, aquesta zona és molt més industrial que els quilòmetres anteriors i la carretera va ja molt pròxima a la costa, a mesura que em vaig acostant a Istanbul es veuen cada cop més vaixells varats a l’espera d’entrar al port i a poc a poc em vaig introduint a la zona metropolitana d’aquesta gran ciutat; quan ja fa molta estona que estic en zona urbana, miro al GPS la distància que em falta per arribar a destinació i encara haig de fer més de trenta quilòmetres, Istanbul i la seva àrea d’influència és enorme, els últims quilòmetres del recorregut d’avui són ja per la zona més cèntrica i en deixar les vies ràpides d’accés en submergeixo en el caos circulatori. El meu hotel és a prop del Corn d’or, en un carrer estret fora de la zona turística, però és suficient per passar-hi tres dies.

Dimarts, 10 d'octubre

Avui és l'aniversari de l'Esther, m'hauria agradat que fos aquí i fer uns dies de ruta junts per Turquia, de fet ho vàrem planejar, però les dates no s'avenien i ho ajornarem per més endavant. He sortit cap al centre històric de la ciutat, caminant i pensant en les poques hores que vaig estar amb ella sopant al pont de Gàlata i passejant entre les dues mesquites més importants d'Istanbul, durant una llarga escala en un vol cap a Katmandú.

L'ambient del barri on estic és popular, les botigues no estan destinades als turistes i la gent es mou en els seus punts de venda preparant la seva mercaderia al carrer. A mesura que et vas acostant al centre, la densitat de turistes puja vertiginosament i sembla que hagis canviat de ciutat; jo m'he plantejat veure l'entorn del carrer, les mesquites i altres monuments ja els tinc vistos de les anteriors vegades que he estat aquí, passejo per aquest entramat urbà, estret i ple de gent que compra, ven, passeja, carreteja mercaderia i bada, entro al basar egipci o de les espècies, després zigzaguejant vaig al gran basar, que sempre et sorprèn la seva gran activitat, surto per dinar en un dels molts llocs que pots fer-ho pels voltants i continuo cap a la mesquita de Sultanahmed, la mesquita blava popularment, dono la volta a aquesta impressionant construcció que no deixa mai de meravellar-me i entro al pati; volto pels jardins que hi ha entre aquesta mesquita i la d'Ayasofya, igualment espectacular com l'altra i em deixo perdre pels carrers del voltant de Sogukcesme Sokagi, fins a tornar cap al meu allotjament; cansat de l'enorme caminada que he fet però realment molt feliç d'aquest recorregut.

Dimecres, 11 d'octubre

Surto al carrer, el dia està núvol i plovisqueja una mica, faig cas de la previsió meteorològica i no agafo a l'impermeable – això no serà res i durarà poc, dic jo; quan he caminat una estona es posa a ploure més intensament i penso que em mullaré, reculo, torno a l'hotel a recollir l'impermeable i ara si equipat torno a sortir, només cinc minuts després para de ploure i tota la roba em sobra, no reculo i decideixo portar-la plegada al braç, per si torna a ploure..., travesso el pont de Gàlata, com sempre ple de pescadors amb canya i des del qual hi ha una bona vista d'ambdós costats del Corn d'or, i continuo pujant fins a la Plaça Taksim, el centre modern de la ciutat, on hi ha nombrosos hotels i centres de negocis, al cor de la plaça es troba el monument de La República, commemoratiu de la fundació de La República de Turquia. Dino pels voltants i torno a baixar per la llarga, populosa i elegant avinguda Istiklal Caddesi, on trobem les principals botigues de luxe, restaurants, pastisseries, galeries d'art i tota l'oferta lúdica imaginable, la baixo lentament, badant en tots els detalls i amb el curiós tramvia històric que fa la ruta d'un extrem a l'altre del carrer. Així, a poc a poc, he arribat a la torre Gàlata, un dels punts neuràlgics de la ciutat, antiga torre de defensa medieval i que ha tingut diferents usos al llarg de la seva història, ara plena de turistes que des de dalt de tot poden veure una extraordinària vista del Corn d'or i de bona part de la ciutat.

Dijous, 12 d'octubre.

Em dirigeixo cap a la Capadòcia, però prèviament faré un parell de nits a Ankara, que sense tenir un interès especial sí que vull donar un cop d'ull a la capital, així que de bon matí, travesso l'estret del Bòsfor amb un ferri que per pocs diners i molt ràpidament et porta al costat asiàtic del país i aquí segueix encara tot el conglomerat urbà que envolta Istanbul i que engloba unes quantes poblacions perllongant-se gairebé seixanta quilòmetres. Aquest tram es fa relativament de pressa, tret del col·lapse del centre de la ciutat; la carretera és una autovia que ja no deixaré fins a Ankara, travessa les ciutats i això limita l'homogeneïtat de la marxa i més tenint en compte la vigilància per càmeres i radars durant tot el trajecte. La densitat de poblacions es redueix a mesura que avancen els quilòmetres i a partir de mig camí ja les ciutats estan molt més espaiades, canvia el paisatge i es torna més muntanyós, fins ara la carretera passava paral·lela a les muntanyes de Köroğlu, però a l'altura de Gerede fas un tomb i travesses la serra, per dos colls un de mil cinc-cents noranta metres i l'altre de mil tres-cents, en aquesta zona el paisatge és d'avets i es nota la baixada de la temperatura.

L'arribada a Ankara és plàcida, l'autovia perfora el perímetre de la ciutat i travessa el bast eixample que se'n veu nou, ben urbanitzat i molt esponjat. Ja en el centre segueixo cap al meu allotjament, en arribar el recepcionista em fa entrar la moto a dins les dependències de la planta baixa i queda estacionada en una sala en desús. Tot i que no és la primera vegada que em passa això no deixa de sorprendre'm.

Divendres, 13 d'octubre.

Avui Turquia celebra l'aniversari de la proclamació d'Ankara com a capital de la República, això va passar a l'any 1923. Els carrers tenien un aire festiu, sobretot a les proximitats dels llocs emblemàtics de la ciutat. He pujat a la ciutadella, situada dalt un turó des d'on es domina tota la ciutat, les cases antigues dins el recinte emmurallat s'estan rehabilitant, també construint-ne de noves amb la mateixa estètica de les tradicionals; data de l'època romana, però com és habitual ha tingut diferents ocupacions. Avui, a causa de la celebració a la ciutat, una tropa d'homes molt ben abillats com a soldats del període otomà, ornamentats amb els seus turbants, dagues i sabres i acompanyats de timbals i gralles pugen la bandera del país al castell, també un grup de dones amb vestits de la mateixa època els acompanyen portant pendons. Els carrerons dels voltants són molt agradables de passejar-hi, a més de les típiques botigues de records hi ha molts comerços d'antiguitats, alguns amb peces molt boniques. He gaudit de l'estada i m'hi he quedat a dinar. A primera hora de la tarda he anat al mausoleu de Mustafà Kemal Atatürk, fundador i primer president de la república. El recinte és una obra magnífica, faraònica, un passeig flanquejat per escultures de lleons porten a una gran plaça on hi ha mausoleu; avui ple de gent, molts escolars. Una cerimònia amb les autoritats diposita una ofrena a la tomba i el públic hi accedeix a continuació.

Dono per bona l'estada a Ankara, les dues visites que he fet han sigut plaents.

Dissabte, 14 d'octubre.

Vaig per un altiplà molt planer i a una altitud d'uns 900 m amb un dia net i clar i una temperatura molt agradable per conduir, la carretera, una autovia amb poc trànsit i pocs nuclis urbans que ha de travessar fa que la mitjana sigui bona. No hi ha molt per veure, el paisatge de camps immensos es trenca quan arribes al llac salat de Tuz Gölü que m'acompanyarà més de vint quilòmetres a la meva dreta i així arribo a Göreme, centre neuràlgic de la Capadòcia a poc més de tres-cents quilòmetres de la meva sortida. M'allotjo i me'n vaig a dinar a un local proper freqüentat per parroquians. Ja a mitja tarda m'acosto al centre de la ciutat, de fet és un poble abocat al turisme, amb una gran quantitat de restaurants, agències que ofereixen excursions i altres negocis dedicats als visitants. Emprenc el camí que porta al "museu a l'aire lliure" i passejo per aquestes formacions rocoses, esculpides per l'erosió que formen aquest paisatge tan característic de la Capadòcia, les coves a les parets de les roques, que en algun dia varen ser habitades és una altra característica de la zona.

Diumenge, 15 d'octubre

Plou, fa vent i el temps ha refrescat, així que espero per sortir a fer la ruta que havia preparat per avui, de fet la previsió meteorològica diu que a mig matí pararà de ploure i així ha sigut. Faig una ruta circular d'uns trenta-cinc quilòmetres per veure els principals poblets i atractius d'aquesta zona, que en té molts i ni de bon tros els podré veure tots, però sí una mostra suficient per fer-me una idea generalitzada de la Capadòcia. Torno al museu a l'aire lliure de Göreme, ahir a la tarda l'entrada ja era tancada tot i que vaig gaudir d'un passeig molt interessant per les zones lliures, avui ha tocat pagar l'entrada preceptiva i seguir l'itinerari marcat on es poden veure les construccions excavades a la roca que varen ser els habitatges i les esglésies del cristianisme primitiu, però que han tingut continuïtat en els temps fins ben bé a començaments del segle XX. El lloc, un dels més visitats de Turquia, està ple de turistes que hi arriben amb autocars i minibusos que fan una volta programada, però evitant els "ramats" puc veure algunes de les esglésies dins les roques i els seus frescos i entrar a les coves més ben conservades; d'ací vaig a Pasabag un lloc de formacions rocoses singulars, faig un passeig i continuo fins a Çavusin, aquí hi ha una vila totalment excavada a la roca, a peu de la muntanya hi ha el poble nou, amb molta oferta pel turisme i aquí m'aturo a dinar. Agafades les forces necessàries pujo fins dalt la muntanya i vaig recorrent totes aquestes construccions, des de dalt el paisatge és magnífic i tornada a baixar per seguir fins a la Vall de Devrent, una altra zona d'escultures naturals formades per l'erosió, com els anteriors també plens de turistes, japonesos, xinesos i sud-americans, a part dels europeus; també per una visita a les zones més típiques s'ha de pagar entrada i passar pel passadís del mercadeig de records. Tot molt ben muntat, pel negoci local. Torno cap al meu allotjament, el dia s'ha anat aclarint i la passejada molt profitosa.

Dilluns, 16 d'octubre.

Arribo a Konya a mig matí, els dos-cents trenta-cinc quilòmetres que la separen de Göreme per una bona carretera i un temps esplèndid ha fet el trajecte fàcil, faig l'entrada a la ciutat per una avinguda ampla i molt ben enjardinada, el meu allotjament és en ple centre i no és difícil trobar-lo i un cop instal·lat tinc temps per passejar tranquil·lament per una de les ciutats més conservadores de Turquia i això es nota només a simple vista, la gran quantitat de mesquites amb molta afluència de fidels a les hores de l'oració i la vestimenta de les dones, la majoria amb vel i moltes amb túniques integrals que només deixen descoberts els ulls, en dona fe. El crit a l'oració que fan els imams a cada mesquita es barreja per la proximitat entre elles.

A Konya hi va arribar Muhammed Celâleddîn Rûmî, Mevlânâ com a pseudònim, al segle XIII, procedent de Pèrsia, aquest poeta, místic i teòleg va ser el fundador de l'ordre sufí i aquí està enterrat. El museu Mevlânâ és una exposició de la creació d'aquest ordre i de la història dels Dervixos, originals d'aquesta ciutat i també mausoleu dels prohoms de l'ordre, tenint un lloc destacat Rûmî. El museu i la mesquita de Sultan Selim, al costat mateix són les principals atraccions de Konya. Passejo molt agradablement per tot aquest entorn, els carrers dels voltants són comerços tradicionals i estant perfectament agrupats per gremis, carrers estrets, per a vianants on cada carrer té el seu producte.

Konya, tot i tenir turisme, no és una ciutat massificada i l'ambient del carrer és principalment de la gent local.

Dimarts, 17 d'octubre

Deixo Konya i em dirigeixo cap a Antalya a la costa mediterrània. El trajecte és bonic, sobretot quan travesses les muntanyes del Taure, una cadena muntanyosa que inclou diverses serralades paral·leles a la costa, el paisatge és d'alta muntanya, travesso diversos colls, el més alt a 1820 msnm i gaudeixo amb el paisatge i la conducció. Ja a prop de la costa la baixada és ràpida, la temperatura puja vertiginosament més de vint graus i em sobra roba. Faig un desviament per veure el teatre romà d'Aspendos, a la localitat de Manavgat, deixo la moto a prop de l'entrada del recinte i acabo de fer el trajecte a peu. Les ruïnes del teatre construït al segle II dC, estan ben conservades i la visita val la pena malgrat que hi dedico menys temps del que requereix per poder observar tots els detalls arquitectònics. Fa calor i no porto la roba adequada per una visita a ple sol. Dino prop del lloc, un döner kebab i emprenc altre cop ruta per acabar de fer els setanta quilòmetres que em falten per arribar al meu allotjament.

Al capvespre surto per sopar a la zona del port, tinc ganes de menjar peix que fa dies que no tasto; el port esportiu és petit i atapeït de barques de turisme, els restaurants, avui dia d'entre setmana, no estan plens i el servei és bo i el menjar també.

Dimecres, 18 d'octubre

He recorregut el basar, al centre de la ciutat, animat de gent, però sense aglomeracions, molt diferent a altres de ciutats més tradicionals, aquest estava enfocat al turisme i al producte quotidià; de fet Antalya és una ciutat amb un aspecte molt més lliberal, si la comparem amb Konya, per exemple, són antagòniques, la modernitat envers la tradició, un exemple seria la venda de begudes alcohòliques, depèn de quina ciutat estiguis, a Konya, ni les demanis!, i a Göreme estaven a l'aparador amb un rètol lluminós d'Alcohol Shop.

Antalya és una ciutat que s'estén al llarg de la costa, la ciutat vella i el port esportiu, a un costat de la badia i més de deu quilòmetres enllà, a l'altre costat de la badia el port comercial, aquest front marítim està farcit d'hotels i establiments per al turisme, amb una platja ben equipada.

Dijous, 19 d'octubre

Per una carretera sense massa atractius, sense excessiu trànsit i amb pobles molt espaiats entre si, condueixes d'una manera molt distesa i arriba un punt que et distreus dels límits de velocitat, moltes vegades exagerats i avui un radar m'ha caçat pel cim de la velocitat legal i he hagut de suportar una multa. No sé fins a quin punt les dades que m'ha donat l'agent de trànsit són reals, no he vist cap foto ni cap justificació de la meva velocitat, però no era qüestió de discutir i accepto amb cert regust que han exagerat, la multa que m'imposen. Continuo fins a Pamukkale que hi arribo a mig matí. Aquí hi ha les famoses piscines de travertí blanc una formació geològica produïda per les aportacions de les aigües termals que fa un conjunt d'una bellesa extraordinària i les ruïnes de la ciutat de Hieràpolis, grega primer i romana després fins que un terratrèmol l'any 1354 la va destruir completament. De la ciutat queden les ruïnes del teatre, la necròpolis, la basílica, diversos temples i altres edificacions i carrers. Totes dues coses son patrimoni de la humanitat i la tarda recorrent aquests espais ha sigut molt entretinguda i agradosa.

Divendres, 20 d'octubre

Un trajecte de poc més de dos-cents quilòmetres per terres fèrtils on es cultiva, coto, blat de moro, magranes i molt més, em deixa a Esmirna, una ciutat amb un passat molt antic però amb una estructura actual molt moderna amb un centre de negocis ple d'edificis de disseny contemporani. M'allotjo al centre, en entrar a l'hotel i fer el check inn, l'amo em presenta un client que fa temps que s'allotja allà, és un home de Granada, simpatiquíssim i molt agradable de conversa, l'Eduardo viu a cavall entre Turquia i Granada, xarrem una estona i ens acomiadem. Entre ell i l'amo de l'hotel m'han gestionat l'aparcament de la moto, davant mateix de l'establiment, no és car hi estarà més segura, em diu l'Eduardo. Esmirna és la tercera ciutat de Turquia i el segon port en importància, però no tinc moltes referències imprescindibles per veure, per la qual cosa tenia previst dedicar la tarda d'avui a passejar, però primer volia solucionar el pagament de la multa; em dirigeixo a l'oficina de Correus que tinc a prop de l'hotel, prenc el meu número de tanda i pacientment espero que atenguin les quaranta-cinc persones que tinc davant, quan em toca a mi, la funcionaria va a buscar un company que parla mitjanament bé l'espanyol, el meu anglès és completament nul per aquests menesters i molt amablement em diu que m'haig de dirigir a una altra entitat que al ser estranger no ho puc fer allà; m'indica l'adreça i tot sent a l'altre costat de ciutat, hi arribo, abans no tanquin, aquí passo d'una finestreta a l'altre i al final un senyor darrere una taula em diu que no ho puc pagar perquè no tinc un codi fiscal, però que ho podré pagar a la frontera quan me'n vagi. No en surto gaire convençut, però així ho faré. Torno cap al centre, el tràfic és enorme i s'avança dificultosament, prenc quelcom per menjar i cap a l'hotel. Demà faré una planificació més acurada per veure el centre.

Disabte, 21 d'octubre

L'àgora d'Esmirna, està situada molt a prop del meu allotjament i al costat del Basar Kemeraltı. Es va construir al segle IV aC i reconstruïda al 178 aC pels romans després d'un terratrèmol. A la visita es poden veure els pòrtics i els canals d'aigua, com a estructures més ben conservades i no ocupa molt de temps per veure-ho tot. A partir d'ací vaig cap al basar que avui dissabte està ple de gent, és extens i ben proveït, però no té la gràcia dels basars d'Istanbul o altres ciutats més carismàtiques, el basar limita amb la plaça Konak, veritable centre de la ciutat i una de les zones més concorregudes, aquí trobo la torre del rellotge, de començaments del segle passat, al seu costat una minúscula i delicada mesquita, i davant l'Ajuntament de la ciutat, a l'altre costat el passeig marítim. La zona està molt animada, el temps acompanya i la gent surt a passejar amb la família. A la tarda em deixo perdre pels carrers del centre bandat en qualsevol cosa, camino en direcció cap a mar i ressegueixo la costa fins al Pier, construït per Eiffel com a edifici de duana malgrat que va anar canviant de funció al llarg dels anys, passant a ser mercat del peix i actualment és un centre comercial de luxe amb restaurants a la banda de mar. Més enllà el passeig es perllonga en una zona més noble on es poden trobar bons restaurants.

Diumenge, 22 d'octubre

Sortir d'una gran ciutat un diumenge al matí és un avantatge, ja que el trànsit minva molt tot i que Esmirna té una gran àrea urbana la travesso amb prou facilitat. A uns vuitanta quilòmetres de la sortida, deixo l'autovia per resseguir la costa i passar per una sèrie de poblets arran de mar, poc turístics, però molt bonics i tranquils; aquí la carretera és estreta i a talls amb un asfalt defectuós, però gaudeixo molt més que passant per la carretera nacional, travesso els pobles per dins dels seus carrers i pujo als penya-segats que em porta la carretera, el paisatge és molt bonic i el dia clar fa que l'horitzó es vegi com una ratlla nítida i perfilada que separa el mar i el cel; uns cinquanta quilòmetres més enllà torno a l'avorrida autovia i deixo passar petites ciutats que no tenen cap atractiu. Un tot terreny que tinc davant em crida l'atenció, és un overlander autèntic, la matrícula de l'estat de Victòria al sud d'Austràlia, em porta bons records, un rètol enganxat a la part de darrere del vehicle anuncia el seu propòsit: "D'Austràlia a Alemanya" el passo al cap d'una estona i ens saludem amb complicitat. Ja fa estona que condueixo i he parat molt poc, la gana comença a aparèixer i no trobo cap lloc adequat sense sortir de la carretera fins a ja a prop del meu destí on al costat d'una gasolinera hi ha un petit restaurant que em serveixen una amanida i una empanada de formatge que em satisfà.

Arribo a Çanakkale, una ciutat d'escassos dos-cents mils d'habitants, a la riba de l'estret de Dardanels, el que separa Europa d'Àsia. M'allotjo i surto al cap vespre al centre de la ciutat, la zona del front marítim és la més animada amb bona oferta de bars i restaurants, l'agradable temperatura fa que pugui seure a una terrassa per sopar a davant de mar i aquesta estona és especialment plaent, l'àpat és bo i el servei molt amable.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada